ELLE smygtittar på nya H&M-samarbetet!
Som enda svenska tidning fick ELLE en intervju med Matthew Williamson –
den brittiska modeskapare som gör H&Ms designersamarbete i vår. I veckan var ELLEs Lovisa Lundström i London och träffade honom.
Presentationen av de två kollektionerna, en i begränsad upplaga som släpps 23 april och hans sommarkollektioner för både dam och herr som kommer att finnas i alla H&M-butiker i mitten av maj, ägde rum på nyrenoverade, blomstersmyckade Saatchi gallery i London.
Herr Williamson var på ett strålande humör trots att han suttit i intervjuer 7 timmar i sträck. Han berättade bland annat att han varit en gång i Sverige och att han längtar till ett kallt resmål eftersom han inte kan bli mer solbränd nu. Kollektionerna består av Williamson-karaktäristiska plagg som partyklänningar, sommarlinnen och bikinis i starka klara färger och exotiska mönster.
Vi försökte få Lovisa att avslöja några hemligheter för oss men kammade noll:
Kollektionen släpps i vår men är ju redan klar och uppsydd. Du fick se den i London, vad kan du avslöja om den?
– Jag får ju inte berätta något, H&M vill inte att något läcker ut. Men jag kan avslöja att den bestod av just de ingredienser
Matthew Williamson-fansen älskar: lysande färger som matchar solbrännan
perfekt, härliga, moderna mönster och riktigt coola accessoarer. Bland
de hemliga pressbilderna har särskilt en look framkallat stort habegär
bland ELLE-tjejerna.
Något plagg du själv kommer att köa för?
– Absolut, flera stycken.
Du spår en rusning till butikerna alltså?
– Ja, detta känns som en positiv och supersomrig kollektion.
I ELLE nr 5/09 kommer en längre artikel och intervju med Matthew Williamson, missa inte den! (finns i butik 8 april)
ELLEs Lovisa Lundström och Matthew Williamson.
Borden var dukade med söta blomsterarrangemang och finklädda servitörer bjöd på te.
Dukens mönster återkommer i kollektionen.
Matthew tillsammans med en modell iklädd en av hans kreationer.
Matthew tillsammans med H&M:s kreativa chef Margareta van den Bosch.