Populärt: MatDrinkarVegetarisktAlla receptSommarmatSomriga drinkarGrillat

10 råd för en sundare och snyggare version av dig själv!

07 sep, 2015 
AvLisa Arnell
För att spara den här artikeln
måste du vara medlem
Logga in på ditt kontoellerSkapa ett konto här!
Annons

Vill du också äta bra så att du mår bättre? Blir du även lite förvirrad av alla regler och råd? Har du gått vilse i kostrådsdjungeln? ELLE gör jobbet och listar 10 enkla råd att ha i bakhuvudet. Resultatet? En sundare, friskare, gladare och snyggare version av dig själv.

Av Synnøve Skarbø Foto All Over Press

1. Fokusera på riktig mat, inte kalorier.

Jo, det är ungefär samma energi i ett äpple som i ett chokladkex, men väljer du kexet går du miste om vitamin B6, tiamin och riboflavin.

Få det bästa av ELLEs värld - anmäl dig till våra nyhetsbrev

Vi handplockar vårt bästa innehåll åt dig med maxad inspiration och de senaste trenderna. Utöver det får du ta del av exklusiva erbjudanden, tävlingar och inbjudningar till olika event. Fyll bara i dina uppgifter här så sköter vi resten! ♥

2. Hitta näringen i mat, inte i kosttillskott.

Det är inte så att tablettföretagen pressar vitaminerna ur apelsiner eller komprimerar kål i kapslar. Det är syntetiskt. Det är inte nödvändigtvis negativt, men kroppen känner lättare igen naturliga vitaminer och mineraler. Kroppen vill ha mat!

3. Undvik socker och färdigmat.

Socker är satan själv i all kosthållning: innehåller inga näringsämnen men ökar risken för övervikt, diabetes, leverskador, hjärtsjukdomar, allergier, cancer och karies. Bland annat. Dess-utom är det beroendeframkallande. Huvudregel: Undvik färdigmat, som ofta innehåller mycket socker och salt, och ät inte sötsaker av ren tristess eller gammal vana.

Annons

4. Ät ordentligt när du tränar.

Det vi äter – och inte äter – har stor betydelse för träningsresultatet. Runt en timme före träning bör du äta både kolhydrater och proteiner, till exempel en skål yoghurt med bär och mandlar eller en grov macka med kalkon och avokado. Efter träning är det ännu viktigare med både kolhydrater och proteiner för att kroppen ska återhämta sig och bygga muskler. Drick en smoothie med banan, proteinpulver och mjölk, och låt det inte dröja för länge innan du äter en riktig måltid.

5. Låt grönsakerna dominera.

Ja, våra föräldrar hade rätt, vi måste äta upp grönsakerna också. Frukt och grönt är fullt av närings-ämnen och fibrer, fettsnålt, och det bästa för miljön och djuren. What’s not to like? Satsa på grönsaker till varje mål och tänk regnbåge – grönsaker och frukt i alla färger. Dessutom, en liten morot: undersökningar visar att människor som äter mycket grönsaker är lyckligare!

Annons

6. Ät så närproducerat, i säsong och så ekologiskt du kan.

För att det är godare, nyttigare och mer miljövänligt.

7. Ät nyttigt fett.

Fett har oförtjänt dåligt rykte, vi måste få i oss fetter för en frisk och stark kropp. Nyttiga fetter finns i exempelvis kokosolja, oliver, mandlar, ägg, avokado, fisk, solroskärnor och linfrön. Men även smör är en nyttig fettkälla i lagom mängder, rik på bland annat vitamin A, D och E

8. Rena magra proteinkällor.

Livsviktigt för musklerna, som sagt. Välj magra proteinkällor, helst ekologiska, som kött, fisk, kyckling, ägg och keso. Serverat med ett berg av grönsaker, förstås.

9. Vi behöver kolhydrater.

Sluta att se dem som fiender! Visst, det kan bli för mycket vitt bröd och bullar, men uteslut aldrig grova kornprodukter, fullkornspasta eller mörkt ris.

10. Lyssna på kroppen.

Hunger och mättnadskänslor är kroppens sätt att prata med oss. Tänk en skala från 1 till 10 där 1 är vrålhungrig och 10 proppmätt. Då bör vi äta när vi är på 3–4 och sluta när vi är runt 7–8. Hungrig mellan måltiderna? Känn efter: Är du uttråkad eller bara törstig? När du väl äter, ät långsamt. Det tar 20 minuter innan mättnadskänslan kommer. Kort och gott: Ät när du är lagom hungrig tills du blir lagom mätt och ät långsamt. Och sov mycket!

Annons