Konstnären Ana Kras: ”Oavsett vad jag bär är det alltid något bekvämt”

Ana Kras intervju

De två unga kreatörerna Lucien Smith och Ana Kras frontar Woolrich senaste kampanj. ELLE fick ett snack med New York-baserade multitalangen Ana Kras!
08 september, 2020

Den 38-åriga serbiska konstnären, creative director och fotografen Ana Kras har en imponerade portfölj inom mode, konst och poesi – med allt från designers som Maryam Nassir, Zadeh, Simon Jacquemus till danska Ganni. Nu frontar hon det klassiska outdoor-märket Woolrich senaste kampanj och ELLE fick ett snack med kreatören om stil, konstnärskap och hennes fascination för Skandinavien.

Ana Kras i jackan Eco Military Park från Woolrich AW20.

Pandemin verkar inte ha påverkat Ana Kras arbetsmässigt, som för det mesta arbetar själv. Just nu är hon aktuell i en rad projekt och frontar samarbetet med Woolrich som handlar om att ta hjälp av varandra i motgångar, för att bli starkare.

–  Jag är väldigt öppen och direkt. Det är något jag delvis fått genetiskt, och från hur jag växte upp men också kulturellt. Serber är väldigt medelhavsinspirerade och in your face med saker. Samma sak gäller att be om hjälp. Om jag verkligen behöver hjälp är jag rakt på sak!  Men samtidigt är jag väldigt självständig och jag gillar att pressa mig själv hårdare och få saker gjort på egen hand, så jag ber sällan om hjälp!

Utifrån är Anas raketkarriär minst sagt imponerande. Från Belgrads konstuniversitet till livet på Lower East Side i New York, är Ana mer ödmjuk än väntat inför hennes framgångar.

– Det finns ingen riktig höjdpunkt, jag tror inte att jag någonsin haft en enda topp. För mig är höjdpunkten det faktum att jag kan leva av att göra det jag älskar och att jag aldrig behöver tvinga mig själv att bara välja en sak att göra.

Mest känd är hon för sina handgjorda Bonbon-lampor (från 2010) i mångfärgat garn, som  i och med samarbetet med danska Hay under hösten hittat en allt större kommersiell publik. I Anas arbete finns det inga gränser – som idag omfattar både möbler, hushållsartiklar, illustrationer, teckningar, videor och fotografier som förevigats i böckerna Ana Kraš: Ikebana Albums (2016) och Lit (2014). Även om det viktigaste för Ana inte är att andra ska se hennes konst finns det en stor chans att många redan har gjort det!

–Det viktigaste är att jag har kul medan jag arbetar. Verkligen njuta av det och att göra det för mig själv, inte för andra att se.

Ana påpekar samtidigt att det är det dagliga livet som inspirerar till hennes kreativitet.

– Idéerna kommer från det dagliga livet. Människor, arkitektur – livserfarenheter allmänt. Det finns inget särskilt som inspirerar mig. Det kan bokstavligen allt som kan utlösa en tanke. Jag är som mest kreativ när jag gör saker – cyklar, går runt, gör andra saker. Jag gillar att tänka på saker på jobbet medan jag gör andra aktiviteter, eller medan jag ligger ned. Ibland ligger jag i sängen och försöker räkna ut saker i mitt huvud – utifrån ser det ut som jag bara chillar.

Men chillar gör hon verkligen inte. 2018 startade hon utöver sitt vanliga Intagram-konto även @tegetmoda, som endast är dedikerat till mode. I skrivande stund är det 12.800 personer som följer Anas detaljbilder av plagg, skor, väskor och accessoarer – mestadels på okända New York-bor men ibland även på Ana och hennes vänner. Ja, modeintresset finns absolut där, även om hon önskar att modebranschen, likt många andra, bör sakta ner.

Vad är ditt förhållande till mode?

Jag älskar tyger, färger och former. Jag älskar hur olika personliga stilar är och hur kläder ser så olika ut på olika personer. Men mode, som affär – har många problem och det finns alldeles för många saker som ingen behöver. Jag önskar att varumärken endast skulle göra en kollektion per år – med bättre etik och detaljarbete.

Beskriv din stil?

– Det är svårt – eftersom jag har många stilar, inte en stil. Men det är alltid spontant. Klassiskt och elegant, ofta mer manligt. Oavsett vad jag bär, är det alltid något bekvämt eller något jag känner mig naturlig i.

Du har under åren arbetat mycket med skandinaviska kreatörer (mestadels i Danmark). Vad är det med Skandinavien som fascinerar dig?

– Jag har alltid fått många förfrågningar och stort visat intresse från Skandinavien – till en början för min konst och möbler, men när jag började arbeta där utvidgades det till mode, fotografi och scenografi etc. Jag har jobbat mycket  i Skandinavien, särskilt i Danmark, det hände naturligt, troligen på grund av ett utbytte av känslor sinsemellan. Jag hatar att generalisera människor efter nationalitet eller geografi, men jag gillar verkligen att arbeta med skandinaviska kreatörer (hittills!). Min erfarenhet är att de är smarta och effektiva, har bred kunskap om olika saker, de är förtroendefulla, inte alltför kontrollerande, respektfulla, uppmärksamma, innovativa, och producerar saker med god etik och kvalitet. De är heller inte dramatiska, vilket är bra i arbetet. Jag kan säga att jag känner mig hemma i Köpenhamn. Jag har till och med en guddotter där nu!

Foto: Woolrich/ Josh Olins.

LÄS MER: 

15 trendsäkra chunky boots att bära den här säsongen

Trendiga skjortjackor du kommer vilja bära hösten 20200

möter Bahar Pars: ”Resan har inte varit rak”

SENASTE VIDEOKLIPPEN FRÅN ELLE: