Acne gör jeansbrickor för Svenskt Tenn

03 februari, 2009

[nggallery id=673]

Jonny Johansson och hans Acne är en framgångssaga inom svenskt mode. Acnes första jeans lanserades 1997 och nu, drygt tio är senare löser samarbetena av varandra. Efter sneakers med Tretorn, cyklar med Bianchi och jeanskollektion med Lanvin läggs nu ett designsamarbete med Svenskt Tenn till meritlistan.

– Inredning är mode och mode är inredning, säger Jonny Johansson, creative director på Acne.

Jag har en kärlek till Svenskt Tenn och söker ofta inspiraion här. Modevärlden söker alltud efter det unika som inte finns någon annanstans – som exempelvis Svenskt Tenn.

I den limiterade kollektionen finns bland annat en bricka i denim och Josef Frank-stolar klädda i second hand-skinnjackor.

Utställningen finns att se på Svenskt Tenn på Strandvägen 5 mellan den 3 februari och 22 mars.

Av Lisa Arnell