Populärt: Mat Drinkar Vegetariskt Bakning Alla recept Vintips till middagen

Påskbordets viktigaste maträtter – så här tycker svenskarna

26 mar, 2016
AvMats Bax
Vad är det viktigaste på påskbordet? Sverige har sagt sitt i en ny undersökning. Håller du med?
För att spara den här artikeln
måste du vara medlem
Logga in på ditt kontoellerSkapa ett konto här!
Annons

Är du en sån som inte kan leva utan sillen på påsken? Eller är kanske påskmusten eller laxen det viktigaste? Lagom till påsken ställde Sifo frågan till svenska folket om vad de tycker är viktigast på påskbordet – och här är resultatet.

9. Snaps (2%)

Totalt var det en på femtio som tyckte att nubben var viktigast, ett svar som var betydligt vanligare bland män än kvinnor.

snaps

 

8. Prinskorv (2%)

Anmäl dig till ELLE's nyhetsbrev

Få det bästa och senaste från ELLEs värld direkt i din inbox – anmäl dig något av – eller alla – våra nyhetsbrev! Bocka i ditt val och ange din mejladress så får du nästa utskick i din inbox. Utöver veckans utvalda artiklar får du dessutom ta del av exklusiva erbjudanden, tävlingar, inbjudningar till VIP-shoppingkvällar och olika event. Välkommen!

Barnens favorit hänger med både till jul och påsk.

prinskorv

 

Annons

7. Öl (3%)

Särskilt män tycker att ölen är viktigast, enligt Sifo.

protein-ol-shutterstock

 

6. Lamm (3%)

Urklassisk påskmat som inte klarar sig ända upp i toppen.

pasklamm

 

Annons

5. Köttbullar (9%)

Inget påskbord utan köttbullar – i alla fall inte för var tionde person.

kottbullar

 

4. Lax (9%)

Dubbelt så många kvinnor som män ansåg att laxen är viktigast på påskbordet.

gravlax

 

Annons

3. Påskmust (11%)

En klar generationsfråga. Var femte person i åldrarna 20-29 tyckte att påskmusten var det viktigaste på bordet, jämfört med 1 av 25 bland 65-plussarna.

13.paskmust_utvald

 

2. Sill (22%)

Precis som påskmusten en generationsfråga. En tredjedel av de tillfrågade 65-plussarna kan icke vara utan sill på påskbordet.

inlagd-sill-shutterstock

 

Annons

1. Ägg (31%)

Påskens självklara stjärna!

agg-nyttigt-shutterstock

Undersökningen beställdes av Carlsberg Sverige och gjordes med 1 000 deltagare i åldrarna 20-79 år, spridda över hela Sverige.

Foto Shutterstock

Annons