10 mellanmål som gör dig vackrare (ja, choklad är ett av dem!)

Goda nyheter (för er som inte redan visste det): Mellanmål är bra! Men det finns mellanmål och det finns mellanmål, det gäller att välja rätt så att det verkligen blir bra för kroppen.
20 oktober, 2014

Tillsammans med den holistiska nutrionisten Elizabeth Stein har amerikanska ELLE listat tio läckerheter som funkar finfint som mellanmål – samtidigt som de är bra för ditt hår, din hud och/eller din kropp.

Foto Shutterstock

1.

Morötter och hummus

Morötter anses vara ett av de mest näringsrika livsmedel som finns. De är bra för och bidrar till frisk hud, friska tänder och friskt tandkött, har anti-åldrande egenskaper och hjälper till att rena kroppen. De är också fyllda med beta-karoten, som skyddar huden mot solskador och förebygger rynkor och fläckar.

För att göra det till ett helt mellanmål, ät morötterna ihop med proteinrik hummus. Se bara till att inte ta en för stor portion och välj ett märke som har så få ingredienser (och därmed tillsatser) som möjligt. Om du inte gör din hummus själv vill säga = ännu bättre. Mixa då bara kikärtor med lite olivolja, salt och vitlök. Enjoy!

2.

Avocado med citron och havssalt

Avokadon är laddad med fler än 25 viktiga näringsämnen och vitaminer som fungerar som antioxidanter i huden och kan förhindra fria radikaler*. Avokado är naturligt rikt på omega-3 fettsyror som hjälper, återfuktar och mjukgör huden samt biotin som motverkar torrt hår och sköra naglar. En halv avokado kommer att göra dig både nöjd och mätt. Ät med lite pressad citron och en skvätt havssalt och peppar för extra smak.

*Fria radikaler är samlingsnamnet för en kemisk process som uppstår i kroppen från t ex uv-strålning, läkemedel, gifter från besprutad mat (välj alltid ekologiskt!) Det bryter ned celler i kroppen och kan ge upphov till cancer, etc.

3.

Pumpafrön

Det magnesium- och zinkrika pumpafröt är ett riktigt superfrö som är bra för både ögon och hud. De bibehåller kollagen i hyn, är bra för hudens förnyelse samt innehåller det ”goda” kolesterolet (HDL) som kan hjälpa till med ledvärk och huvudvärk hos postmenopausala kvinnor. Fröna är också kända för att stimulera hårväxt och skydda från föroreningar.

 

4.

Äpplen med honung-tahini dip

Äpplen är rika på både vitaminer och mineraler och är en stor källa till flavonoider och polyfenoler som båda är kraftfulla antioxidanter. Tahini (pasta gjord på mosade sesamfrön) består av 20 procent rent protein, vilket gör den till en högre proteinkälla än de flesta nötter. Honung är ett naturligt sötningsmedel. Att göra en honungstahinidip är enkelt: Blanda en fjärdedels kopp honung och en fjärdedels kopp tahini = god dipp! Skiva upp ett äpple och dippa i så har du ett gott och mättande mellanmål på eftermiddagen.

 

5.

Chiapudding

Chiafröt, och puddingen gjord på det, har vi skrivit om flera gånger här på elle.se. Men det är så bra så det tål att upprepas: Chiafrön är rika på omega3-fettsyror, fibrer och antioxidanter. De innehåller också mycket protein, vilket minskar aptiten. Om du vill göra din egen chiapudding hänvisar vi till ELLEs egen sida där vi samlat våra 8 bästa recept. Där visas vi massa sätt att kombinera din pudding också.

6.

Grekisk yoghurt med bär

Grekisk yoghurt är full av ”goda” bakterier, även känd som probiotika som är essentiella för matsmältningen och immunförsvaret. Den innehåller också mjölksyror som återfuktar huden. Bär är i sin tur rika på C-vitamin och andra antioxidanter, som hjälper att minska rynkor, motverkar slapp hud och missfärgning. Bär hindrar även toxiner och fria radikaler från att komma in i kroppen. Hallon, blåbär och jordgubbar är bra alternativ för mellanmål under dagen, speciellt på toppen av yoghurt.

 

7.

Grönkålschips

Allt det fina och bra med grönkål har vi också skrivit om tidigare. Grönkålen är packad med näringsämnen, järn, vitaminer och mineraler som främjar friskt hår, vilket gör det starkare och glansigare. Häll på lite olivolja, strö havssalt (och gärna lite chili) över och skjuss in i ugnen i 5-8 minuter i 100 grader. Ta ut och knapra i dig. Förutom gott och nyttigt så är det ett bra sätt att få det där krispet du kanske är sugen på.

 

8.

Mörk choklad

De flavonoler i mörk choklad (minst 70 procentig) hjälper huden att skydda sig mot UV-skador, bekämpa fria radikaler och ökar blodflödet. Flavonolerna kan också förbättra hudens hydratisering och tjocklek. En bit eller två av mörk choklad är full av koppar, zink och järn, som främjar cellförnyelsen tillväxtprocessen. Dessa mineraler ökar också syre och blodflödet till hårbotten, vilket leder till friskare och starkare hår. Plus, det är jättegott.

 

9.

Nätmelon

2,5 del nätmelon innehåller dagsbehovet av vitamin A och C vilket gör den till ett idealiskt skönhetslivsmedel som är toppen för hud och hår. Det är också extremt hög vattenhalt i melonen så den kommer att hålla dig mätt och hydrerad längre.

 

10.

Mandelsmör

Mandelsmör är en stor källa till fiber och protein. Mandlar är också fyllda med mangan och selen, som är bra för friskt och glänsande hår. E-vitaminet i mandelsmör kan också hjälpa till att skydda huden från solens skadliga UV-strålar. Finns att köpa färdig men kan också enkelt göras själv, recept på mandelsmör här >

 

Kika gärna in på Steins egen hälsokost-sida på purelyelizabeth.com.