"Din röst är viktig när modeindustrin ställer om från linjär till cirkulär"

"Din röst är viktig när modeindustrin ställer om från linjär till cirkulär"

Cirkularitet är ett begrepp vi kommer att få höra betydligt mer om framöver. Modeindustrins nästa ambitiösa hållbarhetsmål är nämligen en framtid där inte bara trenderna går i cirklar utan även våra plagg. 2017 ser ut att blir året när branschen äntligen på allvar tar sats för att ställa om från en traditionellt linjär till en mer planetvänlig cirkulär produktion.
09 maj, 2017

H&M presenterar i sin senaste hållbarhetsrapport en vision om en hundra procent cirkulär framtid, med det mer konkreta målet att senast 2030 använda enbart återvunna och hållbart framställda material.

Enligt H&Ms hållbarhetschef Anna Gedda är den nya hållbarhetsstrategin baserad på att H&M vill bana väg för en förändring i hela branschen mot ett cirkulärt system.

– Vi behöver tänka om när det gäller hur mode tillverkas och vill vara en drivande kraft i omställningen. Det är en stor utmaning men också en fantastisk möjlighet för oss att kunna fortsätta att erbjuda vackert mode till jordens växande befolkning, säger hon.

Filippa K bjöd nyligen in till en informationsträff om ett samarbete med svenska forskningsprogrammet Mistra Future Fashion och Univeristy of the Arts i London. Det banbrytande projektet syftar till att undersöka strategier för design av cirkulära plagg i relation till olika hastigheter i modets cykler. Kan det finnas fördelar med både fast- och slow fashion i en hållbarare framtid? Resultatet kommer bland annat att presenteras i form av en Filippa K-kollektion som lanseras någon gång under nästa år.

– Vi har ambitionen att ställa om till ett hundra procent cirkulärt system och vill undersöka alla möjligheter att även i framtiden kunna skapa ett mångfacetterat mode som man kan njuta av med gott samvete, säger Elin Larsson, hållbarhetschef på Filippa K.

LÄS OCKSÅ: FILIPPA K INLEDER NYTT PROJEKT – FÖR FRAMTIDENS MODE

Även Copenhagen Fashion Summit, världens största hållbarhetsevent för modeindustrin har valt att lyfta fram cirkularitet som huvudtema i år. Ambitionen är att kickstarta intresset i branschen för att lägga om från ett linjärt till ett cirkulärt produktionssystem.

Men vad betyder det egentligen? Vad är skillnaden mellan linjärt och cirkulärt? Precis som hållbarhet verkar cirkularitet vara ett högst töjbart begrepp som kan betyda allt från återvinningsstrategier till en komplett omställning av hela tillverkningskedjan.

Enligt Eva Karlsson, vd för Houdini och mottagare av ELLE-galans hållbarhetspris Conscious Award, handlar ett cirkulärt modesystem i grova drag om att precis allt återvinns, antingen i ett slutet system, eller i ekosystemet. Medan en konventionell, linjär produktion innebär att alla produkter en gång blir sopor.

Houdinis sortiment är redan i dag till 70 procent helt cirkulärt och Eva Karlsson som själv varit med om att ställa om vet att det är tufft men att det går. Hon tror att det finns goda möjligheter för hela branschen att sikta på en cirkulär framtid.

– Tekniken finns, och transparensen som följer med digitaliseringen kommer att skynda på utvecklingen. Det gäller bara att alla företag därute har modet och viljan att göra rätt, att sluta kompromissa. Då skulle vi komma till rätta med mycket fort, säger hon.

LÄS OCKSÅ: EXKLUSIVT PÅ ELLE.SE: FASHION TRANSFORMATION TALKS – LYSSNA PÅ ALLA SAMTALEN FRÅN HÅLLBARHETSDAGEN

Goda nyheter! Tänk dig en framtid när du inte behöver försöka bedöma för- och nackdelar när det gäller hållbarheten mellan olika produkter med mer eller mindre diffusa miljömärkningar. När du kan gå in i en butik och precis allt är cirkulärt. När du inte längre behöver fråga om hur och av vad plaggen är tillverkade.

Men till dess gäller det att fortsätta att vara frågvis. Jag har haft förmånen att besöka ett stort antal seminarier och konferenser om hållbarhet och mode de senaste åren. De har alla i grova drag kokat ner till samma huvudbudskap. Dels att branschen måste börja samarbeta mer och bli mer transparenta både gentemot varandra och mot konsumenten om hållbarhetsfrågan ska gå att lösa. Dels att vi som konsumenter måste fortsätta att ta vårt ansvar genom att rösta med plånboken. Välj noga och fortsätta att ställa ingående frågor i butiken om material och tillverkning av plagg, accessoarer och smycken. Allas våra shoppingbeslut har betydelse rent konkret för utvecklingen av en hållbarare, mer cirkulär framtid för modeindustrin.

LÄS OCKSÅ: PÅ BESÖK I FABRIKEN DÄR ÅTERVUNNA PLAGG FÅR LIV IGEN

Foto Shutterstock/IBL