5 vägar till att bli en matkändis

Jamie Oliver, Tina Nordström och Leila Lindholm.

Drömmen om att jobba med mat lockar allt fler, men har du verkligen vad som krävs för att glänsa i köket? Förutom att laga mat måste du kunna marknadsföra dig själv på rätt sätt.
10 april, 2016

Här är 5 vägar till att bli en matkändis.

1. Kockspåret

Den klassiska vägen. Men bara var femte inom restaurangbranschen har en utbildning.

Stjärnstrategi: Få jobb på ”rätt” restaurang, som i sin tur ger nästa jobb. Se till att profilera dig själv genom att samarbeta med leverantörer, reklambyråer, företag, eventföretag och media. Var alltid tillgänglig och leverera proffsigt. Gör inte för krånglig mat, less is more.

2. Bloggspåret

Om du vill ha ett kokbokskontrakt utan kockutbildning börjar det oftast med en blogg.

Stjärnstrategi: Ägna 50 % av din tid åt att göra riktigt bra blogginlägg, och 50% åt att marknadsföra dig. Försök hitta någon form av ”draglok”, till exempel en större bloggare som tar dig under sina vingars beskydd, eller en tidning vars varumärke du kan blogga ifrån. Var även generös i din tur och länka och ge cred till andra i din blogg. Är innehållet i din blogg av tillräckligt hög kvalitet har du allt att vinna.

3. Mediaspåret

Jobbar du idag inom media på något sätt? Det må kallas ”krisbransch” men kan också fungera som en plantskola för matstjärnor.

Stjärnstrategi: Använd vad just du kan för att få en konkurrensfördel jämfört med alla andra. Riktiga kockar och konditorer är generellt rätt dåliga på publicistiska verktyg. Allt som handlar om koncept och styling är det lättast för dig att bli riktigt bra på, vare sig du vill starta en matblogg, skriva en kokbok eller öppna Youtube-kanal.

4. Youtube-spåret

Youtube fungerar både som matlagningsskola och som mediakanal.

Stjärnstrategi: Lägg inte ribban för högt från början om du vill starta en egen Youtube-kanal för ditt matbudskap. Välj ett format som inte är mer komplicerat än att du regelbundet kan producera många inslag utan att det tar för mycket tid, kostar för mycket pengar, eller är för ansträngande. Inspireras av Jamie Olivers Food Tube. Inläggen kommer alltid regelbundet, är alltid lika långa och är upplagda på samma sätt, vilket skapar en förväntan hos publiken och är en nyckel till hans popularitet på Youtube.

5. Instagram-spåret

Det bildbaserade sociala forumet Instagram är som gjort för matentusiaster. Här har du chans att nå många följare, även en internationell publik.

Stjärnstrategi: Välj en nisch och håll dig till den. På Instagram är det ännu viktigare att hålla en ”smal” linje: bara bakverk, barnmat eller vegorätter. Lägg ner stor omsorg på bilderna, med fin styling och rätt ljus. Koppla den till en blogg, där du lägger recepten – men instagram-kontot är ändå ditt ansikte utåt. Kommentera på engelska.

3 extra tips:

  • Hitta just din grej! Ett tips kan vara att tänka på sig själv som en mattidning. Vilken av dem är du?
  • Erbjud din publik på sociala media något nytt enligt samma regelbundenhet. Låt formatet vara fast och förutsägbart. Ungefär lika långt och med samma typ av utseende.
  • Nätverka med andra som hjälper dig att sprida ditt innehåll. Det finns också mediabyråer som kan hjälpa dig att få kommersiell bäring om du till exempel har en intressant matblogg.

Läs mer: Matstjärnornas bästa tips för att lyckas

Leila Lindholm, Tina Nordström och Jamie Oliver.

Leila Lindholm, Tina Nordström och Jamie Oliver.

Av: Marina Nilsson