Designern Jennifer Blom: "Man kan lyckas utan att gå över lik"

Jennifer Blom, ELLE-intervju

En tydlig vision, en stark drivkraft och talang för att sy fick Jennifer Blom att starta sitt märke 2010. 
Hon är fortfarande inte en typisk designer tio år senare, men hennes måttbeställda klänningar, fokus på kvalitet och ett uttalat hållbarhetstänk ligger minst sagt i tiden.
21 februari, 2020

När Jennifer Blom växte upp visste hon inte att det fanns ett yrke som hette designer. Men hon gillade att sy – som mormor, som var sömmerska – att hitta på saker och att pyssla.

– På 80-talet i Sverige pratade man inte om yrket designer, men jag sydde mina klänningar, kjolar och toppar – det var det jag höll på med. Sedan, när jag var runt 22, bestämde jag mig för att jag ville jobba med något kreativt och sökte mig till olika småkurser i teckning och mönsterkonstruktion.

Hon gick Beckmans kvällsskola ett år, jobbade som designassistent på H&M och gick sedan den treåriga designutbildningen på Beckmans, där hon gick ut 2007. Tre år senare startade hon sitt varumärke och blev egenföretagare.

– Jag hade en fast anställning, två små barn, man, hus… allt det där. Man känner sig ju ganska naken, tänk om det inte går bra? Vad gör jag då? Kan jag försörja mig på det här? Men jag har en fantastisk man, som jag träffade när jag var 20, vi är bästa kompisar och han hjälper mig mycket i företaget. Han sa: ”Om du känner för det, gör det!” Det gjorde att jag vågade satsa. Men det var läskigt, det måste jag säga.

Drivkraften, som gjorde att hon vågade satsa på sitt varumärke och som även har hjälpt henne att hålla fast vid sin tydliga vision hela vägen, tror hon delvis kommer från idrotten.

– Jag friidrottade i många år, tävlade och sprang för livet, typ. Det är nog därifrån disciplinen kommer, att bara göra. Orden ”vänta” och ”gör sen” finns inte för mig. Sedan har jag en morfar som är arkitekt och en mormor som är sömmerska. De var som två extraföräldrar och väldigt disciplinerade, de är mina förebilder.

Hennes bästa tips för den som står i startgroparna för att starta eget är att tro på sig själv och sin vision. Något som alltid har varit självklart för henne, även när andra kanske inte trodde att galaklänningar var en smart satsning, eller att plisseringar var rätt val för ett modernt modeförtag.

– Tror man på sig själv och sin vision ska man bara köra på det. Håll fast vid visionen, utan att ändra på den eller svaja på vägen. Jag visste att jag ville göra vackra galaklänningar i modern tappning, sensuella, kvinnliga plagg. Vissa kanske tyckte att det var utmanande, men jag såg det inte på det sättet. Jag såg det som att det här är min kropp, jag vill kunna visa den som jag vill.

Från starten 2010 arbetade hon med plisserade tyger, vilket har blivit hennes signum under de tio år hon har haft sitt eget varumärke. Och hon har klätt både kändisar och kungligheter i vackra, måttbeställda galaplagg som nu även går att hyra via hennes webbshop.

– Det långsiktiga, kvalitetsfokuserade modet ville jag satsa på från början, jag ville inte massproducera utan sy på beställning. Tillverka i mindre kvantitet, så att det kanske bara finns ett plagg av varje style. Jag tyckte att det var väldigt intressant att jobba på det sättet. Det blir inget spill, det finns inget på lager – det är precis som det var förr då man gick till en skräddare och måttbeställde plaggen.

Att undvika spill och att tänka hållbart, har också funnits med hela tiden. Som liten hade hon inte en garderob med hundra plagg, hon ärvde mycket och de kläder hon hade byttes ut först när de var slitna.

– Det är så jag är uppfostrad och hållbarhet är jätteviktigt för mig. Bara att sy på beställning är hållbart i sig och mina plagg är ofta asymmetriska, de är plisserade och jag brukar behålla den naturliga asymmetrin i stället för att klippa bort den. Då blir det inget spill, berättar hon.

Kvalitet är ett ord som återkommer och som också ingår i hennes definition av begreppet hållbarhet.

– Hög kvalitet håller i många, många år. Det är kläder som går i arv, återanvänds och vårdas med omsorg. Det är inget slit-och-släng.

Jennifer Blom gör en visning per år, för att hon tycker att plaggen gör sig bättre på en modell än på en galje. Kollektionerna hon visar har alltid ett tema, ofta med koppling till naturen. Senaste visningen var inspirerad av regnbågen.

– Jag stod i våras och såg en svag regnbåge, vid kraftledningarna ute på landet. Det var otroligt vackra färger, det bara lyste över hela himlen. Så börjar processen, med inspirationen. Jag håller fast vid den första magkänslan, den första instinkten, sedan börjar jag skissa och leta efter tyger och tryck. Jag vill att betraktaren ska se att ”här har Jennifer Blom tänkt på regnbågen”, jag tycker att det är viktigt att framföra det.

Printen gör hon själv och trycker digitalt, för att undvika att använda vatten. Sedan väljer hon tyger, skissar upp ett visst antal plagg, gör mönster och en första prototyp på en provdocka.

– På så sätt ser jag tygåtgången och vet exakt hur mycket tyg jag behöver när jag beställer. Sedan finns inget kvar, så jag har bara en chans på varje plagg.

Under sina tio år i branschen har hon lärt sig att nätverka i modevärlden och vårda sina kontakter med omsorg. Hon beskriver modebranschen som en hård bransch, med starka individer och starka åsikter.

– Men jag har lärt mig att jobba i team, att det är viktigt att tro på varann och lita på att man är duktig på olika saker. Jag har haft jättebra mentorer och har haft privilegiet att träffa många fina människor på vägen. Man kan lyckas utan att gå över lik.

Från början spreds ordet om det nya designföretaget som gjorde plisserade galaklänningar genom mun-mot-mun-metoden, word of mouth, och bland hennes återkommande kunder finns Kronprinsessan Victoria, som bland annat burit en klänning signerad Jennifer Blom på Nobelfesten. Numera sprids ordet oftast med hjälp av sociala medier.

– Nästan alla mina beställningar görs via Instagram, Facebook och hemsidan. Jag har aldrig haft en fysisk butik och har ingen tanke på det heller, jag tror på det digitala. Det är där folk är.

I framtiden vill hon fortsätta samma väg som hon påbörjade för tio år sedan och hoppas kunna nå ut till ännu fler kunder, som värderar det hantverk hon erbjuder. Hon vill även satsa mer på att hyra ut klänningar till speciella tillfällen och under 2020 kommer hon dessutom att sälja färdigsydda plagg på sin hemsida.

– Mina framtidsplaner för företaget är att få ännu fler kunder att bära märket, fortsätta som jag alltid har gjort och även erbjuda kunden en begränsad utgåva av enklare plagg med hög kvalitet som går att köpa via hemsidan, i samband med att företaget fyller tio år.

I januari 2019 nominerades Jennifer Blom till priset Årets Designer på ELLE-galan. Nomineringen löd: ”Kvinnligt, sensuellt och elegant. Jennifer Blom lyfter den färgsprakande kvällsgarderoben till nya modehöjder med rena linjer, förföriska plisseringar och ett imponerande hantverk.”

– Jag har jobbat så hårt med mitt sätt att se på hållbarhet och med det skräddarsydda, som kanske sågs som omodernt när jag började – ”vem plisserar plagg?!” Jag är så stolt över att ELLE såg det förra året. Jag blev rörd över nomineringen.

Av: Helena Skoog

Foto: Emma Svensson

Fakta: Jennifer Blom:

Namn: Jennifer Blom
Ålder: 48 år.
Familj: Maken Leif och döttrarna, Emily, 21, och Felicia, 23.
Bor: Stockholm.
Följ: @jenniferblomofficial

Här är Jennifer Bloms 6 bästa karriärtips:

• Tro på dig själv och din vision, och satsa!

• Var inte rädd för att göra fel.

• Ha tålamod och tänk långsiktigt.

• Ta tid för en kreativ dejt, som inspiration.

• Var nyfiken.

• Sätt gränser, det är bra för självdisciplinen.

LÄS MER:

Mouna Esmaeilzadeh: ”Jag vill göra vetenskap sexigt”

Arbilina Nissan och Nina Akbari bakom Dashl: ”Vi satsade allt vi hade”

Karriärcoachen Maria Nilsdotter: ”Mina smycken ger bäraren styrka”