Åhléns nya kampanj vill bryta klädmaktsordningen

Den 20 september startade Åhléns nya kampanj ”Bryt klädmaktsordningen”. Varumärket vill inspirera människor att klä sig som de själva vill utan att bry sig om könsnormer.
21 september, 2016

Klädmaktsordningen har länge styr hur kvinnor och män klär sig. Herrmode ser ut på ett visst sätt, och dammode på ett annat. Detta vill Åhléns ändra på. Med sin nya kampanj ”Bryt klädmaktsordningen” vill kedjan ifrågasätta traditionella modenormer. Varför ska manlig klädsel förknippas med mer status och makt?

För att sprida sitt arbete har Åhléns gjort en kampanjfilm tillsammans med Philip Warkander, doktor i modevetenskap samt fotograferat kända personer i unisexkläder. Framför kameran står advokaten och författaren Jens Lapidus, fotbollsspelaren Jimmy Durmaz och artisterna Kajsa Grytt och Joy M’Batha.

Se bilder och filmen från kampanjen”Bryt klädmaktsordningen” nedan.

LÄS OCKSÅ: Åhléns gör inredning som (verkligen!) gör skillnad

LÄS OCKSÅ: Åhléns och modedoktorn Philip Warkander tänker gränslöst

SENASTE VIDEOKLIPPEN FRÅN ELLE: