Icona Pop och Ida Klamborn designar t-shirt ihop – ska trotsa perfektionshetsen

Aino Jawo, Caroline Hjelt och Ida Klamborn slår sina påsar ihop. Nu designar de en t-shirt tillsammans. Budskapet? Trotsa perfektionshetsen.
25 januari, 2018

Många unga mår dåligt av sociala medier, det framgår av en studie som Länsförsäkringar genomfört på sajten ungdomar.se, där närmare 4000 killar och tjejer har svarat på frågor om sociala medier.

  • Nästan en fjärdedel av tjejerna (23 procent) upplever att de får en sämre självkänsla ju mer dom kollar på sociala medier. För killarna var motsvarande siffra 13 procent.
  • Nästan 15 prcent av tjejerna uppger att de är en annan person i sociala medier än i verkligheten.
  • Drygt hälften av alla ungdomarna anser att alla andra verkar ha mer spännande och roligare liv än de själva. Nästan 60 procent av tjejerna anser detta.

Utifrån studieunderlaget ovan och även sina egna upplevelser har Ida Klamborn och duon Icona Pop tillsammans designat en t-shirt för att hylla det unika i att våga vara sig själv. Budskapet är tydligt: Alla behöver inte vara perfekta och stöpta i samma form. Det unika är det perfekta. T-shirten är gjord som en del i kampanjen #MissLyckad, som har som mål att belysa just detta.

– Kläder kan vara väldigt ångestfyllt, och jag vill komma bort ifrån det. Man ska kunna klippa, leka och hålla på. Man ska kunna göra tröjan till sin egen, berättar Ida Klamborn för ELLE.

Klipp, knyt, trä huvudet genom en ärm, kör instoppat eller låt t-shirten hasa ner på ena höften… Det är egentligen bara fantasin som sätter gränser, slår Ida fast.

– När vi har designat den här tröjan har jag utgått ganska mycket från mig själv och vad som fick mig att må bra när jag var yngre. Och det var att göra om plagg, att sy om grejer, göra egna grejer, säger Ida.

Vinn t-shirten på elle.se – tävla här >

Men hur ser då Idas egen relation till sociala medier ut?

– Jag kan relatera till allt det här som unga känner. Men man får aldrig glömma att det man ser på sociala medier bara är tårtbitarna av en hel tårta, säger Ida Klamborn.

Hon fortsätter:

– Men visst påverkar det en när man ligger hemma en helg och inte gör något. Trots att man ju vet att det inte är så känns det som att alla är ute och gör en massa roliga saker hela tiden.

Har du något råd till yngre personer, som mår dåligt?

– Mitt råd är att inte ta det så allvarligt. Att försöka släppa saker. Det mest intressanta är inte det perfekta.

Också Icona Pop har, givetvis, en relation till sociala medier.

– Sociala medier är ju en sak som främst handlar om att det ska vara kul, vi försöker dela med oss till våra fans, av vår vardag och så. Saker vi gör. Men ibland kommer man på sig själv att man bara delar det perfekta. Inte när vi sitter i studion, osminkade i pyjamas, säger Caroline Hjelt.

Hon fortsätter:

– Det är lätt att fastna, att bara kolla på olika konton och tro att folk lever så fantastiska liv. Det beror på var man är i livet. Mår man bra tänker man inte så mycket men mår man dåligt då påverkas man mer av vad andra gör.

Caroline och Aino tror att man måste separera sociala medier, Instagram, från verkligheten.

– Allt är på låtsas där. Det är inte verkligt. För varje lyckad bild har det tagits så många misslyckade, säger Aino Jawo.

Också de har, liksom Ida Klamborn, ett råd till unga som mår dåligt av sociala medier.

Vinn t-shirten på elle.se – tävla här >

– Jag tror att det är viktigt att välja vad man har i sitt flöde. Man får fråga sig själv vad man mår bra av och inte. Hur känner man när man kollar på sin feed? Man måste blanda, ha saker i flödet som man mår bra av och blir glad av. Det kan vara gulliga djur, vacker konst, resemagasin. Det är SÅ viktigt att blanda upp!, säger Caroline.

Se filmen från designarbetet med tröjan nedan.

För varje såld t-shirt går överskottet till Friends arbete med att stärka ungdomars självkänsla.

Foto Fredrik Etoall

SENASTE VIDEOKLIPPEN FRÅN ELLE: