Populärt: ShoppingtipsStylingtipsVårmode 2024StreetstyleSe Min LookTrendiga vårskor

5 modemärken som uppmärksammar Internationella kvinnodagen

08 mar, 2017 
AvSofia Börjesson
Kvinnodagen firas på allt fler håll, så ock i modebranschen. Kul, tycker vi på ELLE! Här är några av mode-aktörernas initiativ inför 8 mars.
Annons

House of Dagmar

Voice 4 Girls är en organisation som arbetar för att ge tonårsflickor i Indien kunskap och förutsättningar för att inte hamna i fattigdom och ojämlikhet. House of Dagmar har valt att ge alla intäkter för sin Lykke scarf till Voice 4 Girls som en del av firandet av kvinnodagen.

1dagmar
Lykke scarf. Foto: House of Dagmar

Lindex

Med projektet HER hjälper Lindex kvinnor som arbetar i deras fabriker i Asien och Afrika att förbättra deras tillvaro på och utanför jobbet. Tack vare utbildningsprogrammet får kvinnorna kunskap om bland annat näringsrik mat, familjeplanering, mens, ledarskap, vaccineringar och hygien.

Annons
rodebjer-vaginan-2
Vaginan-poster. Foto: Grandpa/Rodebjer

Anmäl dig till ELLE's nyhetsbrev

Få det bästa och senaste från ELLEs värld direkt i din inbox – anmäl dig något av – eller alla – våra nyhetsbrev! Bocka i ditt val och ange din mejladress så får du nästa utskick i din inbox. Utöver veckans utvalda artiklar får du dessutom ta del av exklusiva erbjudanden, tävlingar, inbjudningar till VIP-shoppingkvällar och olika event. Välkommen!

Rodebjer & Grandpa

I det gamla bankvalvet längst bak i Rodebjers flaggskepssbutik på Norrmalmstorg finns ”Vaginan”. Det är ett rum där kreativa idéer föds och vårdas. Inför Internationella kvinnodagen lanserar Rodebjer tillsammans med Grandpa postern Vaginan, och alla intäkter går oavkortat till UN Women.

onebracelet
Onebracelet. Foto: Gina Tricot
Annons

Gina Tricot

Från och med den 8 mars går det att köpa Onebracelet på Gina Tricot. Armbandet symboliserar kvinnlig jämställdhet och stödjer dessutom UN Womens arbete för en värld fri från diskriminering och våld mot kvinnor och flickor.

Tictail

Tictail lanserar Women Creating History som kommer att pågå hela mars månad. Under projektet kommer enbart produkter från varumärken grundade av kvinnor att säljas i butiken på 90 Orchard Street och en del av intäkterna kommer att doneras till Planned Parenthood och #HeforShe.

Annons