Karl Lagerfeld: ”Jag måste säga att jag älskar svensk kultur”

Två legender. 
Inte helt helt olika varandra. Chanel öppnar butik i Sverige och ELLE fick en oväntad och upplyftande pratstund med 
Karl Lagerfeld. Om svenskar som Axel von Fersen, Carl Larsson och Jenny Hasselquist.
17 maj, 2016

Av: Susanna Strömquist
Foto: Karl Lagerfeld, Benoît Peverelli, Olivier Saillant.

När hela havet stormar i modevärlden står Karl Lagerfeld rak som en fura. Alltid lika elegant i sitt kritvita hår, hög vit skjortkrage, slank svart kavaj, svarta jeans, halvhandskar och mörka solglasögon. Till synes obrydd av att säsongstempot går i spinn och att allt fler, ofta betydligt yngre, kolleger ger upp och kastar in handduken under den ständigt ökande pressen. I dokumentärfilmen Le jour d’avant från 2010 säger han med glimten i ögat att hans affärsstrategi alltid har varit att arbeta hårdare än alla andra.

– För att bevisa deras oduglighet.

Ingen kan påstå annat än att han lyckats.

Förutom sex kollektioner per år för Chanel designar han även italienska Fendi och sin egen linje. Han är dessutom modevärldens främsta multitasker – designer, illustratör, fotograf och filmmakare är bara några av hans många titlar. Han inviger butiker, utställningar och talangtävlingar på löpande band över hela världen. Schemat är minst sagt tajt. Invigningen av Chanels första butik i Stockholm har han dock inte lyckats pressa in. Det verkar också länge helt omöjligt att få en intervju inför öppningen. Men så händer något. Karl Lagerfeld tar en paus, tittar upp från skissblocket och går med på att låta sig intervjuas på distans av ELLEs Cia Jansson och Susanna Strömquist.

Greta Garbo gjorde den svenska skönheten känd över hela världen

Kul! Men var börjar man en intervju med lyxmodets okrönte kung? En levande legend med dryga sextio år på tronen. Duracelldesignern som aldrig stannar upp. Vi bestämmer oss för att ta tjuren vid hornen och reda ut det här med Karls rötter.

Du har vid något tillfälle nämnt att din pappa är svensk, stämmer det?

– Ja, men jag kommer inte riktigt ihåg. Jag är inte road av släkthistoria, säger han.

Det är ett välkänt faktum att Karl Lagerfeld övertagit Coco Chanels benägenhet att skriva om sin egen historia och hölja saker i dunkel lite som det passar. Biografiska fakta är alltså inget att dröja vid. Snabbt över till nästa fråga. Något om Sverige kanske.

Har du varit i Stockholm någon gång?

– Only in my mind! Men jag måste säga att jag älskar svensk kultur. Den författare jag känner till bäst är Selma Lagerlöf. And I love, love, love Carl Larsson. Jag tilltalas av idén om drottning Kristinas hov, innan hon lämnade Sverige, när hon bjöd in den franske filosofen Descartes. Jag älskar till och med den kitschiga filmen om henne med Greta Garbo i huvudrollen. Jag är också fascinerad av Axel von Fersen. Marie-Antoinettes förmodade älskare, som fick ett så snöpligt slut, säger han.

Karl Lagerfeld framhäver ofta att han är en man som lever här och nu. Att han blickar framåt hellre än bakåt. Han är känd för att konsumera samtidskultur som en tvättsvamp. Därmed inte sagt att han inte har stenkoll på historia.

Efter von Fersens öde, Vasatiden, Sveriges stormaktstid och drottning Kristinas abdikation halkar vi in på drottning Victorias livläkare Axel Munthe och hans Villa San Michele på Capri. Varpå han, på sitt karakteristiskt intensiva, lätt otåliga manér, kommer in på svenska skönheter.

– Greta Garbo gjorde den svenska skönheten känd över hela världen. Jag tänker framför allt på henne i filmen Gösta Berlings saga av Mauritz Stiller, regissören som upptäckte henne. Jag älskar även Ingrid Bergman, och en svensk diva från början av 1900-talet som hette Jenny Hasselquist.

Det är min största frustration i livet, att jag inte har fått bygga en modern byggnad i Frankrike

Det visar sig att Karl Lagerfeld även håller svensk inredningsdesign högt, särskilt sent 1700-tal, från Gustav III:s tid.

– Det är ett slags renare Louis XVI. Gustav III inspirerade Verdis opera Maskeradbalen. Han blev avrättad under en bal i Operahuset. För att leda bort tankarna från det spelade man på 1800-talet operan i 1500- och 1600-tals- kostymer, och inte i Louis XVI-stil, säger han.

Utan att blinka fortsätter han sedan att att rabbla lite mer fakta:

– Gustav III lät också bygga Hagapaviljongen. Det är väl där kronprinsessan Victoria bor? Det finns också ett annat hänförande slott i Stockholm – Drottningholm – lite äldre, början av 1700-talet, med originalinredning, säger han.

Swedish grace från början av 1900-talet är en annan av hans favoritepoker inom svensk inredningsdesign.

– Hela mitt hus i Hamburg var inrett i den stilen.

Karl Lagerfeld bor för närvarande tillsammans med katten Choupette i en våning på Paris vänstra strand. Han älskar att läsa och har en gigantisk samling böcker. Hittills har han dock gått bet på att bygga det bibliotek han drömmer om.

När vi träffar honom på talangfestivalen i Hyères på Franska rivieran, där han var creative director förra året, berättar han att han länge velat uppföra en byggnad för sitt bibliotek. Hittills dock utan framgång.

– Det är min största frustration i livet att jag inte har fått bygga en modern byggnad i Frankrike. Jag har köpt mark tre gånger, men aldrig lyckats få tillstånd, säger han.

Drömarkitekter för bygget?

– Tadao Ando, eller Zaha Hadid om hon hade levt.

Har du någon svensk litteratur i bokhyllorna? Förutom Selma Lagerlöf. August Strindberg kanske?

– Evidemment!

Som fotograf och filmmakare, har du någon relation till svenske regissören Ingmar Bergman?

– Smultronstället är en av mina favoritfilmer någonsin.

När vi ändå är inne på Bergman, har du någon gång inspirerats i ditt skapande av melankolin vi älskar att grotta ner oss i här i Norden?

– Jag vet precis vad du pratar om. Det finns en berömd skrift från 1500-talet om melankolins skönhet. Kan dock vara en invitation till att dricka lite väl mycket!

Det nordiska ljuset är en annan av våra stora estetiska passioner. Har du haft tillfälle att fotografera i nordiskt ljus någon gång?

– Jag har fotograferat på Östersjön, nära Sverige, och jag tillbringade min barndom på danska gränsen, så det är inte så långt ifrån.

Jag älskar tanken på att jag kan skapa både det allra dyraste och det allra billigaste

Coco Chanel reste precis som Karl Lagerfeld en hel del, men hon lär heller aldrig ha varit i Stockholm. Det har Karl med all säkerhet stenkoll på. Han tycks nämligen ha hittat en oöverträffad balans när det gäller förhållandet mellan nu och då, sig själv och sin föregångare.

Nyckeln till framgång? Att han ständigt odlat myten om Coco Chanel och berett henne plats i nutiden – samtidigt som han byggt sin egen stjärnstatus.

I utställningen Mademoiselle Privé om huset Chanel som visades på Saatchi Gallery i London i höstas premiärvisade Karl Lagerfeld en kortfilm, med Geraldine Chaplin i rollen som Chanel, och Karl som Karl. I filmen vaknar Cocos spöke till liv och besöker honom i ateljén på 31 rue Cambon i Paris – där hon en gång i tiden höll hov och där Lagerfeld numera huserar. ”Vad tror du att det är du håller på med?” frågar hon irriterat. ”Håller dig levande”, svarar han lugnt. ”Du gav mig bara några få koder att arbeta med, det har inte varit lätt, men titta vad jag har åstadkommit.”

Han har uppenbarligen gjort ett utmärkt jobb. Det avsomnade modehus han fick i uppdrag att uppdatera i början av 1980-talet, tolv år efter att Gabrielle Chanel gått bort, är i dag ett av världens ledande. Då mossigt och otidsenligt. Nu alltid i tiden och ständigt lika spektakulärt med catwalkvisningar som slår det mesta. Bara det senaste halvåret har vi i snabb takt sett först den hanverks hyllande Metiers d’art-visningen Paris in Rome i Rom, haute couturevisningen i Paris, med hållbarhet som tema, och prêt à porter-visningen i Paris, med endast en enda lång, slingrande front row – helt i dagens demo kratiska anda. ”Självklart ska alla få sitta längst fram”, förklarade Karl Lagerfeld backstage.

Vilket påminner oss om att han faktiskt var den allra första modeskaparen som vågade sig på ett samarbete med svenska snabbmodejätten H&M. Redan 2004, innan designermode till kedjepris var ett etablerat fenomen.

Hur kommer det sig att du vågade tacka ja?

– Det krävdes inget mod. Det kändes väldigt rätt i tiden. Jag älskar tanken på att jag kan skapa både det allra dyraste och det allra billigaste. Och att båda delarna måste vara lika bra. Sedan dess har var och varannan designer gjort det, så jag känner mig nöjd att jag var först!

Det här med att vara först har uppenbart varit en ambition som i alla tider drivit Karl Lagerfeld framåt. ”It has never been done before” är en replik han nöjt upprepat ett antal gånger i intervjuer och filmer genom åren. Frågan är vad han blir först med härnäst? Vi väntar med spänning och tackar så länge för en trevlig pratstund med kungen av 31 rue Cambon.

LÄS OCKSÅ:

ÄNTLIGEN! PÅ TORSDAG ÖPPNAR CHANEL SIN FÖRSTA BUTIK

DET BÄSTA FRÅN CHANELS CRUISE-SHOW PÅ KUBA

”JAG VISSTE INTE ENS VEM KARL LAGERFELD VAR NÄR JAG TRÄFFADE HONOM”