Populärt: MatDrinkarVegetarisktBakningAlla receptSommarmatSomriga drinkar

Nyttig mat som håller dig mätt hela dagen

16 apr, 2018 
AvRebecca Wictor
Kyckling, avokado, kikärtor, grönkål, sötpotatis och quinoa.
Genom att välja proteinrika livsmedel och undvika snabba kolhydrater håller du dig mätt och belåten länge. Dessutom minskar risken att du småäter mellan måltiderna. Här är 10 nyttiga livsmedel att äta mer av.
För att spara den här artikeln
måste du vara medlem
Logga in på ditt kontoellerSkapa ett konto här!
Annons

FRUKOST

  • Mandlar innehåller mycket protein, fett och är energirika. De är också laddade med E-vitamin som bidrar till mättnadskänsla. Toppa en naturell kvarg eller yoghurt med lite mandlar så håller du dig mätt längre.
  • Äpple är fullt av fibrer. Perfekt att ha på yoghurten eller att äta som mellanmål. Varför inte göra saftiga frukostmuffins med äpple?

Recept: Frukostmuffins med äpple

  • Jordnötssmör har hög fetthalt men hjälper till att hålla dig mätt. Perfekt att ha på dina overnight oats eller bred lite på en knäckemacka så håller du dig mätt länge.
  • Ägg går att variera i oändlighet. Omelett, äggröra, kokt, stekt, göra majonnäs på med mera. Det är kalorisnålt, proteinrikt och håller dig mätt länge. En riktigt bra råvara att starta dagen med, med andra ord.

Recept: Proteinrika äggmuffins

Proteinrika äggmuffins.
Proteinrika äggmuffins.

LUNCH

  • Tonfisk fungerar perfekt som bas i en lunchsallad. Lågt kolhydratinnehåll och gott om Omega 3.

Recept: 10 snabba rätter på en burk tonfisk

  • Kikärtor är rika på protein och kostfiber. Goda att rosta i ugn och toppa salladen med, eller mixa till hummus.

Recept: Rostade kikärtor och hummus

  • Grönkål, bladsallad eller spenat är perfekta när du vill äta nyttigt och samtidigt hålla dig mätt. Lägg till lite avokado, broccoli och morötter för att öka mättnadseffekten. Toppa med hallon för att tillfredsställa sötsuget.

Recept: Nyttigare Salad Nicoise med tonfisk och ägg

Salad Nicoise med tonfisk och ägg.
Salad Nicoise med tonfisk och ägg.

MIDDAG

  • Kyckling är ett riktigt bra middagsalternativ som innehåller mycket mättande protein. Går att variera i oändlighet och är gott i en gryta men även kall i en sallad som du kan toppa med lite hackade katrinplommon. De stabiliserar blodsockret och tillfredsställer sötbehovet.

Recept: 10 enkla recept med kycklingfiléer

  • Linser är verkligen supermat. Fyllda med mineraler, kostfiber, protein och B-vitamin. Ha lite linser i salladen, soppan eller grytan för att få måltiden att mätta mer.

Recept: Dhal – indisk linsgryta

  • Potatis har hög mättnadseffekt. Det anses faktiskt vara den råvara som mättar mest i förhållande till en kalori då potatis innehåller mycket vatten och fibrer. Perfekt som utfyllnad i vegetariska biffar eller en god curry.

Recept: Kalorisnål kycklinggryta med sparris och dragon

Krämig kycklinggryta med sparris och dragon.
Krämig kycklinggryta med sparris och dragon.

Få det bästa av ELLEs värld - anmäl dig till våra nyhetsbrev

Vi handplockar vårt bästa innehåll åt dig med maxad inspiration och de senaste trenderna. Utöver det får du ta del av exklusiva erbjudanden, tävlingar och inbjudningar till olika event. Fyll bara i dina uppgifter här så sköter vi resten! ♥

Få det bästa av ELLEs värld - anmäl dig till våra nyhetsbrev

Vi handplockar vårt bästa innehåll åt dig med maxad inspiration och de senaste trenderna. Utöver det får du ta del av exklusiva erbjudanden, tävlingar och inbjudningar till olika event. Fyll bara i dina uppgifter här så sköter vi resten! ♥

Annons