Därför är det svårt för veganer att få proteinbrist

Det finns många veganska proteinkällor.

Många har säkert hört myten om att veganer kan drabbas av proteinbrist. Men det är långt ifrån sant. Det är snarare ett högt intag av animaliskt protein som kan komma med risker.
27 juni, 2018

Försöker du äta växtbaserat men är rädd för att få i dig för lite protein? Då kan du sluta oroa dig. Forskning visar nämligen att du inte behöver äta animalier för att få i dig tillräckligt med protein. Du kan i stort sett äta vilka vegetabilier som helst, så länge du äter lagom mängd mat, för att ditt proteinbehov ska vara täckt.

Kroppens återvinningsprogram

Det är i praktiken nästan omöjligt att äta en kost med för lite protein eller för lite av alla nödvändiga aminosyror. Detta tack vare kroppens ”återvinningsprogram” av fria aminosyror.

Kroppen fungerar så att vi kan återanvända aminosyrorna från kroppens egna ­protein, vars ursprung kommer från bland annat magsäck och bukspottkörtel. Aminosyror kan alltså absorberas från tarmen och nya proteiner kan tillverkas från dessa aminosyror.

Animaliskt protein kan innebära risker

Problemet är snarare det motsatta, alltså att vi får i oss alltför mycket protein och animaliska livsmedel. Animaliskt protein har ett samband med bland annat för tidig död, ett flertal cancerformer, hjärt–kärlsjukdomar, diabetes, Alzheimers sjukdom och njursten. Man ser inte dessa samband med vegetabiliskt protein.

Många tror att det är bara rött kött man bör undvika, men även kyckling, kalkon, fisk och ägg liknar rött kött på många sätt. Dessa produkter innehåller mycket kole­sterol och mättat fett, i vissa fall lika mycket som rött kött.

Läs också: 12 bra proteinkällor för vegetarianer

Tofu är en bra proteinkälla för veganer.

Tofu är en bra proteinkälla för veganer. Foto: IBL

Källa: Läkartidningen

SENASTE VIDEOKLIPPEN FRÅN ELLE MAT & VIN: