Weekday: "Vi är väldigt stolta över vår nya passform i unisexkategorin"

Våren 2016 släpper Weekday 5 nya jeansmodeller. Vi har pratat med märkets Creative Director Louise Lasson för att få reda på allt om de nya modellerna.
16 februari, 2016

Våren 2016 blir en riktig denimvår. Alla fall om vi kollar på Weekdays nya jeanskampanj. Vad har varit inspiration, tanken och stilmallen bakom de fem nya modellerna i säsongens jeanskampanj?

ELLE har träffat Louise Lasson som berättar allt gällande kollektionen i dagens modeintervju:

Berätta om denimvåren hos Weekday? Vad kommer vi att få se?

– Det känns väldigt kul att alla våra 5-pocket jeans nu är i hållbart material och att vi endast använder ekologisk och återanvänd bomull. Till våren utökar vi sortimentet och lanserar flera nya jeansmodeller i nya passformer och tvättar. Det blir ljusare och mer färg, vi tror på flera toner av ljusblå tvättar för både våra 5-pocket jeans och i denimjackan, som till våren kommer i både en överdimensionerad och en klassisk passform. Jeans är själen hos oss, och det är väldigt kul om någon av våra nya fits kan bli någons nya favorit.

Weekday lanserar fem nya jeansmodeller i vårens kampanj, hur skiljer sig jeansen från varandra?

– Vi är väldigt stolta över vår nya passform i unisexkategorin, Sex. Modellen har en medelhög midja, lös passform med något utställda ben. Utöver dessa tillkommer tre modeller för dam – Way, Extend och Fold. Way har en hög midja, smal passform med raka ben, Extend är en kortare modell med vida ben och Fold är en rak modell med ett brett uppvik.

Vilken modell, stil och färg har dina favoritjeans?

– Jag älskar vår nya unisex-modell SEX, i ljusblå tvätt. Jag gillar alltid plagg som har en lång livslängd och som är relevanta i många år. En annan favorit är vår nya överdimensionerade denimjacka som jag redan nu kommer att bära i lager under min beigea trench samt dela med min man.

Hur stylar man bäst ett par klassiska blå jeans enligt dig?

– Till sina favoritplagg – det är bäraren som gör plaggen. Jag föredrar alltid en enkel stil.

Vad är inspirationen bakom jeanskampanjen?

– Starka personligheter inspirerar oss och det finns en del 90-tals stämning i kollektionen. I vårens kampanj har vi fortsatt att utveckla vårt jeanskoncept, renodla vår estetik och vårt DNA. Vi jobbar återkommande med kontraster och proportioner för att skapa dynamik.

Om du fick välja tre plagg i din garderob vilka skulle det bli?

– En svart herrkavaj, en stor vit t-shirt, ett par ljusa jeans och ett vitt hopprep som fungerar till mycket.

Vad kommer vi mer att få se från Weekday denna säsong? 

– Vi har experimenterat med essentiella plagg och proportioner. Till våren 2016 fokuserar vi på mer färg, ännu mer denim och en ny badkollektion som släpps i maj.

Läs också: Icona Pop: ”När saker blir uppstyrda – ser vi till att stöka till dig”