5 modemärken som uppmärksammar Internationella kvinnodagen

Kvinnodagen firas på allt fler håll, så ock i modebranschen. Kul, tycker vi på ELLE! Här är några av mode-aktörernas initiativ inför 8 mars.
08 mars, 2017

House of Dagmar

Voice 4 Girls är en organisation som arbetar för att ge tonårsflickor i Indien kunskap och förutsättningar för att inte hamna i fattigdom och ojämlikhet. House of Dagmar har valt att ge alla intäkter för sin Lykke scarf till Voice 4 Girls som en del av firandet av kvinnodagen.

LÄS OCKSÅ: 7 KVINNOR SOM GER OSS STYRKA NÄR DET KÄNNS SVART

Lindex

1dagmar

Lykke scarf. Foto: House of Dagmar

Med projektet HER hjälper Lindex kvinnor som arbetar i deras fabriker i Asien och Afrika att förbättra deras tillvaro på och utanför jobbet. Tack vare utbildningsprogrammet får kvinnorna kunskap om bland annat näringsrik mat, familjeplanering, mens, ledarskap, vaccineringar och hygien.

Rodebjer & Grandpa

I det gamla bankvalvet längst bak i Rodebjers flaggskepssbutik på Norrmalmstorg finns ”Vaginan”. Det är ett rum där kreativa idéer föds och vårdas. Inför Internationella kvinnodagen lanserar Rodebjer tillsammans med Grandpa postern Vaginan, och alla intäkter går oavkortat till UN Women.

LÄS OCKSÅ: LANDSLAGETS NYA TRÖJOR SKA INSPIRERA KVINNOR ATT VÅGA TA PLATS

rodebjer-vaginan-2

Vaginan-poster. Foto: Grandpa/Rodebjer

Läs mer om projektet här!

Gina Tricot

Från och med den 8 mars går det att köpa Onebracelet på Gina Tricot. Armbandet symboliserar kvinnlig jämställdhet och stödjer dessutom UN Womens arbete för en värld fri från diskriminering och våld mot kvinnor och flickor.

Tictail

onebracelet

Onebracelet. Foto: Gina Tricot

Tictail lanserar Women Creating History som kommer att pågå hela mars månad. Under projektet kommer enbart produkter från varumärken grundade av kvinnor att säljas i butiken på 90 Orchard Street och en del av intäkterna kommer att doneras till Planned Parenthood och #HeforShe.