Populärt: Serietips Trender Filmtips Intervjuer Resguider Årshoroskop 2025

Så tar svenska klädkedjorna upp kampen mot plastpåsarna

04 maj, 2017
AvIda Gustafsson
I juni drar flera kampanjer igång hos de svenska klädkedjorna för att öka miljömedvetenheten hos sina kunder. H&M, Kappahl och Lindex börjar ta betalt för sina plastpåsar.
För att spara den här artikeln
måste du vara medlem
Logga in på ditt kontoellerSkapa ett konto här!
Annons

Den 1 juni lanseras kampanjen One bag habit som är ett gemensamt initiativ av svenska klädkedjorna H&M, Kappahl och Lindex och går ut på att de börjar ta betalt för samtliga påsar i butiken, men även att de erbjuder påsar i andra mer hållbara material.

– Vår ambition med One Bag Habit är att underlätta och snabba på övergången till en mer hållbar konsumtion av påsar. Vi vill öka medvetenheten kring påsars negativa miljöpåverkan och bjuder in fler handlare att ansluta sig till initiativet, säger de tre modekedjorna i ett gemensamt uttalande.

Anmäl dig till ELLE's nyhetsbrev

Få det bästa och senaste från ELLEs värld direkt i din inbox – anmäl dig något av – eller alla – våra nyhetsbrev! Bocka i ditt val och ange din mejladress så får du nästa utskick i din inbox. Utöver veckans utvalda artiklar får du dessutom ta del av exklusiva erbjudanden, tävlingar, inbjudningar till VIP-shoppingkvällar och olika event. Välkommen!

Till en början genomförs kampanjen i Sverige, men klädkedjornas ambition är att ta den vidare till fler länder. Överskottet från försäljningen av påsar kommer att skänkas till projekt och ändamål som arbetar för hållbar utveckling.

Klädkedjornas kampanjer är ett svar på ett kommande EU direktiv om att minska användandet av plastpåsar, men den syftar även till att öka konsumenternas kunskap om hur påsar påverkar vår miljö, att det till exempel tar 400 år innan en plastpåse har brutits ner i naturen, under tiden finfördelas den i småbitar som kan skada både djur och människor.

Annons

Men även bomullspåsar har en stor klimatpåverkan, att odla bomull är enormt resurskrävande och påsen behöver användas upp till 130-140 gånger för att komma ner till den nivå av påverkan som plastpåsarna står för. Även papperspåsar är energikrävande i fråga om tillverkning, transport och återvinning.

Foto IBL

Annons