5 saker att göra med dina barn efter en stressig dag

Det är lätt att stressen blir en del av din vardag, men något du kanske inte tänker på är hur dina barn påverkas av din stress.
05 maj, 2016

Är du ofta stressad och orolig? Enligt en studie gjord i bland annat Sverige smittar din stress och oro av sig på barnen. Studien undersökte om  anledningen till att barnen kände sig stressade berodde på att de hade arvsanlag till att bli lätt uppstressade, eller om stressen berodde på den miljön de befann sig i, med stressade föräldrar omkring sig.

Forskarna kom slutligen fram till att barnens stress är direkt sammankopplad med föräldrarnas stress och hur föräldrarna hansskades med den stress och oro de själva kände. Enligt forskarna hade barnens stresskänslor inget att göra med gener och arvsanlag. Stressade föräldrar skapar helt enkelt stressade barn, var studiens slutsats.

LÄS OCKSÅ: 8 TECKEN PÅ ATT DIN HÄLSA TAR SKADA AV STRESS

Men det finns knep att testa för att få barnen att känna ett större lugn trots att du har mycket i hjärnan.

1. Sätt på lugn musik, exempelvis klassisk eller akustisk musik, i bilen eller innan barnen ska lägga sig på natten. Studier har visat att lugn musik sänker blodtrycket och gör barnen avslappnade.

3. Att leka eller springa har visat sig hjälpa mot oro och stress. Barnen får fokusera på annat och energin läggs på att springa, i stället för att tänka på saker som oroar dem.

4. Att lära barnen visualisera sina känslor har visat sig hjälpa. Om de känner sig oroliga eller är rädda för något kan du exempelvis ge dem såpbubblor och få barnen att blåsa iväg sina dåliga känslor i bubblorna.

5. Skratt bidrar till att barn slappnar av. Studier har visat att skratt till och med hjälper att motverka sjukdomar. Kom på vad som får ditt barn att skratta högt och försök att få in det i barnens dag oftare.

Foto: Shutterstock

Känner du dig stressad? Lär dig hantera din stress med ny digital kurs!

Allt fler människor blir sjuka av stress – och kvinnor är extra utsatta. Det vill vi ändra på! Därför erbjuder ELLE nu i samarbete med MåBra en praktisk webb- och mobilguide med verktyg som motverkar stress och utbrändhet.

Metoderna och råden som används har vetenskapligt bevisad effekt. De utgår från ett helhetsperspektiv – det vill säga hur vi tar hand om våra tankar, känslor och vår kropp.

”Stressa ner – lev mer” är fantastiskt bra! Jag har precis varit väldigt stressad i jobbet, men tack vare denna kurs har jag bromsat i tid, innan det gått för långt”

– Therese Lennartsson, Helsingborg, kursdeltagare.

”Jag tycker att kursen är väldigt bra! Jag har rekommenderat den till flera av mina patienter.”

– Andy Smith, fysioterapeut på Ekeby hälsocenter, Uppsala.

Du får bland annat:

  • Hjälp att känna igen och hantera stress
  • Insikt om dina egna stressbeteenden och triggers
  • Konkreta råd som hjälper dig bryta stressmönstret
  • Övningar i andning, mindfulness och acceptans
  • Övningar i meditation och kroppskännedom
  • Djupavslappning före läggdags
  • Video med yinyogapass som släpper spänningar
  • Video med stretch som mjukar upp stressade muskler

Just nu endast 199 kronor – läs mer och börja direkt här!

LÄS OCKSÅ: 9 TECKEN PÅ ATT DU ÄR NÄRA PÅ ATT BLI UTBRÄND