Populärt: ShoppingtipsStylingtipsVårmode 2024StreetstyleSe Min LookTrendiga vårskor

Diesel designar en Bugaboo-vagn med attityd

09 sep, 2014 
AvJohanna Andersson
För att spara den här artikeln
måste du vara medlem
Logga in på ditt kontoellerSkapa ett konto här!
Annons
Puff

Juni 2014. Tillsammans med press från Europa, USA och Asien, samt grundaren Max Barenbrug med representanter från Bugaboo i Amsterdam, välkomnades ELLEs Johanna Andersson in till Diesels magnifika värld för att bevittna avtäckandet av en ny och spännande designkollaboration. Diesel och Bugaboos gemensamma skapelse, Cameleon 3 by Diesel, nådde där och då dagens ljus och pressens ögon för första gången.

Få det bästa av ELLEs värld - anmäl dig till våra nyhetsbrev

Vi handplockar vårt bästa innehåll åt dig med maxad inspiration och de senaste trenderna. Utöver det får du ta del av exklusiva erbjudanden, tävlingar och inbjudningar till olika event. Fyll bara i dina uppgifter här så sköter vi resten! ♥

I Bugaboos högkvalitativa och innovativa barnvagnar och Diesels signifikativt rebelliska design har ett långtgående samarbete fötts. Som enda media i Sverige fick ELLE.se möjlighet att ta del av nyheten under ett besök på Diesels huvudkontor i Italien, och kunde samtidigt sitta ner med både Andrea Rosso, kreativ chef för Diesel Licences, och Madeleen Klaasen, marknadschef Bugaboo International för en längre intervju.

av JOHANNA ANDERSSON

Andrea

Andrea Rosso är kreativ chef (Creative Director) för Diesel Licences. 

 

Andrea Rosso är son till Renzo Rosso, Diesels grundare, ledare och gudfader, och har med åren kommit att stå på egna ben inom det företag som hans far byggt upp. Med sitt skrivbord förankrat i den enorma Diesel-byggnaden i Breganze utanför Venedig har han till vardags världen som arbetsplats. Andreas ansvarsområde som kreativ chef för Diesel Licences innefattar alla externa samarbeten som det Italienska kläd- och livsstilsföretaget tar sig an, om det så rör nya solglasögon, husgeråd, motorcyklar, bilar eller som nu barnvagnar. När Diesel sträcker ut handen är det Andrea som välkomnar dig in i familjen.

Annons

Hur länge har du varit verksam inom Diesel?

– Officiellt sett tror jag har jag har jobbat här på heltid sedan 2001, men egentligen är det hela livet. Som barn jobbade jag på lagret efter skolan. Jag gillade det faktiskt, och att få lite extra pengar var ju bra. Jag har växt upp med Diesel-ansikten omkring mig, därför känns det väldigt naturligt.

Har du alltid vetat att du skulle hamna på Diesel?

– Jag och min bror har alltid tyckt om denimkläder. Min mamma brukade sy kläder åt oss när vi var små. Så det kändes naturligt att gå åt det hållet, utan varken press eller krav.

Du har en lång utbildning inom design, eller hur?

– Ja, jag började med att studera material, mönsterkonstruktion och sömnad. Men jag är ingen designer, jag designar inget, fast jag tycker om det och arbetar som kreativt ansvarig.

Vad är det du gör som Creative Director?

– Sedan ett år tillbaka jobbar jag på licenskontoret för att försöka överföra Diesels DNA, vilket är denimdelen, till sådant som solglasögon och klockor. Jag tycker om att jobba i team och att välja i vilken riktning vi ska gå.

bugaboo-cameleon3-iconic-image

Hur väljer ni ut de samarbeten ni gör?

– Ibland händer de bara. Det här samarbetet med Bugaboo var det till exempel min pappa som ville göra. Han såg vagnen som de gjort med Victor & Rolf och gillade den jättemycket. Så de blev introducerade och bestämde sig för att jobba ihop. Det här är den första vagnen, och sen följer ytterligare två.

Annons

Ni täcker redan ganska många områden idag, eller hur?

– Ja, det är belysning, möbler, heminredning, textil och hemaccessoarer. Sen har vi ju även cyklar, bilar och motorcyklar. Listan är lång.

Och nu har ni barnvagnar också! Har du alla de här sakerna hemma?

– Nej… Jag har ingen cykel.

Hur länge har ni jobbat på det här samarbetet med Bugaboo nu?

– I ett år ungefär, men jag har själv varit involverad i ungefär sex månader.

Är det normalt för ett Dieselsamarbete?

– Det är ganska lång tid faktiskt. Normalt sett är utvecklingsprocessen ungefär fyra månader. Samtidigt har det gått ganska snabbt med tanke på den utvecklingstid Bugaboo normalt sett har.

Vad är du mest nöjd med rörande det här samarbetet?

– Den färdiga produkten är fantastisk, jag tycker verkligen om den jättemycket. Det inte bara är en barnvagn med en logga, det finns så mycket mer där. Och jag tycker om ironin och passionen som Bugaboo har, det är riktigt kul att jobba med dem. Det är lätt att skapa en produkt så länge det finns passion.

 

bugaboo-cameleon3-seat-and-bassinet-2

 

Så Bugaboo och Diesel är en väldigt bra matchning?

– Ja, eftersom att vi bland annat har den passionerade, experimentella och ironiska sidan gemensamt.

Annons

Men era målgrupper är kanske lite olika?

– I fråga om distribution skiljer vi oss åt helt och hållet, men vissa typer av personer är desamma. Du kan till exempel se en popstjärna i ett par Diesel-jeans och en snygg jacka med en Bugaboo-vagn. På så sätt kan de vara samma.

Kändes det självklart för er att inkludera det militära temat med kamouflage och dylikt i designen?

– När man tänker på militären tänker man också på kamouflage. När man går på gatan i New York eller London ser man ofta kamouflagemönster på plagg som jackor och byxor, därför vore det kul att även kunna se en kamouflagemönstrad barnvagn. Den talar gatuspråket.

Tror du att det på något sätt skulle kunna vara kontroversiellt att sätta sitt barn i en ”militärvagn”?

– Om man ser till det militära är kamouflage egentligen det mest naturliga som finns. Folk associerar det militära för mycket med krig, men här talar vi mer om estetik och dessutom beskydd. Det handlar inte om den andra sidan, utan mer om den fashionabla och också trygga, beskyddande sidan.

Annons

Men den militärinspirerade vagnen är bara den första av tre?

– Ja, efter den här kommer en i denim och sist en rock’n’roll-vagn. Så det är ett samarbete som sträcker sig över en längre tid.

 

Madeleen

Madeleen Klaasen, Marknadschef Bugaboo international.

 

Under en trevlig lunch på Diesel Farm fick vi även möjlighet att byta några ord med Bugaboos internationella marknadschef, Madeleen Klaasen.

Vi har precis fått se Bugaboos nya designsamarbete med Diesel. Är du nöjd med dagen?

– Varje gång man kommer hit till Diesel får man bekräftat att det här är en perfekt matchning. De är också väldigt passionerade och professionella, och vi är väldigt stolta över slutresultatet. Det är sofistikerat och detaljrikt – ett väldigt fint samarbete.

Annons

Har era tidigare samarbeten varit så här omfattande?

– Det här är första gången vi gör tre helt olika barnvagnar, och de kommer att finnas till försäljning i två och ett halvt år.

Varför tror du att en Bugaboo är en sådan statussymbol?

– Jag tror att det är en kombination av form av funktion. Det ena klarar sig inte utan det andra. Med den kombinationen förändrade vi branschen, och jag tror att det är det folk älskar. Man är stolt över att ha en barnvagn från Bugaboo.

Varför går Bugaboo så bra ihop med modeföretag?

– Vi sa en gång att våra barnvagnar har blivit ”ett rörligt media för kreativa uttryck”. För femton år sedan fanns det många produkter i barnindustrin som kändes lite gammaldags. Det vi såg var att människor faktiskt förblir desamma även när de fått barn. De vill fortfarande vara aktiva, läsa ELLE, resa och så vidare; allt det de gjorde tidigare. Så vi fokuserade på att kommunicera med dem som vuxna individer, utan en massa gullande, och det tror jag fick oss att sticka ut. Samtidigt insåg modeföretagen att mamman hade blivit mer fashionabel. Det var en fråga om timing.

bugaboo-cameleon3-with-bassinet

 

Det är verkligen roligt att ni har gjort samarbeten med sådana exklusiva modeföretag!

– Ja eller hur! Och allt startade i Holland. När alla plötsligt gick runt med Bugaboos, kände vi att vi var tvungna att hitta på något nytt. Något exklusivt. Det var så det startade.

Annons

Kände ni aldrig att det kunde vara kontroversiellt att para ihop det militära med små barn?

– Nej, eftersom att den är ”militär-inspirerad”. Det handlar mer om färger och detaljer, och det beskyddande temat. Kamouflagemönstret är en accessoar och ett tillval. Vårt fokus ligger på den fina designen och de välarbetade detaljerna. För tio år sedan hade ingen kunnat tänka sig att ha sitt barn i en helsvart vagn, så det handlar om förändring och utveckling.

Var tycker du har varit det bästa med det här samarbetet?

– Den passion och respekt vi hyser för varandra. Trots att de har så många andra åtaganden och licensprodukter har Andrea och Renzo Rosso verkligen tagit det här hela vägen och varit involverade i alla detaljer under resan. Sen tror jag att vi kommer att ha väldigt roligt när vi skapar de kommande kampanjerna. Precis som vi är Diesel rebeller som förändrade industrin. De är kreativa men tar inte sig själva på så stort allvar. Den humoristiska och lättsinniga biten tror jag är väldigt bra för oss.

puff

 

Produktbeskrivning: Mörkgrönt, eloxerat chassi, grönt kanvastyg med stilfulla kontrastdetaljer i svart och brunt samt en mjuk och behaglig finish på insidan. Vagnen har praktiska fack, styre och bärhandtag i konstläder, och kapslarna på mittaxeln är dekorerade med en gyllene femuddig stjärna. En utfällbar sufflett, delvis tillverkad i meshtyg, ett kompletterande myggnät med kamouflagetryck och en mängd andra detaljer innefattas i denna begränsade upplaga av Bugaboo Cameleon 3. 

Få det bästa av ELLEs värld - anmäl dig till våra nyhetsbrev

Vi handplockar vårt bästa innehåll åt dig med maxad inspiration och de senaste trenderna. Utöver det får du ta del av exklusiva erbjudanden, tävlingar och inbjudningar till olika event. Fyll bara i dina uppgifter här så sköter vi resten! ♥

Annons