ELLE möter grundarna av Leoní: Nathalie Schuterman och Filippa Fuxe
– Jag och Nathalie möttes för första gången för några år sedan, och fann varandra i en kärlek för hantverk, berättar Filippa Fuxe.
Så började sagan om Leoní. Det svenska modemärket grundat våren 2024 av Filippa Fuxe och Nathalie Schuterman. Den ena är framgångsrik modeentreprenör mest känd för att ha startat en av landets mest välkända modedestinationer, butiken som bar hennes namn. Den andra hade knappt hunnit ta examen från Beckmans Designhögskola innan hon hade prisats och anlitats av en rad stora stjärnor. Nu arbetar de som duo och har på kort tid etablerat en position på den svenska modescenen.
Årets mode på NK-galan 2025
Just nu är de aktuella tack vare NK-galan 2025, där de kammade hem priset i kategorin Årets mode. ”Med en unik blandning av erfarenhet, generationsskifte och internationellt perspektiv för de in nya influenser till Sverige – samtidigt som de värnar om det tidlösa och exklusiva”, löd en del av motiveringen. ELLE fick en pratstund med grundarna.
Grattis, hur känns det?
F: Det känns väldigt roligt att Leoní får ta emot detta pris och jag är tacksam över att vi får det här erkännandet i det här tidiga skedet.
N: Tack det känns otroligt roligt och hedrande!
Berätta, hur föddes idén att starta Leoní?
F: Med min bakgrund av att arbeta med konceptuell design och handgjorda röda mattan-looks och Nathalies bakgrund med att jobba med inköp av kollektioner från modehusen på nära håll, och med en stark känsla för textur och kvalité, kände vi att vi ville utforska gränslandet mellan våra olika världar, kunskap och erfarenheter.
N: Vi såg en lucka i ett modemärke i Leonís prisklass som uppfyllde hög modegrad, fint hantverk, sensuella och skulpturala former, med en detaljerad och välarbetad insida av plagget.
Vem är den typiska Leoní-kvinnan?
N: En självständig kvinna med integritet som vill vara sensuell och minimalistisk samtidigt som hon uppskattar ett fint hantverk och detaljer.
F: Hon prioriterar själ framför perfektion och hennes garderob är formad för att följa livets rörelser.
Filippa berättar att designprocessen ofta börjar med en idé, en känsla eller en fråga. Duon diskuterar i stora penseldrag hur de vill att kollektionen ska se ut.
F: Den tar form i skisser på väggar för att hitta linjer som känns intressanta. Ur teckningarna växer de första handgjorda prototyperna fram. Jag tycker alltid att man hittar de mest intressanta formerna och silhuetterna från drapering och 3D-skisser. Skissandet behövs för att hitta linjen, drapering för att hitta formen. När prototypen bär, tillför vi tyger, texturer och detaljer som fördjupar uttrycket.
Det är mycket känslor som utspelar sig där, besvikelser när det inte blev som vi tänkt och lyckokänslor när det blev precis så bra som vi hoppats på
– Nathalie SchutermanN: När samples väl anländer så har vi provningarna hemma i mitt dressingroom, där det finns gott om plats och stora speglar. Det är mycket känslor som utspelar sig där, besvikelser när det inte blev som vi tänkt och lyckokänslor när det blev precis så bra som vi hoppats på.
Vilka erfarenheter från er tidigare karriär har varit viktigast att ta med er in i det här projektet?
N: Att alltid fråga sig vad som är relevant idag. Vad vill kunderna köpa nu och om ett år? Och att det är viktigt att man känner sig bekväm i plaggen – bolaget börjar och slutar med produkten, den måste vara relevant och genomtänkt.
Vad är nyckeln bakom er framgång?
F: Vi är fortfarande små och nystartade, men vi har mycket spännande på gång och jag tror att vad som tar oss framåt är kompletteringen av de olika egenskaperna och kunskapsområdena vi täcker i teamet och att Leoní grundar sig i genuint hantverk.
N: Filippa är en superbriljant designer och jag har lång erfarenhet att plocka ut vad som säljer och vad kunderna vill köpa i just denna säsong. Vi båda är extremt passionerade.
Det är först när du ifrågasätter det självklara som nya idéer uppstår
– Filippa FuxeEtt karriärråd ni fått och tagit med er i livet?
F: Min mentor Pär Engsheden sa alltid att de mest unika kreationerna får man genom att drapera fram en form snarare än att skissa fram den, något som jag alltid följer i mitt arbete. Kumi Kawaji, en av de första som jobbade med Yamamoto i hans studio, sa alltid att dekonstruktion är att se världen på nytt — att söka former som ännu inte finns. Det är först när du ifrågasätter det självklara som nya idéer uppstår.
N: Att lyssna på magkänslan och våga utföra och kämpa för det man tror på. Drivkraft är essentiellt för en entreprenör. Det gäller också att stänga av allt annat brus i livet och fokusera på bolaget och familjen. Att bygga ett bolag tar all vaken tid, det måste man vara medveten om.
Största utmaningen med varumärket hittills?
F: Att balansera konstnärlighet och bärbarhet, vilket också är den mest spännande och givande utmaningen.
bolaget börjar och slutar med produkten, den måste vara relevant och genomtänkt.
– Nathalie SchutermanVad väntar härnäst?
F: Vi bygger ut vårt team och ska flytta in i nytt huvudkontor, vilket vi ser väldigt mycket fram emot. Vi har också ett spännande samarbete med en konstnär i New York, som kommer att släppas senare i höst.
N: Just nu arbetar vi också för fullt med förberedelser för modeveckan i Paris.
Snälla, dela era bästa stiltips!
N: Våga vara sensuell, men se samtidigt till att du har en cool look.
F: Hitta intressanta möten mellan olika texturer och stilar! Och det är alltid starkt med oväntade detaljer.
Foto: Nina Holma, Leoní