Populärt: Serietips Trender Filmtips Intervjuer Resguider Årshoroskop 2025

Instagram lanserar ny shoppingfunktion – och H&M hoppar på tåget

20 mar, 2019
AvEmma Castman
Ny shoppingfunktion på Instagram
Nu introducerar Instagram möjligheten att shoppa prylar direkt i appen. Målet är att underlätta för konsumenterna – och hittills har över tjugo varumärken anslutit sig till tjänsten, däribland svenskägda H&M.
För att spara den här artikeln
måste du vara medlem
Logga in på ditt kontoellerSkapa ett konto här!
Annons

Instagram tar ett steg in i e-handeln och introducerar möjligheten att shoppa direkt i appen, det offentliggjorde de nyligen på sin blogg.

Tjänsten är en utveckling av deras tidigare Instagram shopping-funktion där annonsörer kan tagga sina bilder med prislappar som går att klicka på för att få mer information om produkten. Nyheten nu är att man via en ny ”Checkout on Instagram”-knapp kan genomföra sitt köp och betala direkt i appen.

Anmäl dig till ELLE's nyhetsbrev

Få det bästa och senaste från ELLEs värld direkt i din inbox – anmäl dig något av – eller alla – våra nyhetsbrev! Bocka i ditt val och ange din mejladress så får du nästa utskick i din inbox. Utöver veckans utvalda artiklar får du dessutom ta del av exklusiva erbjudanden, tävlingar, inbjudningar till VIP-shoppingkvällar och olika event. Välkommen!

Namn, adress och fakturauppgifter behöver man bara fylla i första gången man shoppar via Instagram, och alla notifikationer om sin beställning får man sedan i appen.

Instagrams nya funktion – Checkout on Instagram
Förhoppningen med den nya funktionen är att underlätta för konsumenterna. Foto: Instagram

”Från ett konsumentperspektiv är vi ute efter att kunna bygga en komplett shoppingupplevelse”, säger Instagrams produktchef Vishal Shah till tidningen Wall Street Journal.

Annons

Den nya funktionen testat just nu i USA

För oss i Sverige dröjer det dock innan vi kan få ta del av Instagrams nya funktion. Möjligheten att kunna shoppa direkt från Instagram kommer nämligen initialt bara att fungera på den amerikanska marknaden, och något datum för när funktionen äntrar andra länder är inte kommunicerat.

Bland de varumärken som är ansluta till den nya funktionen hittar vi främst mode- och skönhetsmärken, däribland H&M, Zara, MAC Cosmetics och NARS.

Varumärken som är anslutna till Checkout on Instagram

Adidas

Anastasia Beverly Hills

Balmain

Burberry

ColourPop

Dior

H&M

Huda Beauty

KKW

Kylie Cosmetics

MAC Cosmetics

Michael Kors

NARS

Nike

NYX Cosmetics

Oscar de la Renta

Ouai Hair

Outdoor Voices

Prada

Revolve

Uniqlo

Warby Parker

Zara

På sin blogg meddelar Instagram att listan över anslutna varumärken kommer att fyllas på successivt.

Foto: TT/Shutterstock 

Läs mer:

Ellos släpper bröllopskollektion – se den här

Hårklämman är vårens hetaste accessoar – elle listar 11 snygga favoriter

Europas mest instagrammade städer – här är hela listan

Annons