Debutanterna att ha koll på under Stockholm Fashion Week

Zamina Scillasdotter, Linnea Lund och Filippa Agaton debuterar på Stockholm Fashion Week

Säg hej till Modesveriges framtid! ELLE tog en pratstund med debutanterna på Stockholms modevecka – Filippa Agaton, Zamina Scillasdotter och designern bakom märket Linnea Lund, Charlotte Björklund.
30 augusti, 2021
Stockholm Fashion Week – ELLE möter Filippa Agaton
2:24

Efter reklamen: Stockholm Fashion Week – ELLE möter Filippa Agaton

(2:24)

Slå på ljud

Stockholm Fashion Week slår återigen upp dörrarna till en arena fylld av inspiration. I dagarna tre bjuder modebranschen in till såväl fysiska som digitala visningar där våra svenska designers ska visa upp sina senaste kollektioner. På schemat finner vi välkända namn som Ida Sjöstedt, Jennifer Blom, Stylein och Stand Studio.

Men modeveckan ger oss också möjligheten att upptäcka nya spännande aktörer. ELLE passade på att ta en pratstund med tre av årets debutanter. Filippa Agaton, Zamina Scillasdotter och Charlotte Björklund, designern bakom märket Linnea Lund, är namnen att lägga på minnet om du vill ha koll på Modesveriges framtid.

Filippa Agaton

Filippa Agaton debuterar på Stockholm Fashion Week hösten 2021.

Filippa Agaton är en av debutanterna på Stockholm Fashion Week.

23-åriga och Stockholmsbaserade Filippa Agaton blev i juni tilldelad Swedish Fashion Associations New Talent Diploma och fick därmed även möjligheten att visa på Stockholms modevecka.
– Det känns som ett enormt erkännande efter allt slit det inneburit att få ihop den här kollektionen. Det är otroligt roligt och smickrande att få den här chansen, säger hon till ELLE och fortsätter:


– Det här arbetet tog avstamp i min egen svårighet att välja estetisk riktning på det sätt som jag upplever förväntas av designers. Själv har jag alltid, ända sedan jag var barn, pendlat mycket i mitt uttryck. Något jag tidvis försökt arbeta bort men under mitt examensarbete nu lärt mig se som en styrka istället för svaghet. Det jag vill visa i min kollektion är influenser från allt det som skapat mitt intresse för estetik och design och hur jag lärt mig att jobba med den oenigheten som en tillgång.

Hur vill du att modebranschen ska utvecklas framåt?
– Givetvis hoppas jag på stor förändring i modebranschen inom en väldigt snar framtid, ett lugnare tempo och ett mer långsiktigt tänkande både hos avsändare och mottagare. Jag hoppas att mode inte längre ska ses som en förbrukningsvara utan en investering. Oavsett hur smarta material som används har jag svårt att se hur det någonsin skulle kunna vara hållbart att producera den mängd som görs idag. Så min förhoppning är att vi snart ser en minskning av mängden producerade kläder.

Har det senaste (pandemi)året förändrat sättet du ser på kläder och att uttrycka sig?
– Pandemiåret har givetvis påverkat mig på otroligt många plan, men jag skulle inte säga att det haft större inverkan på min syn på kläder och uttryck än något annat år. Jag ser på stil och estetik som lika djupt rotat i oss som personlighet, att det är något som kan förändras över tid men att det är väldigt personligt och kanske inte så flyktigt.

Linnea Lund (Charlotte Björklund)

Linnea Lund, med designer Charlotte Björklund, debuterar på Stockholms modevecka.

Charlotte Björklund är designern bakom märket Linnea Lund.

Charlotte Björklund är 31 år, bosatt i Paris och designern bakom kashmir-märket Linnea Lund. Med fokus på tidlös design skapar hon plagg som, enligt henne själv, är Sverigeinspirerad, producerad i Italien och med fransk klass. Namnvalet är en hyllning till det mellannamn, Linnea, som kvinnorna i Charlottes familj bär.

– Det är jättespännande att få komma till Stockholm och presentera vårt märke och våra produkter på modeveckan, efter bara två års existens. Vi brinner för att få dela med oss av vår fantastiska, mjuka, kashmir. Något som jag tror att alla behöver, speciellt i dessa tider av osäkerhet och tumult, säger Charlotte till ELLE.

Berätta! Vad kommer vi få se på visningen?
– Höst- och vinterkollektionen som presenteras är en fortsättning på kashmirprodukterna som skapades för hösten 2020. Idén är att det finns en röd tråd i skapandet med en underbar variation av nyanser som gifter sig med varandra säsong efter säsong. Vi står för hög kvalité som innebär långt liv med mindre slit och släng. Tidlösa produkter som utvecklas med den som bär dem.

Vad vill du ser mer av i modebranschen framåt?
– Jag hoppas på en framtid där medvetenhet och etik är nyckelord. Det är viktigt att det inte finns missbruk i produktionskedjan och inget onödigt spill.

Hur stylar man bäst kashmir, enligt dig?
– Kashmir för mig är som min bästa vän. Materialet anpassar sig till alla situationer. Jag tycker om att bära tröjorna, lite för stora, nedstuckna i byxorna framtill för en avslappnad men chic look.

Zamina Scillasdotter

Zamina Scillasdotter debuterar på Stockholm Fashion Week

Zamina Scillasdotter vill bjuda på något unikt under Stockholms modevecka.

Zamina Scillasdotter är självlärd sedan 14 års ålder och beskriver att hon jobbar i gränslandet mellan design, skrädderi och konst. Skapar gör hon för såväl scenen som röda mattan, men erbjuder även bröllopsklänningar och ready to wear.

Hur känns det att debutera på Stockholm Fashion Week?
– Läskigt, stort och helt rätt. Jag testar att låta lövet falla och hoppas att jag kommer att landa mjukt. Detta är något jag kämpat hårt för och det känns som att jag förberett mig väl. Det är ett stort delmål mot mina visioner, säger hon och fortsätter:

– Jag hoppas kunna beröra och bjuda på något unikt.

Kollektionen hon visar, Lost Identity, är skapad utifrån en symbios av olika samhällsproblem och klyftor men också naturen, kroppen, olika rörelser och texturer.
– Det kommer att andas mystik, känsla och kraftfullhet i form av skira tyger som har manipulerats, draperats, plisserats i kontrast till grövre texturer och former.

Hur vill du att modebranschen ska utvecklas framåt?
– Jag tycker att vi är på god väg bort från fast fashion och det är dit vi måste ta oss för att klimatet ska orka. Vi behöver gå tillbaka till hantverket som har gått förlorat i så många år.

Zamina berättar att hon ständigt utmanar sig själv i att ge kläder ett större värde än vad det ofta har idag. Både genom att skapa kreationer som innehåller ett budskap, men också genom att ändra om plaggen och på så sätt ge dem ett större användningsområde.

– Vi måste ta vara på material och resurser som finns. Mycket av mina tyger, detaljer och spännen handlar jag på second hand, till exempel. Alla måste hitta sitt sätt att dra ett stå till stacken för en mer hållbar modebransch.