M.I.A: ”Det handlar inte om att predika för personer som redan är medvetna”

I måndags startade H&Ms stora World Recycle Week. Ett projekt som kämpar för att inga plagg ska hamna på sopptippen. H&M och artisten M.I.A. går även samman och skapar en musikvideo om den globala klädinsamlingen.
21 april, 2016

Vi fick en pratstund med M.I.A för att höra om hennes syn på hållbarhet, mode och samarbetet med kedjan.

Berätta om samarbete med H&M under World recycle week?

– När de först kontaktade mig trodde jag att det var ett skämt – att en sådan stor modekedja ville göra något tillsammans med mig. Jag insåg snabbt att de har förmågan att ta itu med dessa frågor och påverka på en global skala. Så att barn runt om i världen, som ser upp till ”västerländska personer”, ser att det är trendigt att bry sig om miljön och att återvinna. Det handlar inte om att predika för de personer som redan är medvetna – utan för de som inte är.

Vad gör du för miljön?

– Tack vare mitt arbete försöker jag påverka och få folk att uppskatta den värld vi befinner oss i.

Beskriv din stil med tre ord?

– WEARS ANYTHING TWICE!

Beskriv din musik med tre ord?

– Bang Bang BANG!

Vad tycker du är särskilt bra med World recycle week?

– Den är bra för att det är lätt för människor att ta sig ann projektet. Du behöver inte vara en fullständig eko-krigare för att lämna in gamla kläder. Veckan visar hur enkelt det är att engagera sig.

Vem är din favoritdesigner?

– Min farbror Bala.

Vem är din största inspiration när det kommer till musik?

– Illlayaraja, en tamilsk musikproducent för filmer.

Återvinner du gamla kläder?

– Jag hämtar mitt barn från skolan i en overall som jag bar i min sista video, och senaste kampanjfilmen för H&M. Jag återanvänder kläder så mycket jag bara kan.

Vad musik för dig?

– Det är i allt jag gör. Det är mitt femte elementet.

LÄS OCKSÅ: H&M OCH MIA SAMARBETAR FÖR ATT SAMLA IN 1 000 TON KLÄDER