ELLE inför nolltolerans mot djurpäls – allt om initiativet

ELLE förbjuder djurpäls i alla titlar.

ELLE International inför en fur free policy och kommer att sluta använda all djurpäls i sina publikationer – både i print och online. 41 länder har redan skrivit på den nya policyn. Läs mer om initiativet här!
03 december, 2021
1:28

Efter reklamen: ELLE modeplåtning Stillness – behind the scenes

(1:28)

Vi på ELLE är stolta över att meddela att vi kommer stoppa all marknadsföring av djurpäls, såväl i våra magasin som online, för samtliga titlar.

Initiativet är ett resultat av en dialog mellan ELLEs varumärkesägare, Lagardère Group, amerikanska Humane Society, Humane Society International och Creatives for Change. Tillkännagivandet kom under eventet Business of Fashion’s 2021 voices, i London, torsdagen den 2 december.

ELLE inför fur free policy: ”Det är dags att ta ställning”

ELLE International har tagit fram en stadga som förbjuder redaktionellt innehåll som marknadsför djurpäls i de fysiska ELLE-magasinen, online och i sociala medier. Ställningstagandet inkluderar såväl redaktionella sidor som pressbilder, catwalkbilder och streetstyle. Inte heller kommer det vara tillåtet med djurpäls i våra annonser.

– Samhällsengagemang har alltid varit en av de viktigaste pelarna för ELLE-varumärket. Världen har förändrats och att sluta med användningen av päls går helt i linje med historiens gång. Vi hoppas att ELLE med detta ställningstagande kommer bana väg för andra medier att förbjuda marknadsföring av päls, över hela världen, och främja en pälsfri framtid, säger Constance Benque, CEO för Lagardère News och ELLE International.

ELLE inför nolltolerans mot djurpäls

Djurfri päls på Stella McCartneys AW-visning 2019.

Valéria Bessolo Llopiz som är Senior Vice President och internationell direktör för ELLE tillägger:

– ELLE har under många år engagerat sig för miljö, hållbarhet och ekologi genom vårt vanliga innehåll eller specialutgåvor. Förekomsten av djurpäls i våra tidningar och online är inte längre i linje med våra eller våra läsares värderingar. Det är dags för ELLE att ta ställning i denna fråga, ett ställningstagande som speglar vår uppmärksamhet på de kritiska frågorna om att skydda och ta hand om miljön och djuren, som avvisar djurplågeri. Det är också en möjlighet för ELLE att öka medvetenheten om djurs välbefinnande, stärka efterfrågan på hållbara och innovativa alternativ samt främja en mer human modeindustri.

41 länder har redan skrivit på

41 ELLE-titlar världen över har redan undertecknat den nya policyn. Däribland våra utgåvor på Arabiska halvön (engelsk och fransk utgåva), i Argentina, Australien, Belgien (flamländsk och fransk utgåva), Brasilien, Bulgarien, Kanada (engelsk och fransk utgåva), Kina, Kroatien, Tjeckien, Frankrike, Tyskland, Grekland, Hongkong, Ungern, Indien, Indonesien, Italien, Elfenbenskusten, Japan, Kazakstan, Mexiko, Nederländerna, Norge, Polen, Rumänien, Serbien, Singapore, Slovenien, Sydkorea, Spanien, Sverige, Taiwan, Thailand, Turkiet, Storbritannien, USA och Vietnam.

För 13 av dessa utgåvor har den nya policyn redan trätt i kraft, för 20 av dem införs nolltoleransen den 1 januari 2022 och för ytterligare åtta utgåvor kommer de nya reglerna att gälla från och med årsskiftet 2022/2023.

För ELLE Sverige införs policyn den 1 januari 2022.

Företaget har vidtagit åtgärder för att hela ELLE-nätverket ska bli pälsfritt så snabbt som möjligt.

Foto: Imaxtree