Artikeln innehåller reklamlänkar

Han anses driva ett av Londons mest innovativa varumärken och dessutom är han sedan 2012 kreativ chef för det spanska lyxvarumärket Loewe. Den irländska designern Jonathan Anderson är ett av modebranschens hetaste namn och ligger förutom att driva två stora varumärken, även bakom en rad samarbeten med andra stora aktörer som Converse, Moncler och sedan 2017 även det japanska lifewear märket Uniqlo.

ELLE träffade Jonathan Anderson i östra London inför lanseringen av den senaste JW Anderson x Uniqlo kollektionen – som snart är tillbaka med en fjärde kollektion. Jonathan själv har precis kommit tillbaka till London där han är baserad efter Paris Fashion Week.

– Jag gillar den här perioden mellan mars och augusti, säger han och fortsätter:

– Det är fortfarande en hektisk period men den är lite mindre hektisk. En tid att få ihop saker!

”Min personliga telefon är avstängd”

I ett Youtube-klipp med The Business of Fashion från 2015, visar Jonathan upp tre mobiltelefoner som alla är märkta med respektive varumärke ­– en för JW Anderson, en för Loewe och en privat. I dag, fem år senare försöker han fortfarande hålla alla varumärken och projekt isär så gott det går.

– Skillnaden i dag är att min personliga telefon är avstängd, berättar han och skrattar nervöst.

Med en rad andra projekt han driver i dag jämfört med då är den stora frågan hur han får han allt att gå ihop?

– Jag har ett väldigt bra team, men jag vet inte hur jag gör det ibland. Samtidigt poängterar han att han designar för tre olika varumärken, vilket gör att han behöver komma på olika sätt att utforska dessa på.

– Mitt eget märke JW Anderson är fantasin av mig själv, medans Loewe mer är den kulturella aspekten av mig. I kollektionen för Uniqlo, återfinns realisten i mig som uttrycker mig som uttryckts på daglig basis.

JW Anderson x Uniqlo

I den senaste kollektionen för Uniqlo berättar Jonathan som längtan efter det enkla och avskalade.

– Den här säsongen ville jag göra något väldigt lätt och enkelt men som ändå, likt tidigare kollektioner, är baserad på brittiska klassiker. Jag har tittat på gamla engelska material från 40-talet som användes i bland annat skjortor och arbetskläder. Kollektionen är en blandning av sport och stad – där jag har varit intresserad i hur vi klär oss i stadsmiljö på sommaren. Jag vill att varje plagg ska fungera som lager på lager eller som en form av mellanlänk.

 Hur skulle du förklara brittiska klassiker för en svensk?

– Jag brukar alltid säga att det är något som är lite fel, vilket jag tycker är bra. Idén är att kombinera färger till fel färgställningar. Dock finns det alltid en balans kring färgval, men det blir aldrig så perfekt som den amerikanska tolkningen av en klassiker. Jag gillar också idén om rutor, som i sig är ett udda mönster som existerar i allt från inredning till kläder (mycket i barnkläder och skoluniformer). Brittiska klassiker är en bra mix av sportkläder i nylon, med lager på lager som även det ibland kan kännas lite fel – vilket jag gillar!

Varför tilltalar det dig att fortsätta samarbeta med Uniqlo?

– När Uniqlo frågade mig för några år sedan blev jag väldigt hedrad. Det här är ett personligt projekt för mig. Uniqlo är något jag bär dagligen ­– det är ett varumärke som jag litar på. Jag kan förstå att highstreet är en förvirrande plats just nu, men vad jag känner att Uniqlo har gjort bra är att de gör vad det är bäst på – de håller det väldigt enkelt, allt är välgjort och materialen har alltid bra substans. I dag, med tanke på allt jag gör måste det vara ett samarbeten eller ett projekt som tilltalar mig – inte bara ett samarbete för samarbetes skull. Vad jag gör för Uniqlo, är väldigt olikt från vad jag gör för Loewe och Moncler. Varje kollektion anser jag blir bättre och bättre för att alla involverade förstår mer och mer vad jag vill ha ut av varje plagg.

Vad betyder Uniqlos idé om life wear för dig?

– Jag har alltid beundrat iden om att life wear är för alla. För mig, i form av konst, hantverk och keramik har Japan alltid varit ett ställe där jag hämtar mycket inspiration från. Det är ett ställe som jag gillar att resa till och jag samlar på många keramiker och konstnärers verk från Japan. Vad jag tror är bra med idéen – är att de har lycktas reducera allt överflöd, vilket jag tycker Japan generellt är väldigt bra på. Därför känns slutresultatet alltid stabilt.

 Hur aktiv är du i vardagen?

– Jag önskar att jag var mer aktiv och mer hälsosam. Jag har ett hus utanför London som jag åker till varje helg eller när jag kan. Jag växte upp på en farm, mina föräldrar är bönder. Uppenbart har mitt jobb sina begränsningar. Men jag har alltid haft som mål att en dag, när jag inte gör mode, att jag ska göra allt jag inte gjort. Låt oss se om det blir så!

Vad skulle det kunna vara?

– Att till exempel lära mig något nytt och känna mig sårbar i den processen av att lära mig. Jag har alltid haft ett synsätt på design där du inte kan vara relevant för evigt, det finns endast ett antal generationer du kan tilltala. Och så kommer man till punkten där man är en gammal person som försöker diktera till de unga, vilket jag själv hatade när jag var ung. När jag blir gammal måste jag komma ihåg att jag inte gillade när jag blev tillsagd vad jag skulle göra. Då vet jag att det är dags att göra något annat.

Hur tror du modebranschen kommer att se ut framåt? 

– Mode kommer att förändras, utvecklas, bli en annan version av vad det är konstnärligt samtidigt som det rör sig framåt. För att vara ärlig vill jag inte riktigt veta hur det kommer att se ut. Jag vill kunna bli förvånad! Men jag tror och vad jag hoppas på kommer att hända med mode är att vi blir mer optimistiska, mer kreativa och mindre besatta av tanken på att vi är dömda att misslyckas.

Vilka är dina höjdpunkter ur kollektionen?

– Jag tycker att det finns något väldigt intressant i att använda set. Sen är jag lite besatt av rutmönstret ­– som känns väldigt fräscht. Och sen finns det inget bättre än en härlig herrskjorta.

Se alla plagg från JW Anderson x Uniqlo SS20:

JW Anderson x Uniqlo släpps online på uniqlo.com (länk till Uniqlo) och i utvalda butiker den 12 mars 2020.

LÄS MER: 

Vårens viktigaste modetrender 2020

Uniqlos tidigare samarbete med JW Anderson – se alla plagg

ELLE listar: 8 skotrender att satsa på våren 2020