8 klädfynd på nätet som blev rena mardrömmen

Gå inte på bluffannonserna på Facebook – det blir ingen rolig överraskning.
17 maj, 2016

Internet och framförallt Facebook är fullt av annonser från klädföretag som lovar designerkläder till vrakpriser. Oftast verkar erbjudanden för bra för att vara sanna – vilket de oftast också är.

Det som dimper ner med posten är inte sällan en billig kopia, som inte ens är nära att se ut som den (stulna) bilden i reklamen.

LÄS OCKSÅ: 11 BRÖLLOPSKLÄNNINGAR SOM INTE ALLS SÅG UT SOM I KATALOGEN

Som till exempel det här mintgröna monstret:

Så pass många kunder har blivit missnöjda att det i dag finns flera Facebookgrupper som varnar för bedragarföretag som Zaful, Dress Lily, Rosegal och SammyDress. Där delar missnöjda kunder med sig av sina felköp – och vi vet inte om vi ska skratta eller gråta.

1. Bilden på klänningen till höger är snodd från modeföretaget Free People. Klänningen till höger ser ut att vara snodd från någons slöjdpåse.

 

2. Bedragarna är ofta svåra att avslöja vid en första anblick. Deras Facebooksidor har ofta flera miljoner följare, goda kundomdömen och fajkade certifikat från kända betaltjänster som PayPal.

 

3. Trots det får kunder hem kläder i barnstorlek, i fel färger, dåligt material och med usel sömnad och brodyr.

 

4. Fler än en blivande brud har fått sin stora dag förstörd av en piratkopia.

 

5. Trots missnöjda kunder tjänar företagen storkovan. Enligt en undersökning som amerikanska Buzzfeed gjort omsatte åtta av de större företagen mer än 1,5 miljarder kronor under 2014.

 

6. Alla åtta ägdes dessutom av samma företag – ShenZen Global Egrow – som i sin tur ägs av en av Kinas rikaste män: Yang Jianxin.

 

7. Trots alla klagomål har Facebook länge haft svårt att komma åt blufföretagen, men har efter Buzzfeeds avslöjande lovat att skärpa kontrollen.

8. Tills vidare: Se upp med var du handlar på internet – det blir sällan som du tänkt dig.

Bilder via: Knock off nightmares, Pissedconsumer, Rosewholesale Scam, Dress Lily Victims, International Ownership.