Bea Åkerlund: ”LeSnob handlar om att vara en snobb utan att ta sig själv för seriöst”

09 mars, 2015

Bea Åkerlund och Robert Lussier står bakom lyxvarumärket LeSnob.

 

Vad köper den som redan har allt? För att få svar vänder vi oss till vår svenska superstylist och kostymdesigner i det glamourösa Hollywood – Bea Åkerlund. Tillsammans med den konstnärliga ledaren Robert Lussier har hon löst problemet genom att lansera det egna lyxvarumärket LeSnob. Med exklusiva material och unika modeinnovationer har de skapat ett livsstilsvarumärke som står för extravagans och snobberi, med en stor dos humor och genuin designglädje. Det är en accessoarkollektion som inte liknar någon annan!

Hela kollektionen hittar du här!

 

 

Hur kommer det sig att ni valde att arbeta tillsammans?

– Vi är lite som yin och yang. Robert är art director och jag är designer. Tillsammans skapar vi den ultimata ”Snob lifestyle”.

Vad är syftet och idén med LeSnob?

– LeSnob handlar om att vara en snobb utan att ta sig själv för seriöst; att leva i en värld där lyx och humor möts.

Vem är LeSnob-kvinnan respektive mannen?

– LeSnob-kvinnan har redan allt, men vill ändå ha en ny väska bara för att den är cool. LeSnob-mannen är ”on-the-go”, gillar att resa och planerar för överskottshopping.

Hur skulle du beskriva den befintliga kollektionen?

– Den är allt som jag själv vill ha och behöver i vardagen och ute i nattlivet när jag inte vet vad jag ska ha på mig. Allt i kollektionen funkar till vad du än har på dig.

 

 

Vad kan du berätta om materialen och tillverkningen?

– All tillverkning görs i Florens i en av de bästa fabrikerna som även gör väskor för Fendi, Chanel och Givenchy. Kvalitet är viktigt för mig, och med ett namn som LeSnob kan man inte producera billiga väskor.

Hur miljö- och hållbarhetstänkande är LeSnob?

– Tanken med designen bakom LeSnob är att den ska hålla för evigt och inte vara säsongsanpassad. Jag tror på att köpa produkter som håller år in och år ut, istället för ”fast fashion”.

Vilken är er bästa innovation så här långt?

– Vår Le Carry On-väska slash klänning. Den är designad efter tanken att man är på resande fot och bagaget försvinner så man inte har någon partyklänning att ha på sig. Det är en väska som blir en klänning om man gör om blixtlåset lite.

Vilken är din favoritprodukt?

– Min favorit är Umbrella bag. Det är en väska med paraplyhållare. Jag designade den till mig själv eftersom att jag inte gillar solen. Paraplyet i väskan är därför gjort för både regn och sol.

Vad kan vi att se fram emot fortsättningsvis?

– Vi hoppas på att göra en systerlinje som alla kan ha råd att köpa, för vi är övertygade om att det finns lite Snob i oss alla…

Av Johanna Andersson

 

 

Le Bucket, 13 267 kr.

Le umbrella et le bag, 15 388 kr. 

 

Le Champagne, 3 285 kr. 

 

MER LÄSNING:

Årets hederspris: Bea Åkerlund >

Laleh: ”När jag förstod det blev jag helt förälskad i mode” >

Alla bilder från röda mattan (ELLE-galan 2014) >

Cos chefsdesigner Karin Gustavsson guidar oss genom våren >

Oscarsgalan 2015 – bäst på röda mattan! >