Så gör du nyttigt blomkålsris

Blomkålsris med lime och koriander.

Blomkålsris är ett utmärkt alternativ till vanligt ris och lika gott som det är enkelt att göra. Det är dessutom perfekt för dig som vill dra ner på kolhydraterna.
16 augusti, 2018

Oavsett om du vill dra ner på kolhydraterna eller kalorierna, eller bara variera ditt vanliga ris, så är blomkålsris ett gott och nyttigt alternativ. Allt du behöver är ett blomkålshuvud och ett rivjärn eller en matberedare.

Riset passar utmärkt till allt från grytor till sallader. Varför inte testa våra köttbullar i kokosmjölk med blomkålsris eller en färgglad bowl? Recepten hittar du nedan!

Nyttigt blomkålsris

Du behöver:

1 stort blomkålshuvud

Gör så här:

  1. Riv blomkålen på den grova sidan av rivjärnet eller mixa blomkålsbuketter i en matberedare.
  2. Släpp ner i kokande vatten i ca 30 sekunder och häll sedan av i ett durkslag.
  3. Det går även utmärkt att steka blomkålsriset i smör eller olja.
  4. Krydda med salt och peppar, färska örter, vitlök eller chili.

Tips! Det finns även färdigrivet blomkålsris att köpa i många livsmedelsbutiker. Leta i kyldisken där det förvaras färdigblandad sallad och andra grönsaker.

Recept: Köttbullar i kokosmjölk med blomkålsris

Köttbullar i kokosmjölk med blomkålsris.

Köttbullar i kokosmjölk med blomkålsris. Foto: Columbus Leth

Recept: Rainbow bowl med köttgryta, blomkålsris och picklad lök

Rainbow bowl med köttgryta, blomkålsris och picklad lök.

Rainbow bowl med köttgryta, blomkålsris och picklad lök.