Facebook-grupperna för kvinnor där män inte får vara med

Vi lever i en digital era där vi samlas i grupper på Facebook istället för torg och föreningslokaler. Och flera av dem släpper enbart in kvinnor och icke-binära. ELLE har pratat med tre grupper som tillsammans samlar långt över 150 000 människor varje dag.
16 februari, 2018

Den här artikeln är en del av artikelserien Låt en kvinna som syftar till att belysa sexism i Sverige och världen. Varje vecka publicerar vi en ny artikel i ämnet som, tyvärr, är ständigt aktuellt.

Den här artikeln kallar vi för Låt en kvinna backa kvinnor, för tillsammans är vi så mycket starkare.

Här hittar du alla artiklar från Låt en kvinna.

Facebook-grupperna bara för kvinnor

Historien är fylld av kvinnor som gått ihop. Kvinnor som stöttat varandra. Kvinnor som samlats för att kunna göra sig hörda. Blod, svett och tårar.

Redan under den franska revolutionen grundade kvinnor klubbar, som sedan kom att upplösas och förbjudas. Suffragetterna kämpade för rösträtt och feministiska föreningar slog rot. Under 90-talet väckte det feministiska nätverket Stödstrumporna uppmärksamhet när de hotade bilda ett kvinnoparti och Socialdemokraterna införde ”varannan damernas”, vilket ledde till den första jämställda regeringen 1994.

– Den feministiska rörelsen har länge byggt på att det bara är kvinnor som organiserat sig, även om det inte alltid varit uttalat. Det har inte framstått som så viktigt i mäns ögon, så de har helt enkelt inte velat komma med. I andra fall var det viktigt för kvinnor att visa att de kunde klara sig utan män, som i arbetet för kvinnors rösträtt, säger Elisabeth Elgán, professor i historia vid Stockholms universitet.

Men när det varit uttalat att män inte får vara med har det väckt reaktioner, så väl i dag som i historien.

– Exempelvis när den feministiska organisationen Grupp 8 i Sverige hade en internationell konferens under 70-talet och delegationerna från andra länder ville att männen skulle lämna mötet, så ansågs det aggressivt. Det brukar bli problem när man avsiktligt säger att någon inte får vara med. Många har känt sig provocerade av det genom åren, säger Elisabeth Elgán.

Förklaringen från de internationella deltagarna var att män vid de tillfällen de var med alltid tog över diskussionen och skulle förklara för kvinnorna, det vi i dag kallar för mansplaining. Mansplaning är således inget nytt fenomen, även om begreppet uppkommit på senare år.

Men män har inte varit helt frånvarande i den feministiska rörelsens historia. Under 1800-talet ville man ha med män eftersom samhället dominerades av män och det inte fanns en offentlig arena för kvinnor.

– Det var taktik att visa att även män delade övertygelsen och ville se reformer för kvinnor, säger Elisabeth Elgán.

Historiskt sett har kvinnor samlats för att arbeta för jämlikhet. På senare år har dock allt fler intresseområden vuxit fram i de könsseparatistiska forumen – från livet generellt till specialintressen som öl och ekonomi som historiskt sett varit manliga områden.

Att kvinnor får en syl i vädret när fotboll, öl eller aktier förs på tal är inte självklart och därför har flera olika grupper skapats på Facebook, där kvinnor kan dela intressen utan att avbrytas eller ifrågasättas. Vi har pratat med tre av dem; Economista, Ölgäris och Heja livet.

Anna Svahn ligger bakom Facebook-gruppen Economista.

Anna Svahn ligger bakom Facebook-gruppen Economista.

Facebook-gruppen Economista där bara kvinnor får vara med

Anna Svahn, 25 år, är en av kvinnorna bakom de fyra Economista-grupperna; Economista – Kvinnor som gillar aktier och privatekonomi, Economista – Aktier & Investeringar, Economista – Business & Entreprenörskap och Economista – Karriär, lön och utbildning.

Vad handlar gruppen om?

– Economista är ett varumärke som Pingis Hadenius och Isabella Löwengrip grundat. Generellt så handlar det om att få kvinnor att ta ansvar för sin egen ekonomi och bli ekonomiskt fria. Genom att skapa en arena för bara kvinnor vågar fler ta plats och ställa frågor om ekonomi.

Varför startade ni gruppen?

– Det fanns en annan grupp för kvinnor som var inriktad på aktiehandel, men de som drev gruppen stängde ner den på grund av det höga trycket. Då bestämde vi att starta upp en till där det även togs hänsyn till privatekonomi. Vi såg att det fanns ett behov och att det inte fanns någon som tillgodosåg det. Sedan dess har det bara exploderat och i dag har vi över 94 000 medlemmar i Economista – Kvinnor som gillar aktier och privatekonomi.

Hur märks gemenskapen i gruppen?

– Det största och tydligaste är att man ser att kvinnor peppar varandra. När någon delar med sig av något jobbigt, exempelvis att hon har hamnat i en dålig ekonomisk sits, så är det ingen som klankar ner på någon, utan alla peppar och det är god ton. Ingen dumförklarar heller någon annan. Man får fråga vad man vill utan att bli kallad dum och det känns ovanligt på Facebook.

Är gemenskapen annorlunda på något sätt jämfört med andra rum i samhället?

– Jag upplever det som att många i gruppen skriver att jargongen är mjukare jämfört med andra grupper. Man känner sig säkrare i och med att de som är med i Economista kanske inte kan eller vågar ta plats i andra grupper är med av samma anledning, så det stärker gemenskapen.

Vilken roll tror du gruppen uppfyller för medlemmarna?

– Jag tror det uppfyller en jättestor roll. Varje dag är det någon som skriver att hon tack vare den här gruppen har lyckats spara och många inser att ekonomi inte är något omöjligt, tungt eller jobbigt.

Varför är det viktigt med grupper där kvinnor kan backa varandra?

– Generellt sett är det viktigt att människor backar människor och grupper backar grupper. Kvinnor är en underrepresenterad grupp i samhället, men vi är starka tillsammans och kan bli starkare i samhället genom att backa varandra.

Hur tror du gruppen kommer utvecklas i framtiden, kommer behovet vara lika stort för kvinnoforum om vi får ett mer jämställt samhälle?

– Jag hoppas att vi om några år inte behöver ha skilda grupper, men jag förstår att syftet och behovet finns idag. Men om fler kvinnor kommer in och investerar så blir fler aktieägare kvinnor och då får vi mer att säga till om på företagssidan samt kan få upp antalet kvinnliga ledare. Så gruppen fyller en viktigt funktion nu och länge framöver, men förhoppningen är att ingen ska känna sig otrygg i att prata om ekonomi.

Josefine Olsson ligger bakom Facebook-gruppen Ölgäris.

Josefine Olsson ligger bakom Facebook-gruppen Ölgäris.

Josefine Olsson, 29 år, är grundare av gruppen Ölgäris.

Facebook-gruppen Ölgäris där bara kvinnor får vara med

Vad handlar gruppen om?

– Gruppen handlar om att man ska peppa och inspirera fler tjejer att bli intresserade och våga fortsätta vara intresserade av öl.

Varför startade du gruppen?

– Jag har jobbat i ölbranschen flera år, är själv intresserad och ute på evenemang och har upplevt att det är väldigt mycket män på alla event. Så jag startade gruppen för att leta upp fler tjejer som är intresserade av öl. Dessutom hade jag egna erfarenheter av att som tjej i branschen bli ifrågasatt och få kontrollfrågor om jag faktiskt gillar öl. Och då jobbar jag ändå med det, så det är antagligen svårare för dem som inte har det att luta sig mot.

Hur märks gemenskapen i gruppen?

– Det är stöttande, peppande och väldigt lite kunskapskrav. I många sammanhang där det är män och öl är det höga kunskapskrav. Man ska ha druckit det senaste, varit på festivalerna och veta allt. I gruppen finns det ingen tävling sinsemellan och alla är där för att inspirera, inspireras och våga ställa frågor.

Är gemenskapen annorlunda på något sätt jämfört med andra rum i samhället?

– Fler tjejer vågar ställa dumma frågor, fast det inte finns några dumma frågor. Enligt branschkolleger jag pratat med är det sällan kvinnor vid ölprovningar och ofta är det männen som ställer frågorna. Vid ölprovningar med främst män med kan det även vara en ganska hård attityd och frågorna som ställs handlar kanske mer om att visa upp sin egen kunskap än att vilja ha svar. Då kan det bli lätt att man inte vågar ta plats eller ställa frågor.

Vilken roll tror du gruppen uppfyller för medlemmarna?

– Jag tror att det är en plats där man kan få experimentera med sitt ölintresse och hitta människor som kan lära en mer utan att man behöver känna sig dålig. Man kan även hjälpa till att inspirera andra och så får man prata om sitt intresse utan att bli mansplainad.

Varför är det viktigt med grupper där kvinnor kan backa varandra?

– Det kan annars vara lätt att välja att inte fortsätta med sitt intresse och det kan vara svårt att hitta tjejkompisar som är intresserade. Nästan alla ölintresseradde som jag har träffat är män, men jag behövde ett annat utbyte där det inte är tävlingshets. Man kanske struntar i sin hobby om man bara blir ifrågasatt, så därför är gruppen viktig.

Hur tror du gruppen kommer utvecklas i framtiden, kommer behovet vara lika stort för kvinnoforum om vi får ett mer jämställt samhälle?

– Jag hoppas vi får ett mer jämställt samhälle, men det är så långt fram i tiden så jag vet inte när gruppen inte kommer behövas. Särskilt mansdominerade branscher och intressen har långt kvar, även om det går mot det bättre. Ölgäris är ett sätt att få tjejer att våga ta plats och få lite mer pondus i ölvärlden och förhoppningsvis kan gruppen få andra delar av branschen att tänka till.

Carro Levy och Emely Crona Stenberg ligger bakom Facebook-gruppen Heja Livet.

Carro Levy och Emely Crona Stenberg ligger bakom Facebook-gruppen Heja Livet.

Emely Crona Stenberg, 31 år, och Carro Levy, 30 år, kvinnorna bakom nätverket Heja Livet.

Facebook-gruppen Heja Livet där bara kvinnor får vara med

Vad handlar gruppen om?

– Heja Livet handlar om kvinnor som är med varandra, inte mot varandra. Det är ett nätverk där kvinnor blir sedda och hörda och där de hjälper, boostar, lyssnar, får och ger råd till varandra. Ett forum för att dela med sig av sina historier och öden och där allt diskuteras och delas – från psykisk ohälsa och jobb till ensamhet och systerskap. Som en stor inkluderande tjejmiddag!

Varför startade ni gruppen?

– Heja Livet föddes ur en tanke om att förändra konkurrenstänket om kvinnor i grupp. Det finns många fördomar och det är en av dem, och jag (Emely Crona Stenberg, reds. anm) ville bevisa att det inte alltid är hårda armbågar och vassa tungor samt att ensam inte alltid är stark.

Hur märks gemenskapen i gruppen?

– Alla är otroligt fina mot varandra! Självklart har inte alla samma åsikter och det kan ges kritik, men det framförs på ett vuxet, moget sätt. Alla är hjälpsamma och lyfter varandra oavsett ämne eller inlägg. Det likeas, tipsas och kommenteras något enormt. Vi har otroligt hög aktivitet och det är rätt unikt då det bara görs på just ett fint sätt. Heja Livet är nämligen helt fritt från näthat och vi visar varje dag att mer än 66 000 kvinnor kan vistas på samma plats utan att det finns någon form av personliga påhopp, fula öknamn, nedtryckande ord eller onödiga fördomar.

Är gemenskapen annorlunda på något sätt jämfört med andra rum i samhället?

– Till skillnad från andra rum på nätet är svaret ja, här finns ingen form av näthat överhuvudtaget. Vi tror också att Heja Livet är ett rum där personer känner sig tryggare än i det ”verkliga livet”. Denna grupp är enbart för kvinnor och även stängd för alla utom medlemmarna, och det bidrar till en trygghet som gör att man kanske kan släppa fram de frågor och funderingar som man inte har mod att ställa IRL.

Vilken roll tror ni gruppen uppfyller för medlemmarna?

– Vi får dagligen höra varma och fina ord om Heja Livet, och hur mycket det betyder för många. Heja Livet är en plats som ger energi, till skillnad från många platser, fysiska eller digitala, som istället är energitjuvar. I Heja Livet sprids värme, ljus, hopp och mod och det behövs det en stor dos av i livet. Mycket som händer i Heja Livet resulterar i nya jobb, ny bostad, nya vänner och bekantskaper och det gör förstås mycket för ens vardag om man är den berörda.

Varför är det viktigt med grupper där kvinnor kan backa varandra?

– Det är helt självklart för oss. Livet är tufft som det är, och om man kan göra något snällt för att få sig själv, och andra, att må lite bättre, varför ska vi då inte göra det? I Heja Livet har vi valt att inte specifikt fokusera på kvinnor vs män, utan vi fokuserar på oss, kvinnorna. Kan vi få varandra att bli stoltare, tryggare och mindre osäkra, då har vi i alla fall kommit en bit på vägen i att förbättra vårt mående och förhoppningsvis då kunna minska orättvisor i samhället. Att backa varandra är key helt enkelt.

Hur tror ni gruppen kommer utvecklas i framtiden, kommer behovet vara lika stort för kvinnoforum om vi får ett mer jämställt samhälle?

– Vi tror att det alltid kommer finnas behov av en plats där man kan göra sig hörd och bli sedd som kvinna. Det handlar inte om ett ”vi mot dom”-tänk, utan om att kunna få och ge boost till sig själv och andra i ett tryggt rum. Där du både får och ger respekt. Heja Livet kommer definitivt utvecklas, men vi kommer alltid stå för högt i tak, öppenhet, ärlighet och gemenskap. Den digitala utvecklingen kommer även fortsätta gå framåt som tåget, och förhoppningsvis kan det som händer i Heja Livet, och frånvaron av näthat, smitta av sig till fler!

Läs också:

Efter succén på Facebook – nu lanserar Heja Livet en podcast

Löneskillnaderna mellan män och kvinnor fortsätter att minska

Ny lag på Island: Olagligt med olika lön för kvinnor och män