Proteinrika äggmuffins

Proteinrika äggmuffins i muffinsplåt.

Äggmuffins är gott, nyttigt och packat med protein. Fyllningen går att variera efter tycke och smak. Testa till exempel ost och skinka eller lax och spenat. Här är ett enkelt grundrecept.
08 augusti, 2018
TV: Är du en frukostälskare? Här är 6 anledningar att fortsätta med vanan
0:44

Efter reklamen: TV: Är du en frukostälskare? Här är 6 anledningar att fortsätta med vanan

(0:44)

Slå på ljud

Äggmuffins passar perfekt som frukost eller mellanmål, men kan även ätas som lunch eller middag tillsammans med en god sallad. Det är även ett gott tillbehör på en buffé. Varför inte till brunch?

Här är ett enkelt grundrecept som kan justeras beroende på hur många muffins du vill göra och hur stor muffinsplåt du har. Fyllningen kan varieras beroende på vad du tycker om och har hemma.

Äggmuffins – grundrecept

ca 6 muffins

Tid: 30 minuter

Du behöver:

3-4 ägg (beroende på storlek)

1 skvätt vatten eller mjölk

salt & svartpeppar

Förslag på fyllning:

riven ost, keso eller fetaost

rökt skinka/kalkon eller bacon

lax eller kyckling

spenat eller ruccola

soltorkade tomater

lök eller potatis

svamp

Gör så här:

  1. Sätt ugnen på 200°C.
  2. Vispa ihop ägg med en skvätt vatten eller mjölk samt salt och peppar i en bunke.
  3. Fördela valfri fyllig i muffinsformar eller en oljad muffinsplåt. Häll på äggsmeten, men lämna lite plats annars kan smeten flyta ut när muffinsen sväller.
  4. Ställ in i ugnen och grädda ca 10-15 minuter.
Äggmuffins med ost och skinka.

Äggmuffins med ost och skinka.

Tips! Blanda gärna olika fyllningar på en och samma plåt. Äggmuffins håller flera dagar i kylskåpet och går även att frysa. Perfekt att förbereda och äta till frukost eller ta med som matsäck på utflykten.

Proteinrika äggmuffins.

Proteinrika äggmuffins.

Foto: IBL