Faduma Aden om modekarriären: ”Ingen ska behöva se sina drömmar knäckas av fördommar”

Redan som 13-åring visste modedesignern, affärsutvecklaren 
och techfantasten Faduma Aden att hon skulle driva ett skandinaviskt klädmärke för internationella kvinnor med olika bakgrund. I dag är Jemmila så mycket mer än bara mode.
08 februari, 2018

Av: Josephine Blix

Foto: Emma Svensson

”Jag dricker inte kaffe. Men ibland te, mest för sakens skull. Alltid med socker”, skrattar Faduma Aden. Ett hest skratt lika smittsamt som den positiva superkraft hon utstrålar. Det räcker att sitta på stolen mittemot kvinnan bakom Stockholmsbaserade klädmärket Jemmila, som kombinerar skandinavisk estetik med muslimskt mode, i en minut för att förstå att hon har en plan som handlar om mer än prisbelönta plagg på exklusiva catwalks. Det handlar om multifunktionell design för kvinnor i en globaliserad värld. Om inkludering och representation. Om att lyfta målgrupper som annars inte syns, om att lösa ett tydligt problem och på många sätt om att göra ’ett fett statement’. I dag surfar den 28-åriga, digitala nomaden Faduma Aden elegant på den tilltagande modest fashion-vågen.

2015 hyllades H&M för valet att låta den hijabbärande modellen Mariah Idrissi medverka i en reklamkampanj, var det början på något stort?

– Jag hade haft koll på marknaden ett tag och visste att det skulle gå i den riktningen. Det råkade bara ske samtidigt som jag skulle lansera i slutet av 2015. Det var absolut början på något stort för västerländska globala jättar som plötsligt fick upp ögonen för vilken pr som genereras av att jobba mer inkluderande. Allt fler inser att de borde rikta sig till målgrupper som tidigare varit bortglömda.

I branschen används begreppet modest fashion, men vad betyder det egentligen?

– Det är ett brett begrepp som varierar mycket utifrån sociokulturella faktorer. De som synligast driver trenden är muslimska influencers, entreprenörer och designer som syns i snygga plagg med spridd inspiration från öst till väst. Kaftaner, abaya, kimonor och den breda byxan är signifikanta.

Du har medvetet valt en annan väg än den som är typisk för en blivande modedesigner?

– Jag har alltid varit uppfinningsrik av mig, hade en idébok full av skisser som 9-åring och lärde mig att programmera när jag var 13. Efter gymnasiet funderade jag på att studera i London efter att ha kommit in på toppskolor, men valde i stället att stanna kvar i Stockholm för att bygga en stabil grund. Tog en kandidat i företagsekonomi och en master i strategiskt IT-management. Vid sidan om jobbade jag kort med inkluderingsprojekt som Microsofts satsning Digi Girlz för att inspirera unga tjejer att upptäcka IT-branschen.

LÄS OCKSÅ: Karriärcoachen tipsar: Så gör du för att lyckas med din jobbansökan

Du hamnade på det internationella revisions- och rådgivningsföretaget KPMG – något som även blev startskottet för Jemmila?

– Jag hade ställt upp i en casetävling där jag tagit fram en femstegsstrategi för hur mångfald skulle kunna genomsyra KPMG i alla led. Bidraget vann och jag fick jobb på financial risk-sidan. Kundmöten med chefer från storbanker krävde klädkod i klassisk kostymstil. Jag insåg att det varken fanns något utbud för mig som muslimsk kvinna eller för andra karriärkvinnor med olika bakgrund som värderar genomtänkt design. Idén till nischen föddes utifrån det behovet.

En ensamresa till Dubai 2014 visar sig bli ett av ditt livs bästa beslut – varför?

– Jag var klar med mina masterstudier och ville ut i världen. Under hösten åkte jag ensam till Dubai för att delta i World Islamic Economic Forum (Wief). Jag tänkte att jag för första gången skulle investera i att vidareutveckla mina kunskaper och utöka mitt professionella nätverk. Forumet erbjöd en fantastisk mix av paneldebatter om viktiga globala frågor för företagare vid sidan om en inspirerande konst- och kulturfestival. Under konferensen hamnade jag av en slump bredvid Wiefs ordförande. Jag var tvungen att snabbt pitcha min idé (som då bara var en idé och inget annat). Väl hemma i Sverige tittade jag på alla business cards jag samlat och undrade lite vad jag höll på med.

Men du behövde inte undra särskilt länge. Innan du ens hunnit lansera nominerades du till Stockholms innovationspris!

– Ja, det var fantastiskt, och det var just min idé jag nominerades för eftersom det skulle dröja ett år till jag hade allt klart. Det är märkligt hur saker hänger ihop. Ett år senare fick jag ett officiellt mejl från Wief med en inbjudan att sitta i en panel i Jakarta, Indonesien. Några månader senare var jag alltså en del av det globala forum som jag själv hade investerat i att besöka innan allt drog igång. Jag mötte statschefer, kungligheter och ledande entreprenörer från hela världen. Det var en häftig upplevelse!

Hur har det varit för dig att slå dig fram i modets snäva korridorer?

– Det är en tuff bransch och det tar ett tag att komma igång. Det var så många frågor i början: Var hittar jag producenter? Varför måste man köpa flera tusen meter tyg? Och varför finns bara utrymme för fast fashion? Stödet för små designer är nästan obefintligt, särskilt i jämförelse med techbranschen där stöd och finansiering för startups är stort. Det är märkligt. Många vet ju att modeindustrin är viktig för svensk export.

Vilka fördomar har du fått tampas med?

– En hel del. Kommer till exempel aldrig glömma min tidiga upplevelse som finalist i en tävling. Jag pitchade min idé för juryn, som vanligt dök kvinnoförtrycksfrågan upp men den är jag van vid så det förvånade mig inte. När jag skulle svara på en fråga gällande vart trender i modet är på väg utbrast en av jurymedlemmarna (efter flera olämpliga kommentarer) ’Ja, om IS får bestämma så skulle vi alla klä oss som muslimer’. Jag har sällan känt ett så riktat hat mot mig. Jag adresserade de första kommentarerna, men den här var grov. Bestämde mig för vara professionell i stunden men gick ut från rummet helt tömd på energi.

Men i dag ger du svar på tal i stunden?

– Ja! Jag är rak, säger emot och kräver action. Det har jag gjort tidigare också, men efter incidenten i jury-rummet insåg jag att jag tydligt behöver bana vägen. Där och då bestämde jag mig för att ingen ska behöva se sina drömmar knäckas av andras fördomar. I det här fallet ledde mitt arbete till att personen ersattes.

Du jobbar med att hjälpa andra företag att lyfta mångfaldsfrågor? Hur ser ett sådant uppdrag ut?

– Att tillsammans skapa ett inkluderande samhälle är den delen av mitt arbete som jag lägger mest tid på. Just nu jobbar jag med en utställning på New Orleans Museum of Art. Jag sitter i Advisory board för utställningen och min uppgift är bland annat att bredda vilka som syns där. Att få visa kreatörer som normalt inte får synas i den här miljön och locka en målgrupp som tidigare inte har lockats känns spännande. Dörren till finkulturen har varit stängd för länge.

LÄS OCKSÅ: Nya stjärnskottet om modellkarriären: Varje bra visning ger en maximal energiboost

Hur får du tiden att räcka till?

– En vanlig vecka innehåller så klart alltid massor av jobb men även en hel del nöje. Försöker lägga in en bra rutin och hålla mig till den. Helgerna prioriterar jag just till nöje och avkoppling.

Berätta om Jemmila Leaders!

– Jag vill bredda perspektivet för hur ’den framgångsrika kvinnan’ ser ut och driver därför en intervjuserie med kvinnliga changemakers på vår sajt. Förra året gjorde jag dessutom mitt allra första blogginlägg med samma syfte. Jag skapade en lista över sju inspirerande muslimska kvinnor som fick ett enormt genomslag och inlägget spreds i över 35 länder. Empowerment av kvinnor är en viktig anledning till att jag startade Jemmila!

Vem är den mest inspirerande kvinna du vet?

– Min mamma så klart! Hon är klok, peppar mig, tar sig an nya utmaningar och blickar alltid framåt. Hon är generös med sin tid och hjälper många. Mormor var också en sådan kvinna. Jag är lyckligt lottad som har haft förbilderna nära mig. Alla har inte det. Därför är det jätteviktigt för mig att peppa alla unga tjejer som hör av sig till mig. Ni kan!

Var är Jemmila om 10 år?

– Då har vi gått igenom massor. Kärnan finns där. Men formen är en annan. Techbakgrunden i mig skriker att jag hela tiden måste vara öppen för förändring. Det vore fantastiskt att ha ingått i ett designsamarbete med en mode- eller designkedja.

Var träffar jag dig på en kopp te i framtiden?

– Haha, på ett fik i London? Då kan vi prata om min internationella karriär, som jag hoppas ha gjort då. Och om de stora globala frågorna, som jag hoppas att jag kommer att jobba med då. Och om hur vi kan jobba för att skapa en bättre värld.

LÄS OCKSÅ: Årets influencer Margaux Dietz: Det känns som en milstolpe i karriären