Populärt: Shoppingtips Modetrender Se Min Look Badmode Sommarmode

Intervju: Vagabond på Way Out West

16 aug, 2013
AvLisa Arnell
För att spara den här artikeln
måste du vara medlem
Logga in på ditt kontoellerSkapa ett konto här!
Annons

Maria Olander har jobbat som designer på Vagabond i 14 år, och har i sin roll som chefsdesigner för märket ansvarat för det kreativa teamet de senaste tre åren . Tillsammans med marknadschefen Anna Fahle Björcke var hon på Way Out West för att sälja den specialframtagna festivalskon och träffa frågvisa festivalbesökare – och journalister. ELLEs Johanna Andersson (som under festivalen var lite av både och) hängde en stund i deras västkustinspirerade monter för att bland annat ta reda på vilka skor som är hetast i höst.

Anmäl dig till ELLE's nyhetsbrev

Få det bästa och senaste från ELLEs värld direkt i din inbox – anmäl dig något av – eller alla – våra nyhetsbrev! Bocka i ditt val och ange din mejladress så får du nästa utskick i din inbox. Utöver veckans utvalda artiklar får du dessutom ta del av exklusiva erbjudanden, tävlingar, inbjudningar till VIP-shoppingkvällar och olika event. Välkommen!

text och porträttbild JOHANNA ANDERSSON pressbilder VAGABOND

Vad definierar Vagabond som varumärke just nu?

Annons

– Vi tar hänsyn till en bred målgrupp men driver hela tiden företaget framåt med hjälp av innovation och nya styles, berättar Anna. Det är viktigt att aldrig stanna upp. Något som känns relevant i höst är att visa oss inifrån och ut på det sättet som vi gör här och nu. Det finns ett väldigt stort intresse för vad vi håller på med – vi är det enda skoföretaget i Sverige som designar våra skor på hemmaplan, och sköter allt från det globala huvudkontoret i Varberg.

Vad händer på designfronten Maria?

– Snart börjar jag och mitt team jobba med höstkollektionen för 2014, så september blir en mäss- och inspirationsmånad. Den här gången kommer vi att åka till Hongkong och New York men även Italien och London dit vi reser ofta.

Hur tänker du, Maria, när du sätter riktningen för Vagabonds design?

– Det ska vara gjort från grunden, allt från sula till läst utvecklar vi själva. Vi fokuserar även på att hålla en hög modegrad. Det ska inte vara den svåraste typen av mode, men det ska hålla en schyst nivå.

Annons

Vad har ni för inspirationskällor?

– Vi tittar mycket på street style-bloggar, men sedan ett bra tag har vi även tittat mycket på vår egen historia, berättar Maria. Nu känns det som att vi snart har gått ett varv och kan börja inspireras av vår egen design.

Anna, hur har Vagabondförändrats sedan starten?

– Vi har ju funnits sedan 90-talet och när Vagabond startades var vi något av ett produkthjälteföretag. Vi skapade en produkthjälte och sen var det den som bar allt annat. Sedan dess har vi breddat oss så att vi kan fylla en butik och genomföra ett koncept. Nu växer vi av egen kraft, med egna dotterbolag och ett solitt företag.

Hur kommer det sig att ni valde att samarbeta med Way Out West? 

– Festivaler och musik är en återkommande inspirationskälla, både i arbetet med kollektioner och kampanjer, förklarar Maria. Det kändes ganska naturligt att börja jobba med events i det här sammanhanget. WOW är en inspirerande festival, och sen är den ju väldigt mycket västkust. Vi är från västkusten, så den här festivalen har verkligen allt.

Annons

Och så har ni skapat en speciell festivalsko?

– Vi har en liten studio i anslutning till vår designavdelning, och så började vi experimentera utan att det egentligen var meningen att det i slutändan skulle bli den här festivalskon, berättar Maria. Vi testade att dip-dyea, som när man var liten, och så blev det ganska bra.

Har ni sålt några?

– Väldigt bra drag faktiskt! Efter festivalen upphör de ju helt, förklarar Anna.

Vad är det för trender vi ser hos Vagabond i höst, Maria?

– Skorna får ta mer plats. Det har handlat mycket om boots ett tag nu och det tror jag kommer att fortsätta. Jag tror även att vi kommer att se mer stövlar, till exempel over-knee-modeller, mer 70-talsfärger och 90-tal, vilket jag tror starkt på.

Har ni något annat nytt på gång?

– Vår extended version är ny! Det säljer jättebra på till exempel Urban Outfitters, vilket är superkul, säger Anna. Vi jobbar bara med skinn vilket är viktigt för oss och något som vi har fått väldigt bra feedback på. Vår ryggsäck i skinn som säljs hos Urban Outfitters har verkligen funkat jättebra, så himla roligt! ★

Maria Olander och Anna Fahle Björcke.

Annons