Kakan Hermansson: Därför är det inte meningslöst att sätta etikett på Gerda Wegeners sexualitet

I ett blogginlägg berättar Kakan Hermansson om hur hon "inte vill bidra till en samtid där vi skriver historia och låtsas som att allt är fine".
21 februari, 2017

I förra veckan berättade Kakan Hermansson om sitt besök på Millesgården, där hon och några väninnor såg Gerda Wegeners utställning.

– Mina väninnor kom vid 14 och då fick vi en privat visning av konstnären Gerda Wegeners utställning. Wegener var förutom konstnär även gift med transkvinnan som kom att heta Lili Elbe, och deras gemensamma liv skildras i filmen The Danish Girl där Alicia Wikander fick en Oscar. Way to go girl, skriver Kakan i inlägget.

Hon fortsätter:

– Det var minst sagt lyxigt att få promenera runt ensamma i utställningen innan den ens hade öppnat. Gerda och hennes dåvarande man Einar Wegener, båda från Danmark, flyttade till Paris för att leva ut sina konstnärsdrömmar och det gjorde dom med råge. Varför jag ens skriver ut namnet Einar, som Lili först hette, är för att hennes konstnärsidentitet inte följde med Lili, utan stannade med Einar. Hon ville själv skilja på de både identiteterna och slutade måla när hon blev Lili. Att skriva ut vad transpersoner hade för namn tidigare är inget jag är intresserad av i vanliga fall. I dag vet vi ju att könskorrigeringar inte ens behöver innebära att göra en könsbekräftande operation. Men back in the days var ju transpersoner om möjligt ännu mer osynliga än idag.

Efter inlägget fick Kakan en kommentar på bloggen, som hon valt att svara på i ett annat inlägg.

”Fast Wegener var nog bi lr bara sexuell, att sätta etikett är meningslöst”, skriver kommentatorn.

– Ja, Wegener kanske var bi eller bara sexuell, eller kanske helt och hållet lesbisk, vem vet. Men en sak är säker, det är inte, överhuvudtaget ”meningslöst” att sätta etikett på hennes sexualitet. Som du säkert vet är den lesbiska/bi/transhistorien nästintill oskriven, eller omdefinierad, översuddad och dold. Den har lagts i händerna på vita, heterosexuella män som skrivit om verkligheten till deras fördel, som frenetiskt målat upp kvinnlig sexualitet till en osjälvständig sådan och till för endast män, skriver Kakan som svar.

Hon fortsätter:

– I vissa fall är det onödigt att nämna sexualitet, i detta absolut inte. Jag vill inte bidra till en samtid där vi skriver historia och låtsas som att allt är fine, vi lever fortfarande i ett extremt homofobiskt/transfobiskt samhälle. Jag kommer uppmärksamma detta så länge jag lever.

Läs hela Kakan Hermanssons inlägg här.

Läs om Gerda Wegeners utställning här.

Foto Morten Pors