Artikeln innehåller reklamlänkar

H&M:s nya designsamarbete: Moschino!

Moschino blir H&M:s nästa designsamarbete. Det hela avslöjades på instagram live som visades under Coachella idag.
15 april, 2018

Det hela avslöjades i ett samtal mellan Gigi Hadid och Jeremy Scott, kreativ chef på Moschino. Samtalet sändes live på H&M:s instagram och på storskärmar under Moschinos årliga fest på Coachellafestivalen.

Kollektionen är designad för både kvinnor och män och innehåller förutom plaggen även en rad accessoarer och ”några spännande överraskningar”.

Samarbetet har fått namnet Moschino [tv] H&M och beskrivs som ”ett innovativt tv-koncept som väver samman sociala och traditionella medier för att skapa en kreativ multimediaplattform och en upplevelse för den digitala världen”. Exakt vad det innebär återstår att se.

– I ett drygt decennium samarbetade jag med Adidas för att skapa plagg som är prisvärda och tillgängliga över hela världen. Jag tog med mig det till Moschino, och skapade delar i kollektionen som telefonfodral eller mindre läderprodukter som är mer prisvärda. Men jag vill nå en större, internationell publik med rimliga priser. Tillsammans med H&M kan Moschino nå hela världen. Jag tycker det är spännande. Och inte bara för mig utan även för märkets fans. Jag bryr mig så mycket om våra fans. De är så passionerade, de är så kreativa och briljanta. Jag vill möta dem och deras entusiasm. Det är vad det här handlar om, säger Jeremy Scott i en kommentar på H&M:s hemsida (länk till H&M).

H&M:s kreativa rådgivare Ann-Sofie Johansson beskriver samarbetet som en ”kreativ mix av street-kultur och glamour”:

–  Jeremy Scott är en fantastisk designer som vet hur man har kul med mode och hur man når ut till sina fans runt om i världen, säger Ann-Sofie Johansson.

Det italienska modehuset är känt för sina populärkulturella referenser och lekfulla design. Mickey Mouse är Scotts favoritfigur, SvampBob Fyrkant har fått pryda byxor, McDonalds stod för inspirationen för höstkollektionen 2014 och Barbie var temat sommaren 2015.

Kollektionen släpps i butik den 8 november. Se en sneak peak på samarbetet  nedan.

 

Foto H&M