Svenska modemärkets nya satsning – 00-talsfavoriten lanserar dam igen
Sedan 1996 har det svenska varumärket förenat sportens värld med modets. Nästa år firar J.Lindeberg 30 år och för att markera det kommande jubileet lanserar de en ny damkollektion med ready to wear. Det efter ett uppehåll på sju år. Initiativet beskrivs som en viktigt satsning i varumärkets fortsatta utveckling till att bli ett livsstilsvarumärke.
Märket, som för många i vår generation kom att bli en storfavorit modemässigt under 00-talet, har gjort sig känt för sin innovation inom golf, skidåkning och tennis och under de senaste åren har vi sett just sportmode på damsidan. Den nya damkollektionen, som går under namnet ”A day in the lifestyle”, ska enligt märket själva bygga vidare på den tekniska funktion vi har bjudits på tidigare och erbjuda en mångsidig garderob designad för ett liv i ständig rörelse. Varje plagg är skapat för att kunna användas såväl i city som till fest – eller uppe i bergen.
”Ett utvecklat J.Lindeberg”
– Den här kollektionen fångar pulsen hos en generation som rör sig med syfte, skapar utan paus och klär sig med avsikt, säger Hans-Christian Meyer, CEO för J.Lindeberg och fortsätter:
– När vi nu firar tre decennier av gränsöverskridande design, för detta nya kapitel inom dammode in energin från vårt sportarv i vardagens uttryck. Den är sensuell i sin självsäkerhet, skarp i siluetten och tillräckligt mångsidig för att följa en kvinna vart än hennes ambition tar henne. Detta är ett utvecklat J.Lindeberg — orädd och modern.
Då släpps kollektionen
Kollektionen, som har tydliga skandinaviska inslag, lanseras globalt i januari 2026. Frontar kollektionen gör svenska Desiré Inglander tillsammans med Georgia Fowler, Gabrielle Richardson, Stella Xu, Mia Baker och Kathryn Newton.
Foto: J.Lindeberg