Intervju med designchefen för Asos accessoarer

09 maj, 2014

IMG_6931

I början av april åkte ELLEs Johanna Andersson till London för att kika på Asos nya höstkollektion och för att mingla med pressteam och designers. Under dagen fick hon både klämma och känna på kollektionen samt sitta ner en stund tillsammans med designchefen på accessoarer, Aisling McKeefry. Häng med in i Asos färgsprakande och tjejiga värld.

av JOHANNA ANDERSSON

Asos 3

Bild ovan: Asos huvudkontor i London. Bild längst upp: Delar av Asos höstkollektion stylat på dockor i deras showroom. 

Greater London House var destinationen – Asos stora imperium. En plats som hämtad direkt ur ett avsnitt av Girls eller Ugly Betty. Hippa London-tjejer i färgglada små outfits överallt – de riktiga Asos-tjejerna. Och några av dem var våra Asos-tjejer. De där gulliga tjejerna vi mailar med om bilder och prover, fram och tillbaka, fram och tillbaka. Med deras ledsagning presenterades höstkollektionens som innehöll rosaglittrig sockervaddsfluff, skandinavisk superminimalism och allt däremellan. För att fördjupa mig ytterligare i kollektionen fick jag en pratstund med kvinnan som styr över det dignande accessoarbordet, Aisling McKeefry.

Kan du berätta vem du är och vad du gör på Asos?

– Självklart! Jag heter Aisling McKeefry och är designchef för ”non clothing” på Asos, vilket innefattar skor, väskor, smycken och accessoarer. Jag ansvarar för ett team på fem designers, och tillsammans skapar vi alla Asos egna accessoarer.


Aisling McKeefry på plats i Asos showroom. 

 

Hur skulle du beskriva höstkollektionen?

– Vi har bland annat ett underbart sockersött och tjejigt tema, med olika små pastellpälsar och plagg som är dekorerade med diamanter och gnistrande stenar. Väldigt tjejigt. Vi har också ett tema som vi kallar heritage. Det innefattar allt inom street och sport, med många sportiga skor som fortsätter från sommaren genom hösten och vintern. Vandrarkängor kommer också tillbaka tillsammans med stora kokongsjalar. Det handlar om att verkligen vira in sig i stora halsdukar i lyxiga material för att göra det varmt, mysigt och ombonat för sig.

Hänger accessoarkollektionen alltid ihop med klädkollektionernas teman?

– Som ett designteam brainstormar vi alltid tillsammans och skapar därför alltid accessoarer som passar till trenderna i klädkollektionen. Men vi gör även våra egna små pop-up kollektioner och trender. I höst har vi till exempel tittat på damkollektionen för att skapa en trend där en sportsko matchar en kuvertväska, så att man kan få en helmatchande look ihop med kläderna. I lookbooken har vi till exempel en jacquardmönstrad kostym som plåtats tillsammans med matchande väska och skate-skor, vilket är väldigt sött.

Vilka är era nyckelaccessoarer för hösten?

– Jag skulle säga att det är vinter-skate-skon, vinter-sneakers och hikerboosen som kommer nu. Det är intressant att alla de tre är platta modeller. Nu handlar det om att göra sig av med klackarna och återvända till de platta skorna. På väsksidan har vi en modell som vi kallar för ”pillow bag” (kuddväska), som är en överdimensionerad, enkel konstruktion i form av en extra stor kuvertväska i sammet eller jacquard. I smyckeväg tror vi mycket på chokers (tighta halsband), som följer med sedan sommarkollektionen. Sen ser vi även att slöjor, tiaror och olika huvudbonader kommer stort. På accessoarsidan skulle jag säga att det är den stora wrap-sjalen, som är fantastisk ihop med våra voluminösa kappor.

Har du någon aning om hur många produkter ni designar till en säsongskollektion?

– Vi gör runt tusen accessoarer. Det är vår största kategori utanför kläder och innehåller allt från strumpor till bälten, solglasögon, sjalar, och nyckelringar. Vi gör ungefär 900 smyckeartiklar och runt 500 skor.

Har ni några inspirationskällor som ni alltid har i åtanke när ni designar för Asos-tjejen?

– Vi har våra nyckelinfluenser, men har alltid koll på till exempel utställningar och åker hela tiden på inspirationsresor. Vi besöker internationella marknader samt printföretag och utsmyckningsföretag i jakt på unika referenser. Sen frågar vi alltid tjejerna på övervåningen vad som inspirerar dem och vilka filmer, bloggar och tidningar de gillar. Vi tittar även på modevisningar men försöker hitta våra egna referenser istället för att göra samma sak som alla andra gör.

Har ni ett specifikt team som samlar all information och inspiration?

– Designteamet gör det automatiskt på egen hand genom att spara ner bilder och skärmdumpar samt med hjälp av pinterest. Men i förstaget har vi också personer som konstant bevakar till exempel kändisar. Sen har vi även det redaktionella teamet som hela tiden har koll på vad som händer på magasinsidan och i internationella modesammanhang. All information samlas i en gemensam mapp som alla kan ta del av.

Har ni olika typer av tjejer i åtanke när ni designar, eller finns det en specifik Asos-tjej?

– Vi har ju en Asos-kund som är runt 27 år och internationell, men inom det har vi till exempel den söta tjejen, den grungiga tjejen och så vidare, så vi har definitivt olika kundtyper. Vårt tryckta magasin summerar Asos-tjejen på ett väldigt bra sätt.

Det känns som att man får en väldigt bra bild av vem Asos-tjejen är bara genom att vara här på ert kontor, håller ni med?

– Ja vi sa faktiskt det tidigare idag, att man bara behöver ta en promenad på våningsplanet för att se vår kund – alla köper och använder Asos. Och man kan verkligen se att man är inne på rätt spår när alla har köpt samma sak. Det är som en naturlig testmiljö!

Era prover ser väldigt välgjorda ut, trots att de säljs för så lite pengar. Är det samma kvalitet på proverna som på de färdiga produkterna?

– Ja det är exakt samma. På grund av priserna kan man tro att det ska se lite billigt ut, så man blir ofta glatt överraskad av den höga kvaliteten.

Är just kvalitet något ni jobbar mycket med?

– Ja massor! Man vill liksom överträffa kundens förväntningar så att de när de öppnar den där kartongen tänker att det är mycket bättre än vad de trodde att det skulle vara. Vi lägger mycket tid på kvalitet och detaljer så att vi ständigt kan imponera dem.

Vilken Asos-look ser du själv fram emot att ha på dig i höst?

– Vi gjorde precis en story om filmen American Hustle, så den där 70-talsstilen känner jag mig väldigt sugen på. Men just nu funderar jag mest på vad jag ska ha på mig i vår, när man ska börja ha bara ben igen efter vintern!