Populärt: SerietipsTrenderFilmtipsIntervjuer

Janni Delér: ”Jag kan leva gott för att jag är ’en sån där influencer’”

17 maj, 2017 
AvELLE -redaktionen
Janni Delér berättar om karriären som influencer på heltid.
Hon har en miljon följare på Instagram och kan sköta karriären från en paradisstrand. Men har inte haft en dags semester på 3,5 år. ELLE möter Janni Delér, influencer på heltid.
För att spara den här artikeln
måste du vara medlem
Logga in på ditt kontoellerSkapa ett konto här!
Annons

En miljon (!) följer hennes liv på Instagram, 184 000 prenumererar på hennes Youtubekanal och 60 000 läser hennes blogg varje vecka. Sveriges sociala medier-fenomen Janni Delér gör ingenting halvhjärtat. På visitkortet: social media influencer. Kontor: under en vajande kokospalm. Jobboutfit: guldig baddräkt. Kollegor: hela världens ladies of Instagram.

Men låt dig inte luras av det flärdfulla jetsetlivet som flimrar förbi i ditt flöde. Janni Delér tar sitt jobb på stort allvar och jobbar hårt för att hålla sig på toppen. Sedan fem år är hon tillsammans med proffsskidåkaren Jon Olsson, som även han driver en välbesökt Youtubekanal och ett stort Instagramkonto.

Få det bästa av ELLEs värld - anmäl dig till våra nyhetsbrev

Vi handplockar vårt bästa innehåll åt dig med maxad inspiration och de senaste trenderna. Utöver det får du ta del av exklusiva erbjudanden, tävlingar och inbjudningar till olika event. Fyll bara i dina uppgifter här så sköter vi resten! ♥

Ni har 300 resdagar om året, var är hemma?

– Jag är född i Bromma, uppvuxen i Upplands Väsby och gick gymnasiet på Lidingö. Efter skolan flyttade jag till London en sväng och när jag flyttade tillbaka till Stockholm träffade jag Jon. Sedan pendlade jag mellan resorna och jobbet i mammas skobutik i Stockholm i flera år. Förra året kände vi att det fick vara nog med det. Nu bor vi tillsammans i Monaco. Jag älskar det, det är vårt hem! Sedan gör det ju inget att man kan ta tåget till Paris eller bilen till Milano härifrån på två timmar.

Janni Delér berättar om livet som heltidsinfluencer.

Du valde att resa efter gymnasiet, plugga är inte din grej?

– Jo egentligen, men jag tycker inte att man ska plugga för sakens skull och mina föräldrar har heller aldrig pushat mig till det. Jag har alltid gillat skolan och är väldigt intresserad av ekonomi och marknadsföring. I gymnasiet var jag väl en ganska typisk coola gänget-tjej (fast ändå snäll). Under den perioden kom jag på en bra taktik som gick ut på att alltid sätta mig längst fram i klassrummet så att jag inte kunde prata med någon och hörde allt som läraren sa.

Annons

Du och Jon träffades på en middag där han hade bett att få sitta bredvid dig?

– Ja, han var nybliven singel och hade tydligen lämnat ett önskemål i smyg, haha. Jag var på festhumör och tyckte att han var astråkig som tjatade om att han skulle upp tidigt på en plåtning dagen efter så jag struntade i honom och hade kul med de andra. Några dagar senare skrev han till mig på FB. The rest is history.

Ni ger er ut och upptäcker världen tillsammans och någonstans då startar du din blogg?

– Jag kände att jag inte gjorde något vettigt när vi var ute och reste, jag bara rullade tummarna och tittade på Jon när han satt vid datorn. Sedan fick jag tokjobba i skobutiken när jag kom hem för att kunna betala hyran. I samma veva träffade jag Michaela Forni som sa att hon ville att jag skulle starta en blogg på plattformen som hon är chefredaktör för.

Men du var lite tveksam?

– Jag tyckte att det lät intressant men trodde ärligt att bloggarna hade dött ut. Själv hade jag inte läst så mycket bloggar, förutom typ Elin Klings kanske, men bestämde mig för att testa. Vi satte upp ett mål för hur många besökare jag skulle ha efter två månader, jag nådde dit på två dagar. Det blev en sporre för mig. Jag är rätt tävlingsinriktad och allt jag gör är 110 procent. Jag såg till att lära mig fota och redigera med perfekt resultat som enda alternativ.

Janni Delér har en miljon följare på Instagram och kan sköta karriären från valfri plats i världen.

Är det kvaliteten som har varit nyckeln för dig?

– Min blogg växte så fort att jag inte hann reflektera över det, men uppenbarligen gjorde jag något rätt.

Annons

I dag har du en miljon följare på Instagram, hur sjutton gick det till?!

– Jag vet, det är helt sjukt. Jag har aldrig haft som syfte att bli den med mest följare eller ha den största bloggen. Men det har varit viktigt för mig att göra det här så bra som jag bara kan. Sedan starten har det inte gått en enda dag utan att jag har uppdaterat bloggen, vloggen eller Instagram. Jag tror att både kvalitet och kvantitet spelar roll om man ska slå igenom.

Jagar du fortfarande likes?

– Det ligger nog lite i sakens natur att man bryr sig och kollar hur det går för bilderna man lägger upp. Jag håller koll de första 20 minuterna, sedan kanske jag kollar igen efter någon timme. Man vet ju ungefär hur många likes man får på en bra bild så man jämför alltid lite med det.

Influencer är ett begrepp alla slänger sig med just nu, är du en sådan?

– Man är väl en influencer såtillvida att man influerar andra användare i sociala medier. Det är nog ett bra samlingsnamn på det vi gör. Men det känns fortfarande lite fel att säga det om någon frågar vad jag jobbar med över en fika. Men det kanske jag borde göra? Har fått så mycket ”skaffa ett riktigt jobb-kommentarer” genom åren. I dag är jag säker på mig själv så det stör mig inte. Jag kan leva gott och resa jorden runt för att jag är ”en sån där influencer”.

Annons

Är allt så drömmigt som det ser ut?

– Det ÄR glamoröst och fantastiskt att få se hela världen. Men bakom kulisserna finns såklart mindre glammiga sidor: missade flyg, borttappat bagage och jetlag. Kroppen tar stryk av att man är igång konstant och man blir trött och sjuk. Men jag ser ingen anledning att uppdatera kring det. Mina kanaler är till för att ge inspiration. I mina Youtubefilmer får jag utrymme att visa lite mer, de som följer mig där har nog förstått att allt inte bara är guld och champagne.

Känner du aldrig att du inte orkar?

– Jag älskar det här och så länge jag gör det kommer jag att fortsätta. Men det är en del prestationshets på köpet. Jag kan inte sova om jag inte har uppdaterat bloggen, därför hittar jag alltid energi till att göra det. Jag är min egen chef, och det ligger inte i min natur att göra chefen besviken. Är extremt dålig på att ge mig själv ledigt vilket har lett till att jag har jobbat varenda dag i 3,5 år. Skulle vilja åka iväg några dagar och lämna datorn hemma. Egentligen kan jag ju det, men jag gör det inte. Det hade kanske varit lättare om det var tråkiga saker man skulle välja bort, men vem svarar nej tack på frågan: Vill du åka till Maldiverna?!

Janni Delér kan leva på sina sociala kanaler.

Kan du leva på dina sociala kanaler?

– Ja. Jag brukar förklara det som ett onlinemagasin där ett bra innehåll leder till många annonsörer som finansierar det. Youtube och blogg drar in annonspengar och med Instagram kommer alla samarbeten. Jag är noga med att bara göra samarbeten som jag kan stå för. Om typ Fit tea hör av sig och erbjuder 80 000 för ett Instainlägg tackar jag nej även om det är snabba pengar. Jag vet att mina läsare skulle se rakt igenom det.

Annons

Känner du ett ansvar nu när du når ut till så många?

– Jag tänker mycket på det. Många bloggare säger att de inte har signat upp för att vara en förebild. Men jag tänker att det är oundvikligt. Sedan måste jag kunna gå ut och festa och ta en drink utan att man behöver lägga någon värdering i det.

Vad betyder karriär för dig?

– Att man gör något man gillar och lyckas med det.

Vad tror du om sociala mediers framtid? Kommer vi en dag att skratta åt vårt behov att tala om vad vi gör och visa att vi finns?

– Vi är så pass inne i det och 90-talisterna är ju födda med webb, webb, webb. Förut trodde vi att Facebook skulle vara störst för alltid, men ingen använder det längre. Eller inte jag i alla fall. Och när folk började tröttna på Instagrams tillrättalagda filter fick Youtube ett uppsving. Mediet hittar alltid nya former.

Vad gör alla influencers om 15 år?

– Vet inte, det är det som är så spännande. Min plan är att omsätta mitt varumärke i en produkt, drömmen är att lansera ett klädmärke. Men jag har svårt att se hur jag skulle kunna sluta med bloggen. Jag har ju 60 000 kompisar där som ger feedback på allt.

Annons

Skulle du bli ett bekräftelsemonster utan den?

– Det skulle vara intressant, minst sagt. Haha. En del talar om en förstörd generation, men jag tycker att man kan tänka tvärtom. Att vi är en generation full av självförtroende för att vi är så bra på att peppa varandra.

Så boostar du ditt personliga varumärke

1. Ha en klar bild av vad du vill med ditt varumärke. Vem är du, vad vill du göra och vart vill du nå?

2. Jobba sedan hårt mot det!

3. Försök inte efterlikna någon annan som har lyckats, ett personligt varumärke är just det – personligt.

4. Tänk igenom samarbeten noga och känn efter så att det passar dig och det du vill göra. Vissa samarbeten kan ge snabba pengar men det kan också sabba andra jobb och möjligheter som bättre kan ta dig dit du vill.

Jannis tips: Så blir du en influencer

1. Våga göra din egen grej!

2. Hitta något som du gillar och skriv om det.

3. Få in en rutin på dina poster vare sig det gäller blogg, Instagram eller Youtubevideor. Följarna vill kunna lita på att det kommer nytt material.

Annons

4. Testa dig fram! Öva, öva, öva på allt från att fota till att redigera.

5. Tro på dig själv och din idé.

Namn: Janni Delér.
Ålder: 26 år.
Bor: I Monaco tillsammns med pojkvännen Jon Olsson.
Gör: Social media influencer.
Karriär i korthet: Gick ekonomiprogrammet på gymnasiet, bott utomlands och jobbat i butik, på nattklubb och i restaurangbranschen. Startade blogg för 3,5 år sedan och har jobbat med den och sin Youtubekanal sedan dess. I dag har hon 1 miljon följare på Instagram.
Livsfilosofi: Du lever bara en gång.
Favoritresmål: Någonstans där det finns palmer, sol och vit strand.
Drömoutfit: En färgglad långklänning som sitter som en smäck tillsammans med ett par riktigt snygga klackar.

Av: Josephine Blix

Läs också: Janni Delér leder livesändning på ELLEs Youtubekanal

Få det bästa av ELLEs värld - anmäl dig till våra nyhetsbrev

Vi handplockar vårt bästa innehåll åt dig med maxad inspiration och de senaste trenderna. Utöver det får du ta del av exklusiva erbjudanden, tävlingar och inbjudningar till olika event. Fyll bara i dina uppgifter här så sköter vi resten! ♥

Annons