Christopher Bastin om Gant Ruggers nya höstkollektion

30 april, 2015

Nyligen visade Gant sin andra hela kollektion av underlinjen Gant Rugger dam (läs tjej) under en minglig kväll i Stockholm. Nya fakta den här säsongen: att sno pojkvännens för stora plagg är inte längre nödvändigt, även om det är ett bra sätt att expandera sin egen garderob (oh yes!). Gant Ruggers damlinje har i sin andra upplaga utvecklats vidare med nya spännande material och åtråvärda basplagg – hösten är full av habegär. Vi tog ett snack med Gants kreativa chef, Christopher Bastin, för att lära känna honom – och Rugger-tjejen – bättre!

Christopher Bastin är Creative Director på Gant. 

 

Berätta om konceptet för Gant Rugger, vad bygger det på?

– Det är en mer modedriven linje av Gant som vi startade upp 2010 främst för att sätta Gant tillbaka på vår amerikanska hemma-marknad. Det är vårt designlaboratorium där vi kan ta ut svängarna och stöka till det lite mer. Alltid med fötterna i American Sportswear, men med en större ram.

Hur skiljer sig Rugger-tjejen från Gant-kvinnan?

– Hon är yngre, drivs mer av trender och blandar betydligt mer än vår redan lojala Gant-kund. Gant-kvinnan har nog hittat sin stil och funnit sitt yrke, medan Gant Rugger-tjejen tar ut svängarna och inte har en specifik stil, utan flera. ”Dressy but messy” är en bra beskrivning av henne. Ena dagen har hon club-kavajen till ett par slacks och sneakers, nästa till ett par slitna jeans och heels.

Hur skulle du beskriva den nya Rugger-kollektionen för hösten 2015?

– Vi har utgått från att bygga en grym garderob, allt du vill ha finns där. SS15 var den första hela tjejkollektionen vi gjorde, så hösten var så kul att göra; ytterplagg och det mer skräddade var något vi verkligen längtat efter att få sätta tänderna i. Den är så lättburen, precis som med herrdelen är det mjukt, tvättat, bärbart och har en attityd vi tycker saknats på marknaden för tjej inom vårt segment.

Känns något extra nytt den här säsongen?

– Silhuetten och materialen, vi har hittat tyger där vi kunnat förvandla klassiker till helt nya tolkningar, subtilt men ändå så folk hajar till – jag älskar när det blir så.

Hur har ditt arbete sett ut i skapandet av kollektionen?

– Jag är övergripande ansvarig för alla våra kollektioner, så när jag Fiffi (designchef på Gant Rugger) och hennes designteam startat upp tankar, färger och idéer så kör de på. Det har handlat mycket om att stämma av, komma med feedback och finliret samt att titta på hur kampanjer och sådant ska se ut.

Har du några personliga favoriter i kollektionen?

– En gråmelange peacoat i en ull som är alldeles krullig och en väldigt avskalad rock i mocka är de plaggen som hamnar högst upp på listan för mig.

Vilka är Rugger-tjejens basplagg i garderoben i höst?

– Den perfekta button down-skjortan, ovan nämnda peacoat, slitna jeans, en cashmeretröja och våra vita skinnsneakers.

Vad kan man spara i garderoben från vårkollektionen i höst?

– Alla våra skjortor har en lång livslängd, både stilmässigt och kvalitetsmässigt. Vi jobbar alltid med tidlösa plagg, så tanken är att man i vissa fall kanske bara hänger undan det en säsong och sen tar fram det igen. Det är också ett mycket mer hållbart sätt att förhålla sig till mode.

Vad ser du för tendenser i modebranchen just nu, vart är vi på väg?

– Alla visar mer och mer American Sportswear, även de klassiska modehusen, vilket såklart är roligt för oss då det är just i American Sportswear hela vår grund som varumärke ligger. De specifika trenderna blir allt mer otydliga, allt händer och allt finns. Det är en spännande tid där det går sjukt fort. Att ha ett starkt varumärke och en bakgrund att berätta om känns viktigare än någonsin. Men kunden är otroligt påläst och väldigt noggrann i sina val, så det gäller att inte bli bekväm och fastna i gamla spår.

– Revolutionen när de stora husen lät unga supertalanger som exempelvis Hedi Slimane och Christopher Baily ta kommandot över miljardindustrier blev startskottet för ”anything goes” och ”inget är heligt”, bara man förstår värdet av varumärkets arv. Jag är gammal nog för att tillhöra skaran som tyckte det var vansinne och helgerån att plocka bort ”Yves” från ”Yves Saint Laurent”. Men det visade sig ju vara exakt vad de behövde. Skaka om och gå vidare, inte fastna.

Hur jobbar ni med miljö och hållbarhet inom Gant, och vad betyder det för dig?

– Det är viktigt i allt vi gör och något som finns förankrat i hela vår affärsidé – att sälja tidlösa, klassiska plagg med hög kvalité. Ett plagg från Gant är ett långsiktigt val, inte något du köper och slänger när säsongen är slut. För mig är det den allra viktigaste faktorn, att som konsument planera sina inköp bättre och välja kvalité för kvantitet. Gant har självklart även hårda Code of Conducts som säkerställer allt från arbetsmiljö till hållbarhet hos våra leverantörer, som vi har nära och långa relationer med.

– Personligen tror jag att vi kommer att se ett väldigt förändrat konsumentbeteende inom loppet av 10 till 15 år – det är inte hållbart att konsumera på det sättet vi gör idag. Jag tror att vi alla kommer att konsumera mer långsiktigt framöver, det är i alla fall min stora förhoppning.

Ta en smygtitt på Gant Ruggers nya höstkollektion här.

Av Johanna Andersson

 

MER LÄSNING:

Tiger of Sweden: ”Vissa delar av 90-talet känns väldigt självklara just nu” >

Marimekkos nya chefsdesigner: ”Jag vill stärka kvinnor” >

Adam Tensta: ”För mig är This is Home ett statement” >