ELLE Om Chanels Métiers d’art-kollektion: ”Det här är hantverks konst”

En av modeårets höjdpunkter är Chanels visning av märkets exklusiva hantverks-kollektion. ELLEs Susanna Strömquist åkte till Rom för att uppleva skådespelet.
18 maj, 2016

Av: Susanna Strömquist

Lights, camera, action! Jag befinner mig strax utan för Rom. I legendariska filmstudioområdet Cinecittà, Italiens motsvarighet till Hollywood där Luchino Visconti och Federico Fellini spelade in sina mästerverk när det begav sig. I det kylslagna kvällsmörkret på en gigantisk utomhusbiograf är det premiär för Karl Lagerfelds senaste kortfilm för Chanel, Once and forever, där Geraldine Chaplin och Kristen Stewart övertygar som en äldre respektive yngre version av Gabrielle Chanel.

Filmen handlar med typisk Karl Lagerfeld-humor om dramatiken bakom scenen vid inspelningen av en film om mademoiselle Chanel. En av tidernas mest inflytelserika modeskapare – vars signaturstil och stjärnstatus ständigt underhålls och eldas på av multitalangen Lagerfeld, kreativ chef för lyxmodehuset sedan 1983.

Efter stående ovationer på utomhusläktaren är det dags för kvällens höjdpunkt – en av modeårets mest efterlängtade visningar. Chanels Métiers d’art-kollektion, en specialkollektion som Karl Lagerfeld sedan 2002 skapar en gång om året för att hylla de skickliga hantverkarna i husets coutureateljéer i Paris. Alltid med olika teman och med påkostade visningar i olika delar av världen – på platser som på ett eller annat sätt är förknippade med Coco Chanel själv. Efter städer som New York, Shanghai, Edinburgh och Salzburg har det blivit dags för Rom.

Coco Chanel lär ha besökt Rom första gången 1920, kort efter att hennes livs stora kärlek Boy Capel omkom i en bilolycka. Hon träffade då bland annat en mycket ung Luchino Visconti och återvände sedan ofta genom åren för att hämta inspiration i italiensk konst och kultur, och för att umgås med vännen Visconti. Chanels ultrasofistikerade plagg syntes också flitigt på vita duken i Italien under Cinecittàs gyllene era, på skådespelerskor som Jeanne Moreau, Romy Schneider och Anouk Aimée.

Tillsammans med runt 300 andra journalister från hela världen slussas jag efter filmpremiären in i Cinecittàs gigantiska Studio no 5 (!) – inget lämnas åt slumpen i Lagerfelds Chanelvärld. Vi kliver rakt in i en makalös set design. En replika av ett typiskt parisiskt kvarter. Lite 60-tal, vänstra stranden, romantik och nostalgi – elegant utfört helt och hållet i svartvitt, som på stumfilmstiden. Mitt på scenen finns en metrostation vid linje No 5, med slutdestination Rom.

När vi bänkat oss runt de monokroma kullerstensgatorna och charmiga torgen fylls scenen av modeller i den ena mer fantastiska outfiten efter den andra. Alla skapade för hand i ateljéer i Paris.

Färgskalan går i Cocos favoritpalett svart, vitt, beige och guld. Med inslag av dova hösttoner och dimmiga pasteller. Eleganta kappor över skira slipklänningar, slanka tweeddräkter med chica caper, den lilla svarta i flirtiga spetsversioner, kviltade axelremsväskor, guldkedjor, vita pärlor och tvåtonade skor. Typiska Chanelkoder som Karl Lagerfeld lekfullt genom åren om och om igen lyckas uppdatera till en look som alltid känts lika här och nu. Den här gången kryddar han den parisiska elegansen med italiensk filmstjärneglamour – sotade ögon, modifierade 60-talsfrisyrer och sensuella spetsstrumpor. Som en extra tvist låter han dessutom ett gäng herrmodeller låna tillbaka Chaneljackan.

Coco Chanel hämtade gärna inspiration i herrgarderoben när hon skapade den moderna kvinnans funktionella modegarderob i början av förra seklet. Trikåtröjor, byxor och kavajer med utanpåfickor hörde till signaturplaggen. Till den numera klassiska Chaneljackan, som lanserades på 50-talet, hämtade hon inspiration i sin älskare hertigen av Westminsters tweediga jaktgarderob.

Efter en storslagen final av glitterskimrande afton- klänningar med makalösa plisseringar, broderier, blomsterapplikationer och fjäderdekorationer ligger de svartvita kulissgatorna plötsligt öde igen. En perfekt och fullkomligt förtrollande tagning på knappt tjugo minuter och så poff – scenbyte.

Boulangerier, brasserier, barer och butiker fylls som genom ett trollslag av mat, dryck och snittblommor. Vi bjuds alla in att ta del av den överdådiga fantasivärlden. På en utomhusservering mittpå torget sitter Karl Lagerfeld själv med sitt välklädda entourage och beskådar drömspelet – som andas perfektion in i minsta detalj. Från set design till själva plaggen. Det lyxigaste av det lyxiga i modets toppskikt.

Skillnaden mellan Métiers d’art-kollektionen och Chanels haute couture, som båda bygger på hantverk, är att coutureplaggen måttsys för hand i couture- ateljén på beställning av enskilda kunder. Medan de handgjorda Métiers d’art-plaggen tillverkas i standardstorlekar och säljs i butik. En kollektion där ett hantverkskunnande som gått i arv i generationer möter modern design, och som samtidigt är Chanels bidrag till att rädda ett utdöende hantverk.

När det fabrikstillverkade prêt à porter-modet lanserades på 1960-talet som ett modernt alternativ till måttsydd haute couture gick i snabb takt den ena specialistateljén i Paris efter den andra under. I mitten av 1980-talet insåg Karl Lagerfeld att något måste göras för att bevara hantverkskunnandet. Chanel investerade då i några av de främsta ateljéerna. I dag äger huset Chanel sammanlagt elva olika ateljéer, de flesta med anor från 1800-talet. De finns numera samlade i en gemensam anläggning i norra Paris. Här hittar man bland annat anrika Lesage, kända för sina utsökta broderier, och plymmakaren Lemarié som även skapar Chanels signaturblomma kamelian i allt från päls till tweed och siden. Här finns knappmakare, modister, skomakare, handskmakare och plisseringsmästare. Ateljéerna arbetar inte uteslutande för Chanel utan även för andra modehus – och för privatkunder med smak för handgjorda produkter av yttersta kvalitet. Skomakaren Massaro som var med och skapade Chanels klassiska tvåtonade skor på 1950-talet har till exempel i dag runt 3 000 privatkunder runt om i världen.

På catwalken i Rom drar bland annat en herrinfluerad skjortklänning applicerad med tygblommor i dimmiga pasteller och en matchande tweedkappa dekorerad med skira löv mina blickar till sig. En vit spetsklänning med pärlbroderade skinnapplikationer är en annan uppenbar uppvisning i extrem hantverksskicklighet. Handmålade spetsar, broderad tyll, fjäderdekorationer …Det ena plagget mer spektakulärt än det andra passerar förbi och jag hade gärna böjt mig fram för att känna på materialen och närstuderat de fantastiska broderierna. Skinnkapporna, tweeddräkterna, spetsklänningarna – tidlösa lyxdrömmar utförda på skyhög hantverksnivå. Men det får vänta tills kollektionen landar i Chanels nyöppnade butik i Stockholm.

LÄS OCKSÅ: ÄNTLIGEN! PÅ TORSDAG ÖPPNAR CHANEL SIN FÖRSTA BUTIK