Gina Tricot i nytt designsamarbete – med Icona Pop

Icona Pop gör samarbete med Gina Tricot

Gina Tricot följer nu upp det lyckade spåret med designsamarbeten som i våras blev succé när modekedjan släppte en rockchic kollektion med L.A-baserade designern Anine Bing. I höst är det dags att äntra partyscenen. Med disco, glitter och girl power som ledord presenteras stolt det nya designsamarbetet med världskända och albumaktuella elektropopduon Icona Pop.
13 september, 2018

I höst fortsätter Gina Tricot att satsa på spännande designsamarbeten och i oktober månad lanseras den partystarka powerkollektion ICONA POP X GINA TRICOT. De har kallats för nya generationens musikstjärnor, 2009 bildades Icona Pop av Aino Jawo och Caroline Hjelt. Monsterhiten ”I love it” banade vägen för en fantastisk karriärstart och vi har bland annat sett tjejerna turnera med världsartister som Katy Perry och Miley Cyrus. Den elektriska och alltid lika trendsäkra girl boss-duon Icona Pop ger oss inte bara de bästa pepplåtarna till klubbkvällarna på stan, utan som sanna kvinnoförebilder förespråkar de även feminism och kvinnors rättigheter. Något som går helt i linje med Gina Tricot som varumärke.

– Vi är superstolta över designsamarbetet med Icona Pop! Det är en stark kollektion med mycket partykänsla och coola powerlooks. Viktigt för oss är att hitta samarbetspartners som vi kan känna oss förenade med. Caroline och Aino är två grymma världsartister och fantastiska förebilder som delar våra värderingar kring female empowering. Vi älskar deras energi och starka självförtroende på scen, dessutom har de en skön stil som verkligen linjerar med vårt varumärke. Med Icona Pop fann vi en perfect match, säger Anna Appelqvist, Brand Director Gina Tricot.

Disco, glitter, pop, power och rock’n’roll – inspirationen till kollektionen hämtas direkt från Icona Pops fartfyllda artistliv där scenen är deras egen catwalk. Från business day till girls’ night out – kollektionen innehåller ett trettiotal statement-plagg med en mix av maxade party pieces samt ett flertal klassiker med en cool twist.

Att kollektionen är tillverkad av högre kvalitet gör det enkelt för kunden att hitta en eller flera favoriter som hon inte tröttnar på.

– Samarbetet med Gina Tricot har varit en ren dröm! Vi har, från början till slut, fått vara med och skapa plaggen som vi saknat i våra garderober. Hela den kreativa processen med att ta fram powerkollektionen har varit en jätterolig och inspirerande resa. Samtidigt har vi lärt oss massor om allt från material till passform som vi inte hade en aning om. Vi testade oss fram och är så glada över resultatet. Vi känner oss superstolta och älskar alla plaggen! Ska bli så kul att se hur alla väljer att styla dem. Hela kollektionen andas fest, precis det vi tycker att man behöver i höstmörkret, säger Caroline och Aino från Icona Pop.

Den studiofotade kampanjen går i samma tema som kollektionen och fullkomligt osar av partyglädje, glittrande disco, 80-talsvibbar, pop och girl power. Frontar gör Icona Pop-tjejerna själva och i kampanjfilmen ser vi stjärnduon dansa till tonerna av deras helt nyproducerade låt ”Rhythm in my blood”.

Powerkollektionen ICONA POP X GINA TRICOT finns tillgänglig i utvalda butiker och på ginatricot.com med start den 25:e oktober 2018.

Läs också:

Icona Pop och Ida Klamborn designar t-shirt ihop – ska trotsa perfektionshetsen

Icona Pop: Många har trott att vi är ett par

Icona Pop om skivbolagschefen som tjatade om att få ligga

SENASTE VIDEOKLIPPEN FRÅN ELLE: