Populärt: Shoppingtips Modetrender Vårmode 2025 Se Min Look Festkläder

Gannis chefsdesigner om vårkollektionen: "Optimism möter melankoli"

10 aug, 2015
AvAxel Scholtze
För att spara den här artikeln
måste du vara medlem
Logga in på ditt kontoellerSkapa ett konto här!
Annons

Modeveckan i Köpenhamn avslutades med en riktig energikick – Gannis visning bjöd på stark optimism i form av både färg och ungdomlig attityd. Vi tog ett snack med märkets chefsdesigner Ditte Reffstrup om säsongens kollektion och hennes kärlek till Sverige.

Grattis till en fantastisk visning – sån energi! Berätta om kollektionen.

– Kollektionen innehåller en stark känsla av optimism! Färger som vibrerande gul, mjuka nyanser av champagne, blå och karamell skapar en optimistisk och beskymmersfri känsla. Sen handlar det – som alltid för Ganni – om kontraster. Gör vi ett print i stark gul använder vi en svart bakgrund som kontrast. Optimism möter melankoli.

Anmäl dig till ELLE's nyhetsbrev

Få det bästa och senaste från ELLEs värld direkt i din inbox – anmäl dig något av – eller alla – våra nyhetsbrev! Bocka i ditt val och ange din mejladress så får du nästa utskick i din inbox. Utöver veckans utvalda artiklar får du dessutom ta del av exklusiva erbjudanden, tävlingar, inbjudningar till VIP-shoppingkvällar och olika event. Välkommen!

Vad hade ni för inspiration och influenser?

– L.A har varit en stark influens denna säsong. Vi ville fånga den avslappnade västkust-stilen. Jag föll verkligen för den avspända attityden bland folket – de coola surfartjejerna och deras bekväma men ändå sexiga stil. Vi kollade också på stadens solljus, den blåa himlen och palmerna. Filmen Romeo + Juliet av Baz Luhrmann var även en stor inspiration – jag älskar den filmen! Vi tolkade genom vissa visuella referenser i scenografin, prints, sidenklänningar men också den melodramatiska kärlekshistorien.

Annons

Vilket är ditt favoritplagg i kollektionen?

– Den svartgula printade tröjan. Den säger verkligen allt om denna kollektion! Siden möter sport med ett Hawaii-tryck – en väldigt udda blandning – precis som Leonardo DiCaprio i Romeo + Juliet.

Hur ser framtiden på den svenska marknaden?

– Vi har stora förväntningar på Sverige! Vi vill vara över hela världen, men det krävs en stark bas då – och Sverige är absolut en del av den. Sverige har så mycket att ge – allt från Astrid Lindgren, Svenskt Tenn till Stefan Edberg – som jag, som femtonårig var så förälskad i. Vi har jobbat med flera svenska arkitekter när vi re-lanserat våra butiker, så absolut vill vi öppna en i Sverige – men tajmingen måste stämma. Tills dess öppnar vi pop-up butiker på NK i både Stockholm och Göteborg från 25 september. Jag är så förväntansfull!

Klicka in i bildspelet för att se alla looks från visningen!

Mer läsning om modeveckan i Köpenhamn:

Annons

Bildspel: Streetstyle från Köpenhamns modevecka >

Höjdpunkterna från modeveckan!

Mer läsning om modeveckan i Köpenhamn:

Bildspel: Streetstyle från Köpenhamns modevecka >

Höjdpunkterna från modeveckan!

Annons