Så ska Sandqvist få sina kunder att använda sina produkter längre

Sandqvist satsar på hållbarhet. Nu startar man en repair shop som omfattar redesign och försäljning av begagnade väskor.
01 maj, 2017

Sandqvist har sedan starten 2004 strävat efter att göra hållbara, högkvalitativa produkter som är slitstarka och enkelt kan repareras om det behövs. Hittills har detta skett genom noggrant utvalda material och tekniker som används i väskan. Nu tar man dock arbetet ett steg längre.

Nu kommer Sandqvists kunder också uppmuntras att reparera eller lämna in sina gamla väskor för lagning, redesign och andrahandsförsäljning i Sandqvists egna butiker.

– Vår ambition har alltid varit att göra hållbara produkter. Men med tiden blir produkter slitna, ibland går de sönder eller så tröttnar vi på dem. Vi vill att våra väskor ska användas och tas hand om så länge som möjligt, därför kommer vi göra vårt bästa för att hjälpa till att ge gamla väskor ett längre liv!, säger Sebastian Westin, grundare och Marknadschef.

Först ut med denna lansering är Sandqvists butik på Södermalm i Stockholm, där Amir, Sandqvists in-house-skräddare, kommer att reparera väskor åt kunder samt redesigna väskor för andrahandsförsäljning. Väskor som inte kan repareras kommer att tas isär och användas som reservdelar för att laga eller redesigna andra gamla väskor. Detta kan göras tack vare den funktionella och ofta modulära design Sandqvists produkter har.

Sandqvist uppmuntrar sina kunder att delta genom att erbjuda dem möjligheten att antingen få sin väska reparerad, eller lämna in den för andrahandsförsäljning i utbyte mot en kupong som ger dem 20% rabatt på nästa köp. Vanliga reservdelar och reparationer av väskor går redan att köpa genom samtliga Sandqvists butiker.

– Det enklaste sättet att drastiskt minska miljöpåverkan från våra produkter är att förlänga livslängden på dem. Det behövs ingen avancerad ny teknik, bra kvalitet och möjligheten att laga väskorna räcker långt. I Sverige köper vi 13 kg textilier per person varje år, men bara 3 kg återanvänds eller återvinns. Vi måste bli bättre än så, säger Henrik Lindholm, hållbarhetschef

Under 2017 kommer Sandqvist Repair att expandera till samtliga Sandqvistbutiker samt till Sandqvists hemsida, där kunder kommer kunna beställa reservdelar.

Foto Sandqvist

SENASTE VIDEOKLIPPEN FRÅN ELLE: