Allt om Fashion Week Stockholm i augusti 2018

Allt om Fashion Week Stockholm i augusti 2018

Tisdagen 28 augusti öppnar Fashion Week Stockholm SS 2019. Under dagarna tre presenteras nyheter och kommande vårkollektioner från svenska designers och varumärken på och utanför den officiella visningsarenan Grand Hôtel.
10 juli, 2018

Allt om Stockholm Fashion Week 2018

På visningsschemat ser vi återkommande varumärken såsom Filippa K, Naim Josefi, By Malina samt Stand men också nytillskott som Ivyrevel, Little Liffner och Soft Goat.

Förutom Grand Hôtel, som kvarstår som stark arenapartner, står det även klart att American Express och The Absolut Company kliver in som huvudpartners. Ny partner för denna säsong är Nordiska Kompaniet som tar plats bland Specsavers, Alfa Romeo och Red Bull, som återigen är partners till veckan.

Fashion Week Stockholm SS 2019 inleds under tisdagen kl. 11.30 av Borås Textilhögskola då avgångsstudenter på kandidat- och masternivå inom mode visar upp sina examensarbeten, tätt följt av förstagångsvisaren NAND som utlovar en kollektion med grafiska silhouetter i färgstarka pasteller stylad av Jeff Ihatsu.

Emelie Janrell intar Grand Hôtel även denna säsong med en klassisk catwalk-visning inspirerad av satanistisk feminism samtidigt som Filippa K och House of Dagmar båda väljer att visa kommande kollektioner i en presentation på extern arena. Även ATP Atelier som i fjol gjorde en uppmärksammad presentation i Svenskt Tenns lokaler, utlovar en nytänkande visning där accessoarerna får ta plats, i deras nyöppnade Atelier vid Nytorget.

Med ytterligare återkommande varumärken såsom Ida Sjöstedt, Ida Klamborn och Lazoschmidl kännetecknas denna säsongs schema vidare av ett stort antal varumärken som väljer att visa för första gången. Till dessa hör Ivyrevel, som visar två ”see-now-buy-now”-kollektioner för höst och vinter med inspiration hämtad från de ikoniska filmerna The Royal Tenenbaums och Blade Runner, kändisstylisten Selam som för första gången visar upp en egen kollektion, kashmirvarumärket Soft Goat samt väskmärket Little Liffner som tar klivet från Juvel- och Accessoarloungen till egen plats på visningsschemat.

– Vi ser en återväxt av unga varumärken på schemat och en mer dynamisk plattform för visningar och presentationer. Det är en spännande utveckling i rätt riktning för att möta framtidens modebransch.Fashion Week Stockholm har bidragit till att positionera svenskt mode på en global plattform och modebranschen har under en 10-års period fördubblats till att idag omsätta över 300 miljarder sek och branschen sysselsätter nära 60 000 människor. Mode har växt till en av Sveriges viktigaste näringar, säger Jennie Rosén, VD på Swedish Fashion Council.

Varumärken som är bekräftade att presentera vårens kollektioner på det officiella schemat är Amaze(ZINE) & Nhorm, ATP Atelier, Auktionsverket, Borås Textilhögskola, Busnel, By Malina, Camilla Thulin, Diana Orving, Emelie Janrell, Filippa K, House of Dagmar, Ida Klamborn, Ida Sjöstedt, Ivyrevel, Jennifer Blom, Lazoschmidl, Little Liffner, Maria Nilsdotter, Maxjenny!, Naim Josefi, NAND, Selam, Soft Goat, Swedish Fashion Talents samt Stand.

Även denna säsong upplåts Bolinderska Palatset, Spegelsalen med tillhörande Strömsalongerna och Vapensalen för designers och varumärken att hålla visningar, presentationer och seminarium och nytt för denna säsong är att Juvel- och Accessoarloungen flyttar in på officiella arenan och mer specifikt Bolinderska våning 2 från att tidigare har huserats i Auktionsverket lokaler. Ytterligare information om visande märken i loungen följer i augusti.

Förutom deltagande varumärkens visningar och presentationer sker även kringliggande event och arrangemang i Fashion Weeks regi på Grand Hôtel. Vapensalen, Strömsalongerna, Terrassen samt flera sviter kommer att användas för partneraktivering och presslounge, likväl som för seminarier, mingel och pressevent av olika slag.

Denna säsong lanseras även ett initiativ från ledningsgruppen bakom Fashion Week Stockholm, en tränings och hälso-plattform vid namn FW Training – Powered By FASHIONABLEFIT. Syftet med plattformen är att med samtal och schemalagda aktiviteter så som yoga, driva och förespråka en hälsosam livsstil och hälsosamma kroppsideal som en del av the Swedish Fashion Ethical Charter. Först ut att samarbeta med FW Training är Hannah Andersson, grundare till livsstil- och träningskonceptet FASHIONABLEFIT, som under veckan kommer stå som värd för flera olika träningsevent.

Övriga aktiviteter som aktualiseras är Fashion Night, en modekväll i Stockholms innerstad särskilt dedikerad allmänheten på torsdagen samt Fashion Talks och Creative Mornings. Mer information gällande dessa aktiveringar följer inom kort.

Det officiella schemat uppdateras löpande och finns publicerat här.

Foto: Fashion Week Stockholm, Studio Emma Svensson

Läs mer:

11 höjdpunkter från London Fashion Week 2018

56 streetstyle-bilder – direkt från New York Fashion Week 2018

6 höjdpunkter från Stockholm Fashion Week!