8 smarta knep för att spara tid i köket

Ibland har man helt enkelt inte tid eller ork att stå i köket och laga mat hela kvällen. Här är 8 smarta knep att ta till när tiden inte räcker till.
04 februari, 2019

Även om du har ett stort intresse för matlagning finns det dagar då man helst av allt bara vill ha maten klar på några minuter, utan att det är särskilt energikrävande. Helst ska det både vara gott och näringsrikt med.

Här kommer 8 tips som hjälper dig att spara tid och dessutom får dig att motstå frestelsen att köpa hem take away-middag.

1. Köp hem bra basvaror

Genom att alltid ha nudlar, ris, pasta, konserver och frysta grönsaker kan du enkelt göra en måltid enbart genom att köpa hem en färsk ingrediens som kyckling eller fisk. Då behöver du inte springa till affären för att köpa alla ingredienser.

Recept: 10 enkla recept med en burk tomater

Gör gazpacho på en burk tomater.

Gör gazpacho på en burk tomater. Foto: Shutterstock

2. Bunkra upp med konserver

Konservburkar är bekvämt och håller ofta länge. Fyll förrådet med basvaror som tonfisk, majs, krossade tomater, kikärtor, champinjoner med mera. Du kan till och med göra en enkel sallad med innehållet i konserverna genom att bara addera dressing! Färdig middag på bara någon minut.

Recept: 10 snabba rätter på en burk tonfisk

Pasta med tonfisk på burk.

Pasta med tonfisk på burk. Foto: Shutterstock

3. Fyll upp frysen

Förutom att ha frysta grönsaker redo att ätas när som helst kan du även frysa ner bröd, riven ost och örter. Skölj av, torka och hacka dina örter. Förvara i påsar eller burkar i frysen. Nästa gång du vill krydda maten är det lika lätt som att strö salt.

Läs också: 15 saker du inte visste att man kunde frysa

Ost, vin och nötter går utmärkt att frysa in!

Ost, vin och nötter går utmärkt att frysa in! Foto: Shutterstock

4. Ha alltid nötter hemma

Ha alltid en påse med valnötter, cashewnötter, mandlar eller andra nötter hemma. På så sätt kan du enkelt strö nötter över din sallad eller vilken måltid du än äter. Du blir både mättare och får i dig mer näring.

Läs också: Nötter minskar risken för flera sjukdomar

Nötter är nyttigt!

Nötter är nyttigt! Foto: Shutterstock

5. Skala inte frukt och grönt

Du förlorar både tid och näring på att skala råvaror som potatis, gurka och morötter. En del frukt och grönsaker har en stor del av sitt näringsvärde i sitt skal. Skölj råvaran och tillaga den sedan.

Recept: Årstidernas bästa skalrecept

Laga mat med skalet på!

Laga mat med skalet på!

6. Skär i små – eller stora – bitar

Ska du koka något? Skär det i små bitar vilket gör att koktiden kortas ned. Ska du däremot göra en sallad eller liknande skär du grönsakerna i stora bitar. Stora bitar innebär mer vitaminer eftersom grönsakerna inte är lika utsatta för oxidering.

Läs också: Så bygger du den perfekta salladen

Lär dig att bygga den perfekta salladen!

Lär dig att bygga den perfekta salladen!

7. Koka ägg och ha i kylen

Se till att alltid ha en handfull kokta ägg i kylen. De håller i flera dagar och är lika goda på smörgåsen som naturella med lite salt på. Dessutom är de billiga, de mättar rejält och innehåller massor av näring!

Recept: Proteinrika äggmuffins

Proteinrika äggmuffins i muffinsplåt.

Proteinrika äggmuffins i muffinsplåt. Foto: Shutterstock

8. Spara enkla recept

Det kan ofta vara svårt att komma på enkel och snabb vardagsmat. Genom att spara alla recept du kommer på i en liten bok eller i din mobil kan du enkelt återvända dit när inspirationen tryter. Appen Stowr är gratis och hjälper dig att samla recept från nätet, tidningar och kokböcker. Se bara till att du sparar recept som går att göra snabbt och som du tycker om – det är ju därför du har receptsamlingen.

Läs också: Markus Aujalay: ”Så lyckas du med vardagsmaten”

Markus Aujalay tipsar om hur du lyckas med vardagsmaten.

Markus Aujalay tipsar om hur du lyckas med vardagsmaten. Foto: Linus Hallsénius/TV4 och Shutterstock

Källa: Brightside