Artikeln innehåller reklamlänkar

ELLE möter duon bakom Almada Label – allt om skandinaviska modemärket som gör internationell succé

ELLE möter duon bakom Almada Label – allt om skandinaviska modemärket som gör internationell succé
Finska modemärket Almada Label gör internationell succé och står som en favorit hos kvinnor i alla åldrar. ELLE fick en pratsund med vännerna som satsade på sin stora dröm när båda var gravida och bosatta i olika länder.
För att spara den här artikeln
måste du vara medlem
Logga in på ditt kontoellerSkapa ett konto här!

Skanningverktyget som avslöjar hur din hårbotten egentligen mår - ELLEs Veronica har testatBrand logo

Skanningverktyget som avslöjar hur din hårbotten egentligen mår - ELLEs Veronica har testat

Med ett delat intresse för mode, över ett decennium inom marknadsföring och en stark entreprenörsanda växte vännernas dröm om att tillsammans skapa något eget. 2020 slog duon Alexa Dagmar och Linda Juhola slag i saken och började bygga sitt egna varumärke, med fokus på stickade plagg som varken tummar på kvalité eller modegrad. Fem år, fyra barn och flera nya produktkategorier senare är finska märket Almada Label en given favorit för kvinnor världen över – i alla åldrar. Och dessutom en kändisfavorit internationellt, bland annat till Jennifer Lawrence, Rosie-Huntington Whiteley och Olivia Jade.

ELLE möter duon bakom finska modesuccén – Almada Label

ANNONS Pst! Här kan du spana in allt från märkets stilsäkra ytterplagg till stickade tröjor.

Almada Label kappa i new york

Hur skulle ni beskriva den typiska Almada Label-kvinnan?

– Det vackra med vårt varumärke är att det inte finns en typisk Almada-kvinna! Våra plagg har hittat hem i garderober hos kvinnor i helt olika skeden i livet. Från kvinnor i tjugo- till sjuttioårsåldern och alla däremellan. Det som inspirerar oss mest är att se hur varje kvinna gör plaggen till sina egna och integrerar dem på unika sätt i sin personliga stil. Den där mångsidigheten och tidlösheten är kärnan i det vi skapar. Att se hur olika människor tolkar och anpassar våra plagg till sin egen stil är det som inspirerar oss mest.

Att ta sig tid, istället för att tvinga fram kreativitet, är avgörande för oss

– Alexa Dagmar och Linda Juhola
almada label stickat set

Kan ni berätta om er designprocess?

– Vi har valt att designa våra plagg utan att dela in i säsonger, vilket gör att vi kan arbeta utan pressen med fasta deadlines. Det ger oss friheten att finslipa varje plagg noggrant och försäkra oss om att det känns helt rätt innan det lanseras. Att ta sig tid – snarare än att tvinga fram kreativitet – är avgörande för oss. Vi väljer också att fokusera mycket på idén att erbjuda klassiska plagg längre än bara en säsong. För oss ska en vacker design inte vara begränsad till en enda cykel eller säsong.

Från stickat till fulländat ready-to-wear-märke

När designduon startade för fem år sedan fokuserade de endast på stickat men i takt med att märket växte och kunderna efterfrågade en mer komplett Almada-uniform, övergick de gradvis till att bli ett ready-to-wear-varumärke.

Ni är bästa vänner och kollegor – hur föddes idén till att starta Almada Label?

– Vi båda började våra karriärer som två av de första professionella modebloggarna i Finland i början av 2010-talet. Efter över ett decennium inom den digitala marknadsföringsbranschen och samarbeten med olika varumärken kände vi båda en stark entreprenörsanda och längtan till att skapa något eget. Något som gav oss kreativ frihet att styra hela processen, från produktion till varumärkesbyggande, och forma ett märke som verkligen speglar vår vision. Det har varit en lång resa som varit långt ifrån enkel. Det tog två år att bygga grunden, och det fanns stunder då vi nästan gav upp helt och hållet.

Linda Juhola och Alexa Dagmar, grundare av Almada Label.
Linda Juhola och Alexa Dagmar, grundare av Almada Label.

Vår första leverans kom bokstavligen samtidigt som Alexas bebis

– Linda Juhola

Ni är båda mammor med barn i samma åldrar, bosatta i två olika länder och driver ett företag tillsammans. Vad är hemligheten till att få allt att fungera?

– Ja! Det är faktiskt en välsignelse (och ärligt talat en ren slump) att vi fick barn samtidigt. Det har gett oss en naturlig förståelse för varandras situation. Den andra gången kunde vi luta oss mot vårt team som tog hand om det största operativa arbetet efter våra förlossningar. Första gången var det en helt annan historia. Vi lanserade företaget medan vi båda var gravida och vår allra första leverans kom bokstavligen (!) samtidigt som Alexas bebis. Då var det bara vi två som skötte allt från produktion till marknadsföring och kundtjänst, mitt i bebisbubblan. Det var galet. Att vi bor i olika länder känns faktiskt helt naturligt, vi vet inget annat. Vi träffades första gången online redan 2011, så vår vänskap och vårt arbetssätt har alltid varit en typ av ”långdistansrelation”. Vi brukar skämta om att vi ser varandra mer än någon annan av våra vänner.

Hur ser en typisk arbetsdag ut för er?

– Det varierar helt! Vi älskar att tillbringa tid på vårt huvudkontor i Helsingfors och att gå igenom prover och nya lanseringar är alltid en höjdpunkt, det är då vi får se vår design bli till verklighet. De flesta dagarna handlar det mest om att utveckla allt tillsammans med vårt interna team och konsulter – från design till e-handel, event och marknadsföring.

Alexa dagmar och linda juhola team almada label

Vad är det bästa karriärrådet ni fått och tagit med er?

– Att tänka globalt, och behandla varumärket som ett globalt företag från dag ett. Finland är en liten marknad och lokala modemärken har det ofta tufft här, så vi bestämde oss tidigt för att bygga Almada Label med ett internationellt fokus. Idag är det mycket lättare, eftersom allt är så digitalt och gränsöverskridande. Helt annorlunda än förr när man var tvungen att åka på otaliga mässor och hoppas på att träffa rätt kontakter för att kunna växa.

Vilken har varit er största utmaning sedan ni startade varumärket?

– I början var vår största utmaning definitivt att hitta rätt fabriker. Vi kom båda från marknadsföringssidan av branschen och hade en begränsad erfarenhet av produktion. Samtidigt hade vi väldigt höga krav på kvalitet och hantverk, vilket gjorde sökandet ännu svårare. Efter flera år av letande hittade vi en fabrik i Portugal som verkligen trodde på vår vision och utan dem hade vi inte varit där vi är idag. Sedan dess har vi utökat vårt nätverk av fabriker och känner oss otroligt tacksamma över att få arbeta med så skickliga fabriker vars hantverk fortsätter att ge liv åt våra designidéer.

I Skandinavien är stickat, ytterplagg och läder verkligen den heliga treenigheten i en tidlös garderob

– Alexa Dagmar

Vilken prestation är ni mest stolta över hittills?

– Att ha byggt Almada Label till ett varumärke som säljs på några världens mest prestigefyllda varuhus, utan externa investerare samtidigt som vi uppfostrat två barn var, är något vi är oerhört stolta över. Det har varit möjligt tack vare vår hängivenhet, vårt lilla men fantastiska team och det orubbliga stödet från våra engagerade kunder.

almada label shearlingjacka

Vad väntar härnäst för Almada Label?

– Vi fortsätter att utöka våra produktkategorier och drömmer om att en dag ta Almada Label till catwalken. Just nu utvecklar vi bland annat läderplagg, vilket känns som ett naturligt nästa steg. I Skandinavien är stickat, ytterplagg och läder verkligen den heliga treenigheten i en tidlös garderob.

Sist men inte minst – ert bästa stiltips alla kategorier?

– Vår design och personliga stil grundar sig i enkelhet, och vi förlitar oss ofta på okomplicerade vardagsuniformer. Men vi tror att accessoarer har kraften att helt förvandla en look. För oss är ett par statement-örhängen tillsammans med en låg knut och en polotröja en tidlös kombination som alltid fungerar.

Foto: Almada Label, Kulesza + Pic, Paulina Wesolowska