Mia Skäringer om #jagärlucia: "Det kommer en dag då villkorslös kärlek för alla växer "

07 dec, 2016 
AvJennie Sandberg
Mia Skäringer skriver träffande om näthatet som drabbat Åhléns kampanjen.
Annons

En reklamkampanj från Åhléns med en liten pojke i luciakläder har väckt enorma reaktioner. De rasistiska och elaka kommentarerna blev till slut för mycket för familjen, som vädjade till varuhuskedjan att stoppa kampanjen.

För att markera att stödet är större än hatet startade författaren och retorikexperten Elaine Eksvärd hashtagen #jagärlucia, och på bara några timmar hade tusentals personer använt den tillsammans med bildbevis på att lucior kan se olika ut.

Anmäl dig till ELLE's nyhetsbrev

Få det bästa och senaste från ELLEs värld direkt i din inbox – anmäl dig något av – eller alla – våra nyhetsbrev! Bocka i ditt val och ange din mejladress så får du nästa utskick i din inbox. Utöver veckans utvalda artiklar får du dessutom ta del av exklusiva erbjudanden, tävlingar, inbjudningar till VIP-shoppingkvällar och olika event. Välkommen!

– Nu finns det tusen bilder av normavvikande lucior. Svarta och vita, män och kvinnor, HBTQ. Det finns ingen motsättning mellan svensk och mörkhyad, Lucia och mörkhyad, eller något annat. Det är det väldigt viktigt att folk förstår, har Elaine Eksvärd tidigare sagt till GP.

En av dem som sprider ljus i mörkret är Mia Skäringer, som inleder sitt Facebook-inlägg så här:

”Det kommer en tid, var så säker, då alla mina dagar passerar revy. Då allt samlat liv, på gott och ont summeras bakom mina ögonlock. Då natten går tunga fjät och skuggorna ruvar, då känslor bökar som ett barn i min mage.”

Annons

Som en reaktion på alla rasistiska påhopp och det växande näthatet finns också Facebookgruppen och hashtagen #jagärhär, med syftet att sprida hyfs, saklig information och kärlek på nätet.

LÄS OCKSÅ:

Annons