Adoore inleder samarbete med svenska designern Maja Dixdotter
Det var i december 2024 som nyheten kom att Maja Dixdotter slutar som creative director på By Malene Birger. Efter att ha arbetat på modemärket sedan våren 2020 lämnade hon företaget som en följd av att Emilie Martinsen-Kønigsfeldt (som tillhör bolagets ägarfamilj) istället skulle axla rollen.
”I nästan fem år har jag varit creative director på By Malene Birger. Jag har verkligen älskat att vara omgiven av alla smarta, kreativa, varma och briljanta människor som vårt team består av – men nu är det dags för nya äventyr för mig”, skrev Maja då själv på Instagram.
Adoore värvar Maja Dixdotter till sitt advisory board
Och nu har vi svaret på – åtminstone en del av – vad som väntar härnäst för den svenska succédesignern. Adoore meddelar nämligen att de värvar Maja Dixdotter till sitt advisory board.
– Maja är en av de mest inspirerande kreativa personerna i branschen. Att hon nu blir en del av vårt advisory board är ett kvitto på Adoores ambition och potential. Hennes erfarenhet av att utveckla varumärken med stark designidentitet och internationell relevans blir en enorm tillgång för vår fortsatta resa, säger Petra Tungården, creative director och grundare, Adoore.
– Adoore är ett varumärke som lyckas förena design med ett tydligt DNA och imponerande tillväxt. Jag ser fram emot att bidra i arbetet med att ytterligare förtydliga den kreativa riktningen och stärka varumärkets position både på hemmaplan och internationellt, adderar Maja Dixdotter.
Adoore har sedan det grundades 2017 av Petra Tungården gjort sig känt för sina populära klänningar, såväl deras blommiga sommarklänningar – som har kommit att bli i princip synonyma med svenska bröllop – och stickade klänningar till höst- och vintersäsongen. Under 2025 har de lanserat två helt nya segment i utbudet, nämligen loungewear och badmode. Adoores advisory board består nu av Joanna Hummel, Anders Wallstedt, Jenni Österlund samt Maja Dixdotter.
Foto: Adoore