7 vegetariska recept för hela veckan

Asiatisk grönsakslåda.

Varför inte äta vegetariska rätter hela veckan? Du sparar både pengar och på miljön. Dessutom är det gott och nyttigt!

MÅNDAG:

Asiatisk grönsakslåda

Blanchera 1 näve broccolibuketter i 2 minuter, skölj i kallt vatten och låt rinna av. Rör runt med 2 msk ärter, 2 msk edamame­bönor, 6 halverade körsbärstomater, 3 skivade rädisor och 1 hackad salladslök. Vispa ihop 1 msk japansk soja, 1/2 tsk sesamolja och 1 tsk balsamvinäger till en dressing. Rör ner i grönsakerna.

TISDAG:

Ost- och sötpotatisomelett (lakto-ovo)

Koka 1 hackad sötpotatis tills den är mjuk. Hetta upp olja i en stekpanna och fräs 1 skivad gul lök tills den karamelliserat. Tillsätt sötpotatisen och fräs i någon minut. Vispa 2 ägg, salta och peppra och rör ner 2 msk riven cheddar eller gruyère. Häll blandningen i stekpannan och lyft i omeletten då och då så att äggblandningen kan rinna ner. Avsluta med att ge den lite färg under grillen i ugnen. Servera i tårtbitar, varm eller kall.

ONSDAG:

Kryddig linssoppa

Fräs 1 tärnad gul lök, 1 tärnad morot och 1 näve tärnad majrova i lite olivolja i några minuter. Tillsätt 1/2 tsk spiskummin och en nypa chiliflagor. Fräs i några minuter och tillsätt 2 msk torkade röda linser och 5 dl grönsaksbuljong. Låt småkoka tills linserna mjuknat, cirka 20 minuter.

TORSDAG:

Ugnsrostad zucchini med rödlök på risbädd

Lägg 1/2 tärnad zucchini tillsammans med 1 rödlök i klyftor på en bakpappersklädd plåt. Ringla över rejält med olivolja, salta och peppra. Grilla i ugnen på 200° tills grönsakerna mjuknat och fått färg. Koka 50 g råris enligt anvisningarna på förpackningen. Blanda saften från 1/2 citron1/2 pressad vitlöksklyfta, 1 tsk spiskummin och 1 msk olivolja. Rör ihop allt.

FREDAG:

Bön- och ostenchilada

Låt en burk blandade bönor rinna av, rör ner 1 msk Heinz chilisås, salta och peppra. Skeda upp på en stor vetetortilla, strö över 2 msk riven cheddarost (mjölkfri, om du vill) och lite strimlad sallad. Vik ihop och servera.

LÖRDAG:

Couscous med sultanrussin och mandel

Lägg 50 g couscous i en skål tillsammans med 1 msk sultanrussin. Blanda 1 dl kokande vatten med 1 msk harissa och häll över couscousen. Täck med plastfolie och låt stå att svälla i 5 minuter. Hacka 1 bit inlagd paprika och rör ner. Strö över 1 msk rostad flagad mandel och servera.

SÖNDAG:

Puttanescapastasallad

Koka 75 g penne (äggfri, om du vill) enligt anvisningarna på paketet. Låt rinna av. Lägg i en skål och tillsätt 2 hackade tomater, 1/2 fint skivad rödlök, 1 msk avrunnen kapris, 1/2 urkärnad och hackad chili och 1 näve hackade svarta oliver. Häll över 1 msk olivolja och 1 tsk balsamvinäger. Rör om.

Av: Janine Ratcliffe