Populärt: Shoppingtips Modetrender Vårmode 2025 Se Min Look Festkläder

Åhléns nya kampanj vill bryta klädmaktsordningen

21 sep, 2016
AvLisa Segerson
Den 20 september startade Åhléns nya kampanj ”Bryt klädmaktsordningen”. Varumärket vill inspirera människor att klä sig som de själva vill utan att bry sig om könsnormer.
För att spara den här artikeln
måste du vara medlem
Logga in på ditt kontoellerSkapa ett konto här!
Annons

Klädmaktsordningen har länge styr hur kvinnor och män klär sig. Herrmode ser ut på ett visst sätt, och dammode på ett annat. Detta vill Åhléns ändra på. Med sin nya kampanj ”Bryt klädmaktsordningen” vill kedjan ifrågasätta traditionella modenormer. Varför ska manlig klädsel förknippas med mer status och makt?

För att sprida sitt arbete har Åhléns gjort en kampanjfilm tillsammans med Philip Warkander, doktor i modevetenskap samt fotograferat kända personer i unisexkläder. Framför kameran står advokaten och författaren Jens Lapidus, fotbollsspelaren Jimmy Durmaz och artisterna Kajsa Grytt och Joy M’Batha.

Anmäl dig till ELLE's nyhetsbrev

Få det bästa och senaste från ELLEs värld direkt i din inbox – anmäl dig något av – eller alla – våra nyhetsbrev! Bocka i ditt val och ange din mejladress så får du nästa utskick i din inbox. Utöver veckans utvalda artiklar får du dessutom ta del av exklusiva erbjudanden, tävlingar, inbjudningar till VIP-shoppingkvällar och olika event. Välkommen!

Se bilder och filmen från kampanjen”Bryt klädmaktsordningen” nedan.

LÄS OCKSÅ: Åhléns gör inredning som (verkligen!) gör skillnad

LÄS OCKSÅ: Åhléns och modedoktorn Philip Warkander tänker gränslöst

Annons