Bakis? 15 tips som kan hjälpa

En bakfull Birget Jones

Torr strupe, bultande huvudvärk, trötta ögon och noll ork. Vi har alla varit där! Bakfyllans visit är aldrig ett särskilt trevligt besök. Vi har samlat 15 bakiskurer som kan lindra baksmällan.
17 juni, 2021
0:38

Efter reklamen: 5 oväntade tips som får dig att sova bättre

(0:38)

Blev kvällen lite hårdare än planerat? Det är lätt hänt när solen lyser och glasen klingar i goda vänners lag. Men oavsett hur lyckad kvällen var så är det aldrig kul att vaka upp med ett dunkande huvud och en svag känsla i kroppen. Förmodligen har du rubbat vätskebalansen, samt har vitamin- och mineralbrist och så lite ångest som grädde på moset. Alkohol är både fettlöslig och vattenlöslig och ställer därför till med oreda i princip varje cell i kroppen. Förutom att dricka mindre (eller inte alls) och ta varannan vatten under kvällen så finns det några knep att ta till för att bota den molande bakfyllan. Vi har listat 15 tips och kurer som kan hjälpa.

1. Vätska

Kanske känns det självklart att inleda bakfyllan med ett stort glas vatten. Men det handlar om att dricka kopiösa mängder. Alkohol ökar urinproduktionen och under kvällen har du säkerligen pudrat näsan många gånger. Alla dessa toalettbesök leder till att du gör dig av med viktiga vitaminer och mineraler snabbare än du får i dig dessa. Därför vaknar du upp och känner dig lika torr som en sandöknen inombords och i hyn. Drick MYCKET vatten och gärna med vätskeersättning i. Förtär alltså betydligt mer vatten än vad du konsumerade alkohol kvällen innan. Att dricka kokosvatten är inte helt fel, det innehåller näringsämnen som stimulerar nerver och balanserar vätskenivån i kroppen.

2. Fyllekäka

Ja det låter inte särskilt flott men faktum är att om du äter och dricker (alkoholfritt) innan läggdags så kommer du att vakna med ett mindre underskott av mineral- och vitaminbrist samt uttorkning.

3. Kolhydrater

Bör konsumeras! Anledningen till att du förmodligen vaknar upp med en hamrande huvudvärk är för att alkoholkonsumtionen minskar blodsockervärdena. Hjärnan jobbar hårt med det lilla bränslet som finns i kroppen. Enligt forskare på Harvard är en ostmacka med mycket smör samt färskpressad apelsinjuice det bästa du kan boosta kroppen med.

4. Värktabletter

Känns det alldeles för jobbigt kan ett antiinflammatorisk läkemedel inte vara helt fel. Det förmildrar huvudvärken och den allmänna värken som existerar i prick hela kroppen. Men tänk på att den redan oroliga bakismagen förmodligen kommer att må ännu sämre av en värktablett.

5. Vitamin B6

Vitamin B6 förebygger och kan i bästa fall även förmildra din bakfylla. Maxa med mejeriprodukter, potatis och ägg.

6. Ladda kylen

Hård kväll, få timmars sömn och en hy som mår lika dåligt som resten av kroppen? Ja vi alla har varit där. Att kliva upp ur sängen, hälla i sig vatten och dessutom addera en väl kyld sheet mask kommer att få din hy att må bättre. Den dränker in ansiktet med serum och aktiva ingredienser som kanske inte får dig att må bättre, men i alla fall bidrar till att du ser piggare ut.

7. Frukt och bär

Kanske är det inte det du är allra mest sugen på. Men blåbär, avokado, spenat och banan innehåller magnesium och kalcium. Dessa viktiga ämnen underlättar och hjälper kroppen att driva ut alkoholgifterna.

8. C-vitamin

Boosta kroppen med citronvatten! När du konsumerar alkohol får kroppen gärna brist av supervitaminen. Vissa studier visar att c-vitamin hjälper kroppen att förbränna etanolen i alkohol lättare.

9. Hälsokost

Forskning har visat att L-cysteine botar symtom vid bakfylla. Aminosyran kan hjälpa till att eliminera ämnet acetaldehyd vilket produceras i kroppen när den försöker bryter ner alkohol och som ofta kan orsaka illamående. Dessa aminosyror finns att köpa i hälsokostbutiker.

10. Förebygg

Päron kan mildra bakfyllan som väntar nästa morgon. Om du äter päron INNAN du börjar konsumera alkohol. Forskaren Manny Noakes som kom fram till detta påminde även om att det bästa sättet att undvika baksmälla är att inte dricka alls (word!).

11. Välj med omsorg

Ju mörkare alkohol du väljer att konsumera under festkvällen desto sämre kommer du förmodligen att må (trist fakta, vi vet). Mörkare sprit och vin innehåller ofta congener vilket är en biprodukt i jäsningsprocessen, och som har en negativ inverkan på kroppen. Välj ljusa alkoholsorter och välj bort de mörka som rödvin och whiskey.

12. frisk luft

Visst är det lockande att ligga kvar i sängen med täcker över huvudet en hela dagen. Men ta dig upp och ta dig ut. Frisk luft får dig att må bättre i alla lägen, så oavsett hur tungt det känns så är det bara att snöra på dig dojjorna och ge dig ut på en långpromenad.

13. Kolsyrad (alkoholfri) dryck

Kolsyran gör att kroppen kan tillgodose vätskan snabbare och dessutom innehåller bubbelvatten salt (vilket kan behövas). Drick bubbelvatten innan du går och lägger dig och maxa med alkoholfria bubblor dagen efter.

14. Bikarbonat

Kanske inte låter så gott, men bikarbonat är bra för magsyran. Den balanserar PH-nivån och ger cellerna ökad syresättning. Blanda ned en halv tesked i ett glas vatten och svep likt du gjorde kvällen innan. Men konsumera inte bikarbonat för nära inpå maten, vänta minst två timmar innan du äter efter att ha svept i dig bikarbonaten.

15. Vila

I samband med förtäring av alkohol sover vi ofta sämre och alkoholruset under natten rubbar sömncykeln. Vila, vila och sov. Kroppen behöver återhämta sig ordentligt efter en hård festkväll.

Foto: Skärmdump Birget Jones dagbok/Sex and the city

Missa inte

Därför blir du mer bakfull än din kompis – experterna förklarar

Var den där sista shoten verkligen värt det?

Så enkelt förvandlar du midsommarmaten till bakiskäk

Ta vara på resterna från festen!

Vetenskapen tar kål på bakismyterna

Hur stor effekt har bakispizzan?