Heidi Klum:”Jag har lärt mig att lita på magkänslan”

Redan som 19-åring visste supermodellen Heidi Klum att 
hennes namn skulle bli värt pengar. ELLE möter 44-åringen för ett samtal om bra business, modekärlek och en ny kläd-kollektion för en oväntad partner.
30 september, 2017

Av: Tina Jøhnk Christensen

Heidi Klum har precis avslutat ännu en fotografering på Milk Studios, ett populärt tillhåll för Los Angeles hårt arbetande modeelit. Hennes blonda hår är felfritt och makeupen oklanderlig, men hon är förvånansvärt avslappnat klädd: tajta svarta jeans, klackar som är märkbart låga för en supermodell och en enkel men snygg skinnjacka. Eller egentligen är det kanske inte så förvånande. Supermodellen och miljonären har blivit ”billig”. Hon är här för att presentera sin nya klädkollektion för den tyska lågpriskedjan Lidl, och hon ser riktigt nöjd ut med produkterna som hon ivrigt visar upp samtidigt som hon förklarar tankarna bakom kollektionen. Det är ”high end men prisvärt”, för kvinnor som inte är lika lyckligt lottade som Heidi Klum själv. En väldigt upptagen kvinna som jonglerar flera projekt samtidigt och har en stor familj – 4 barn och en pojkvän, 30-åriga konsthandlaren Vito Schnabel – som också behöver hennes uppmärksamhet. Dessutom är hon en multimiljonär som knappast behöver jaga fynd i lågprisbutiker. 2011 promenerade Heidi Klum raka vägen från catwalken till andraplatsen på Forbes lista över världens bäst betalda modeller. Hon är en av världens högst betalda programledare med tv-succéer som Project runway, Tysklands Next top model och America’s got talent. Hennes totala värde uppskattas till 70 miljoner dollar. Men även om Heidi Klum själv har tillgång till de mest fantastiska designerplagg är hon mycket väl medveten om andra kvinnors behov.

– När jag började utforma kollektionen försökte jag tänka i 360. Vilka är basplaggen som varje kvinna bör ha i garderoben? Ett par smickrande jeans, en skräddarsydd blazer, den obligatoriska lilla svarta, ett par snygga sneakers och ett par vassa klackar. Utifrån det designade jag resten av kollektionen genom att addera plagg som fungerar tillsammans med basen. Jag vill att kunden ska känna att jag har levererat en komplett garderob, full av alternativ!

Det är inte första gången som Heidi Klum skapar en modelinje. 2010 lanserade den före detta Victoria’s Secret-ängeln en sportkollektion för New Balance. Hon har designat skor för Birkenstock och smycken för schweiziska lyxföretaget Mouawad och säljer både underkläder och dofter under eget namn. Heidi Klum påpekar att hon omedelbart förstod vikten av att skapa sitt eget varumärke när hon började sin karriär hemma i Tyskland. Under uppväxten i den lilla staden Bergisch Gladbach utanför Köln drömde hon om att bli designer – och redan som 19-åring visste hon vad som krävdes.

– Jag vann en tv-sänd modelltävling i Tyskland 1992. Kanske hade jag stora drömmar, men strax därefter varumärkesskyddade jag mitt namn. Jag hoppades att vinsten bara var det första steget i min karriär och jag kunde se – vid horisonten – att jag en dag kanske ville designa kläder eller accessoarer. Jag ville se till att jag hade möjlighet att göra det under mitt eget namn, innan någon annan skulle försöka.

Heidi Klum är dotter till Erna, frisör, och Günther Klum, chef för ett kosmetikföretag. Hon började aldrig på designerskolan i Düsseldorf – inte heller gick hon på handelshögskolan.

– Min pappa lärde mig att spela schack när jag var väldigt ung. Jag tror att det tvingar en att tänka fem steg framåt. För att vinna måste man verkligen vara uppmärksam på varje drag – vilket har tjänat mig bra i affärer. För att bli bra på schack måste man också vara intuitiv och än i dag använder jag min intuition som guide. Jag har lärt mig att lita på min magkänsla. Även om jag ser mig som en väldigt kreativ person så är jag också ganska analytisk. Det är ett intressant äktenskap mellan hjärnans vänstra och högra sida!

Heidi Klum skrattar. Hon älskar sin bransch. Hon älskar att göra affärer. Hon älskar möjligheterna.

– Jag gillar att komma med kreativa koncept och idéer, säger hon med sin lätta, karakteristiska brytning. Inför fotograferingar tycker jag om att konceptualisera intressanta teman. För Project runway, som jag är en av skaparna till, försöker jag och mina medproducenter hela tiden hitta nya intressanta utmaningar för våra designer så att det inte ska kännas utslitet. Jag tycker fortfarande om att röra om i grytan!

Heidi Klum är också känd som regerande drottning av Halloweenkostymer. En gång kom hon tillsammans med fem Heidi Klum-kloner, skapade av hennes eget superteam av begåvade hår- och makeupartister. Hon älskar att klä upp sig i allmänhet – de röda galamattorna och känslan av en magnifik designerklänning.

– Jag känner mig verkligen lyckligt lottad som har fått bära några riktigt otroliga designerplaggr. På en viss nivå blir mode en egen konstart … Roberto Cavalli kunde drapera en klänning på ett otroligt sätt. Jag har haft äran att bära många av hans kreationer … eller Alaïa, Comme des Garçons, Issey Miyake, Alexander McQueen, John Galliano … deras klänningar är skulpturala mästerverk!  Donatella Versace är också en av mina favoritdesigner! Hon bara fortsätter att pusha gränserna … Jag älskar hennes känsla för stil och att hennes personlighet syns i plaggen.

Heidi Klum har dottern Helene med tidigare pojkvännen, italienaren Flavio Briatore, och tre barn med ex-maken Seal, som hon skilde sig från 2012 efter 7 år ihop. De har två söner, Johan och Henry, och dottern Lou. Lyckligtvis gillar döttrarna också mode, för de har mycket att ärva. Vinden och källaren är fulla av lådor med kläder och skor.

– Jag hoppas att de kan ha mina skor en dag, för jag sparar allt, jag är en hoarder, säger hon.

Heidi Klum börjar dagen vid 6–6.30 på morgonen och somnar oftast innan 22. Hon hinner knappt kolla på tv – vilket kan bli problematiskt på Emmygalan, när hon inte vet vem som är vem bland de andra gästerna.

– Jag får nästan dåligt samvete av att erkänna det, eftersom jag själv är med i tre program, men jag tittar inte så mycket på tv! Min familj och jag kollar på några program ihop – de älskar America’s got talent – men när barnen väl somnar brukar jag snarka bredvid dem! Då finns inte mycket tid till att chilla framför Netflix.

Hon skrattar och fyrar av sitt miljondollarleende. Och hon har orsak att le. Snart lanseras kollektionen Esmara by Heidi Klum i Lidls cirka 10 000 butiker i Europa och lågpriskedjans första amerikanska butiker.

– Jag har varit i branschen i 25 år, så jag har haft förmånen att se hur allt funkar – designprocessen, tillverkningen, detaljhandeln. Jag förstår en kollektion från grunden. Men först och främst är jag kvinna, så när jag designar har jag alltid med mig frågorna: Skulle jag bära det här? Skulle min bästa vän bära det här? Jag vill att varje kvinna ska känna det som att jag har designat för henne.